کد خبر : 5322
تاریخ انتشار : چهارشنبه 19 اسفند 1394 - 20:42

رفع مشکلات کشاورزان در زمین ها و باغات

دهقان نیوز / دفتر انتقال یافته های نوین تحقیقاتی که در این مرکز ایجاد شده ، رفع مشکلات کشاورزان در زمین ها و باغات و همچنین تعامل بین کشاورزان و نخبگان و محققان را به دنبال دارد.

دهقان نیوز / دفتر انتقال یافته های نوین تحقیقاتی که در این مرکز ایجاد شده ، رفع مشکلات کشاورزان در زمین ها و باغات و همچنین تعامل بین کشاورزان و نخبگان و محققان را به دنبال دارد.

 

 دکتر احمد دزیانیان در آیین درختکاری که در محل این مرکز برگزار شد،افزود:کارهای پژوهشی و تحقیقات انجام شده در این مرکز و ایستگاههای اقماری آن در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی ، با گسترش یافته های علمی در بین کشاورزان و باغداران نقش مهمی ایفا می کند.
وی با بیان اینکه کره زمین در ۵۰سال اخیر دو درجه گرمتر شده است و خشکسالی و کاهش سطح آب های زیرزمینی هر روز بیشتر می شود ،تاکید کرد: باید با دیدگاه دانش محور به مشکلات مردم در این حوزه نگاه شود.
وی با اشاره به اینکه هر درخت ۲۲ کیلو گرم دی اکسید کربن جذب و اکسیژن تحویل می دهد ،ادامه داد:باید با همت و سخت کوشی که در مردم حاشیه کویر سراغ داریم در توسعه این حوزه و حفظ شرایط موجود بیشتر تلاش خواهیم کرد.
رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی استان سمنان (شاهرود)گفت: در این مرکز ۱۶۰ رقم از انواع زردآلو ،۷۵۰ژنوتیب گردو و اقلام مختلف درختان میوه به صورت مجموعه به عنوان ذخیره ژنتیکی و موثر در بخش تحقیات کشاورزی نگهداری می شود.
دزیانیان افزود: دفتر انتقال یافته های نوین تحقیقاتی که در این مرکز ایجاد شده ، رفع مشکلات کشاورزان در زمین ها و باغات و همچنین تعامل بین کشاورزان و نخبگان و محققان را به دنبال دارد.
معاون استاندار سمنان و فرماندار شاهرود در این مراسم گفت: مجموعه ۱۷نفره از کادر علمی متخصص و متعهدبا درجه علمی دکترا در حوزه کشاورزی در این مرکز به فعالیت و پژوهش مشغول هستند که مجموعه این تلاش ها به کشاورزی و رونق آن در کشور کمک شایانی می کنند.
سید محمد رضا هاشمی افزود: باید از توان و ظرفیت علمی استادان وبیش از ۱۱ هزار دانشجوی رشته های کشاورزی در تحول عظیم این صنعت در کشور و شاهرود استفاده کنیم.
وی بر سوق دادن پایان نامه های دانشجویی به سمت و سوی اجرایی شدن در حوزه کشاورزی تاکید کرد و گفت: توسعه علمی این رشته و کاربردی نمودن پژوهش ها در زمین های کشاورزی و ایجاد اشتغال پایدار ضرورت اجتناب ناپذیر در شرایط فعلی است.
وی ادامه داد: از آنجا که ۱۶ سال مداوم خشکسالی بوده و با کاهش سطح آب های زیر زمینی روبرو هستیم ، نباید بدنبال افزایش سطح زیر کشت برویم.
فرماندار شاهرود افزایش کیفیت محصولات و همچنین افزایش میانگین راندمان محصولات در واحد سطح را از جمله برنامه های موثر درمقابله ، مبارزه و کاهش اثر های خشکسالی و کمبود آب دانست.
وی ورود مردم در حوزه های مختلف فعالیت های اقتصادی ،سیاسی ،کشاورزی و سایر موارد را نتیجه بخش خواند و تصریح کرد: حفظ و توسعه کشاورزی و منابع طبیعی هم باید به طور جدی به مردم واگذار شود تا نتایج چشمگیر و سریع آن را خود مردم شاهد باشند.
همچنین امام جمعه شاهرود در این آیین گفت:منابع طبیعی ،کشاورزی ،توسعه و حفاظت از آن را باید به مردم واگذار کرد و این امر به صورت یک فرهنگ در جامعه تسری و گسترش پیدا کند.
حجت الاسلام محمود ترابی افزود:ضعف همگام بودن مردم در این حوزه بیشتر از حوزه های مختلف دیگر به چشم می خورد که رفع آن برنامه ریزی و تلاش بیشتری را می طلبد.
وی ادامه داد : برای توسعه واقعی مشارکت مردم در این حوزه از شعار زدگی پرهیز شود و به صورت اچرایی گامهای موثری برداشته شود.
وی تاکید کرد : برای فرهنگ سازی در این زمینه باید از توان کشاورزان ،دانشمندان ،رسانه ها ،دهیاران ،بخشداران و مسئولان حوزه های مختلف همراه ظرفیت طلاب و حوزه های علمیه و آحاد مردم به صورت جهادی و بسیجی وار استفاده کرد.
در این آیین پیشکسوتان و متخصصان کشاورزی و منابع طبیعی پیرامون مسایل و یافته های علمی این حوزه مطالبی را عنوان کردند.
اجرای سرود توسط کودکان مجتمع آموزشی فرشته ،تجلیل از بازنشستگان این مرکز و غرس بیش از یکهزار درختچه گل محمدی به یاد هزار شهید دفاع مقدس شهرستان شاهرود و میامی توسط حاضران از برنامه های دیگربود.
۷۳۵۸/۶۱۶۷

انتهای پیام /*

[ad_2]

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.