کد خبر : 26838
تاریخ انتشار : شنبه 13 آذر 1395 - 8:54

راه پیشگیری از بحران آب ؛ تغییر شیوه آبیاری در کشاورزی

راه پیشگیری از بحران آب، تغییر شیوه آبیاری در بخش کشاورزی است. باید شاهد تسریع در اجرای روش های آبیاری مدرن در زمین های کشاورزی خود باشیم.

راه پیشگیری از بحران آب، تغییر شیوه آبیاری در بخش کشاورزی است

فریدون همتی در حاشیه بازدید از اجرای طرح های آبیاری نوین در باغ های منطقه جمال آباد قزوین گفت: اگر خواهان مقابله با کم آبی و روبرو نشدن با بحران آب در آینده هستیم باید شاهد تسریع در اجرای روش های آبیاری مدرن در زمین های کشاورزی خود باشیم.
استاندار قزوین ادامه داد: در صورت همکاری متقابل بین دولت و کشاورزان و با اجرای شیوه های مدرن آبیاری در اراضی از وقوع یک بحران بزرگ در حوزه تخریب و از بین رفتن زمین های کشاورزی جلوگیری کرده ایم.
وی با اشاره به اینکه اعتبارهای دولتی محدود بوده اما با این وجود دولت بخش قابل توجهی از هزینه های اجرای آبیاری های نوین در اراضی کشاورزی را تقبل می کند، یادآور شد: با این وجود اجرای سامانه های آبیاری نوین در زمین های کشاورزی استان به ۳۰ تا ۴۰ سال زمان نیاز دارد.
استاندار قزوین در ادامه خواستار مشارکت جدی کشاورزان استان در اجرای طرح های آبیاری نوین شد و افزود: اگر شاهد همراهی و مشارکت لازم از سوی کشاورزان در این رابطه نباشیم خود را باید برای تشدید تنش های آبی و از بین رفتن زمین های کشاورزی و تبدیل آنها به بیابان و شوره زار آماده کنیم.
نماینده عالی دولت در استان قزوین، اجرای روش های آبیاری مدرن را دارای توجیه اقتصادی و به سود کشاورزان دانست و گفت: بدون شک هزینه های اجرای چنین سامانه هایی در زمین های کشاورزی با صرفه جویی در مصرف آب، افزایش کیفیت و تولید مناسب در مدت کوتاهی جبران می شود.
همتی با بیان اینکه امسال با مصوبه سفر رئیس جمهوری به قزوین ۲۰ هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان به روش های آبیاری مدرن تجهیز می شوند، ادامه داد: دولت به تعهد خود در این زمینه پایبند بوده و سهم خود برای اجرای این طرح بزرگ را می پردازد.
مقام عالی اجرایی استان قزوین اضافه کرد: به طور مستمر از روند اجرای طرح های آبیاری نوین در زمین های کشاورزی استان بازدید می کنیم تا در پایان سال، شاهد تحقق تعهد دولت در این زمینه باشیم.
استاندار قزوین در جریان این بازدید از نزدیک در جریان روند اجرای سامانه های آبیاری قطره ای در باغ های منطقه جمال آباد قرار گرفت.
تاکنون ۶۷۸ هکتار از باغ های این منطقه به روش های آبیاری نوین تجهیز شده و اجرای این سامانه در سطح ۳۰۰ هکتار دیگر از باغ این محدوده که در جنوب قزوین واقع شده اند نیز از محل اعتبارهای سفر ریاست جمهوری به قزوین در حال انجام است.
تاکنون ۳۶ هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان قزوین اعم از باغ ها و مزارع به روش های آبیاری مدرن تجهیز شده اند.
استان قزوین دارای ۴۸۹ هزار هکتار زمین کشاورزی با ۸۲ هزار بهره بردار است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.