کد خبر : 19167
تاریخ انتشار : سه شنبه 9 شهریور 1395 - 18:37

پرداخت تسهیلات به تشکل های فعال بخش کشاورزی

تسهیلات اعطایی صندوق های غیردولتی در دولت یازدهم ۵۰ درصد رشد کرد / تشکیل ۲۰ صندوق در سه سال اخیر

تسهیلات اعطایی صندوق های غیردولتی دردولت یازدهم ۵۰ درصد رشد کرد / تشکیل ۲۰ صندوق در سه سال اخیر

 عبدالکریم رضوی اردکانی در نشست خبری مربوط به هفته دولت با تشریح فعالیت های این صندوق افزود: از ابتدای تشکیل صندوق ها تاکنون نزدیک ۵۴ هزار میلیارد ریال تسهیلات به تشکل های فعال بخش کشاورزی و بهره برداران اعطا شده که از مجموعه تسهیلات یاد شده ۲۷هزار و ۲۳ میلیارد ریال از ابتدای سال ۱۳۹۲ تاکنون پرداخت شده است که بیش از ۵۰ درصد رشد را نشان می دهد.
وی افزود: تاکنون ۱۰۲ صندوق غیردولتی حمایت از توسعه بخش کشاورزی با سرمایه بیش از ۱۱ هزار و ۹۲۷ میلیارد ریال تشکیل شده است.
رضوی اردکانی گفت: سرمایه این تعداد صندوق تا خردادماه سال ۱۳۹۲ به میزان چهار هزار و ۳۲۷ میلیارد ریال بود که هم اکنون به بیش از ۱۱ هزار و ۹۲۷ میلیارد ریال رسیده که بیانگر ۶۵ درصد افزایش نسبت به کل سرمایه صندوق ها است.

** افزایش ۱۳۰ درصدی اعتبارات مصوب در دولت یازدهم
وی درباره میزان اعتبارات مصوب این شرکت در راستای تقویت و افزایش سرمایه صندوق های غیردولتی گفت: در دولت دهم میزان اعتبارات شرکت مادر تخصصی ۶هزار و ۷۴۰ میلیارد ریال و در سال های فعالیت دولت یازدهم میزان اعتبار مصوب ۱۵هزار و ۵۲۵ میلیارد ریال بوده که از رشد ۱۳۰ درصدی برخوردار است.
رضوی اردکانی با اشاره به این که میزان اعتبار واریزی به صندوق ها از محل عاملیت ها در دولت دهم مبلغ هفت هزار و ۱۸۸ میلیارد ریال و در دولت یازدهم مبلغ ۹هزار و ۵۶۳ میلیارد ریال بوده که حاکی از رشد ۳۳ درصدی است افزود: در چهار ماهه نخست سال جاری میزان واریزی به صندوق های غیردولتی از محل عاملیت ها ۲۱۳ میلیارد ریال بوده که ۱۸۱ میلیارد ریال آن متعلق به عاملیت آبیاری تحت فشار و مبلغ ۳۹۰ میلیارد ریال به عنوان کمک بلاعوض بابت افزایش سرمایه به حساب صندوق ها واریز شده است.
مدیرعامل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری تصریح کرد: سهامداران صندوق های غیردولتی حمایت از توسعه بخش کشاورزی شامل هفت هزار و۲۴۰ تشکل، ۶۶هزار و ۷۸۶ بهره بردار حقیقی و ۳هزار و ۷۷ بهره بردار مستقل هستند که در عرصه های مختلف زیربخش کشاورزی فعالیت می کند.
به گزارش ایرنا، براساس ماده ۱۲ قانون تشکیل وزارت جهادکشاورزی شکل گیری صندوق های غیردولتی همچون شرکت مادرتخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری بخش کشاورزی از سال ۱۳۸۳ آغاز شد و در حال حاضر در تمامی مراکز استان ها این صندوق ها تشکیل و مشغول ارایه خدمات به سهامداران هستند.
در صندوق های شهرستانی که در ۴۷ شهرستان شکل گرفته سهامداران کشاورزان و بهره برداران بخش کشاورزی هستند و در زمینه حمایت از توسعه فعالیت های کشاورزی زنان روستایی و عشایری تا به حال تعداد ۱۲ صندوق با مشارکت این قشر نقش آفرین در توسعه کشاورزی و روستایی تشکیل یافته است.
هفت صندوق نیز به صورت تخصصی در سطح ملی در زمینه های حمایت از فعالیت های کشاورزی در بخش های صنعت طیور، زنبورداری، لبنی، عشایری، چای و صنعت بذر گندم و جو و چهار صندوق در حوزه منابع طبیعی فعالیت می کنند.
از سال ۱۳۸۴ تا سال ۱۳۹۲ تعداد ۷۳ صندوق شامل یک صندوق تخصصی زنبورداری، یک صندوق منابع طبیعی اصفهان، ۲۷ صندوق استانی، ۳۴ صندوق شهرستانی و ۱۰ صندوق زنان تشکیل شد ولی تنها در سه سال اول دولت یازدهم یعنی از سال ۱۳۹۲ تاکنون تعداد ۲۰ صندوق شامل دو صندوق تخصصی چای و بذر و سه صندوق منابع طبیعی و ۱۳ صندوق شهرستانی ودو صندوق زنان ایجاد شده که نشان دهنده پیش روی تشکیل صندوق ها به سمت صندوق های تخصصی است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.