کد خبر : 23603
تاریخ انتشار : چهارشنبه 5 آبان 1395 - 12:24

راه‌اندازی باشگاه کشاورزان / اعطای کارت اعتباری به کشاورزان

در حال راه‌اندازی باشگاه کشاورزان هستیم که البته سامانه تلفنی آن با شماره ۱۵۵۹ ایجاد شده که ما از طریق این سامانه، خدماتی به کشاورزان می دهیم.

در حال راه‌اندازی باشگاه کشاورزان هستیم که البته سامانه تلفنی آن با شماره ۱۵۵۹ ایجاد شده که ما از طریق این سامانه خدماتی از قبیل سفارش دهی نهاده‌ها از سوی کشاورزان، دریافت اطلاعات هواشناسی، انجام آزمایش تجزیه خاک صورت گیرد و توصیه کودی را علمی‌تر داشته باشند.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان ایلام با بیان اینکه در سال زراعی جاری پیش‌بینی افزایش ۲۰ درصدی مصرف کود را خواهیم داشت، گفت: کشاورزان از طریق کارگزاران، نهاده‌های مورد نیاز خود را تا قبل اربعین تهیه کنند.

مهندس «آیت جمالی» اظهار کرد: وظیفه اصلی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی کشور و به تبع آن در استان‌ها، تدارک تامین و تهیه نهاده‌های کشاورزی مورد نیاز کشاورزان با اولویت کشت‌های استراتژیک و اصلی مانند گندم شامل کود، بذر و سایر نهاده‌های مورد نیاز است.

وی با بیان اینکه در بخشی از کار، حمل نهاده‌های کشاورزی تا زمانی که به دست کشاورز می‌رسد بر عهده شرکت خدمات حمایتی کشاورزی است، افزود: فعالیت این شرکت در استان ایلام در سنوات گذشته منحصر به تامین کودهای شیمیایی و عمدتا کودهای شیمیایی فسفاته و ازته (اوره) بوده است.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی ایلام با اشاره به اینکه برای اولین بار در سال زراعی گذشته اقدام به تولید بذر در سطح محدود آزمایشی کردیم، اضافه کرد: نزدیک به ۲۰۰ تن بذر را تولید کردیم که در شهرستان‌های مهران و دهلران به نسبت بین کشاورزان متقاضی بذر گواهی شده، توزیع شد و بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته مقرر شده برای سال آینده این میزان را به ۵۰۰ تن برسانیم.

جمالی تصریح کرد: این کار مهم با اولویت تامین بذر شهرستان مهران صورت خواهد گرفت چرا که ایستگاه تولید بذر ما در شهرستان مهران قرار دارد .

وی با تاکید بر اینکه در زمینه کود طی سال گذشته ۲۸ هزار تن کود را از سراسر کشور تدارک و تهیه کرده و به استان آوردیم که از این میزان کود، ۲۱ هزار تن کود اوره یا ازته بوده ۵۵۰۰ تن کود فسفاته و حدود ۱ هزار تن نیز کود پتاسه بوده است، گفت: در ۷ ماهه اول امسال تا این لحظه که فصل کاشت تازه شروع شده نزدیک ۱۰ هزار تن کود تدارک و توزیع کردیم که از این مقدار کود، ۶ هزار تن کود اوره و بیش از ۳ هزار تن کود فسفاته و نزدیک به ۴۰۰ تن کود پتاسه بوده است.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی ایلام با تاکید بر اینکه توزیع کودهای شیمیایی بین کشاورزان استان از طریق شبکه‌های کارگزاری صورت می‌گیرد، عنوان کرد: حدود ۴۰ شبکه کارگزاری در سطح استان داریم که عمدتا کارگزار شخصی هستند و چند شرکت تعاون روستایی نیز در این بخش ما را یاری می‌کنند.

جمالی تصریح کرد: بالغ بر ۷۰ درصد کود ما در شش ماهه دوم سال توزیع و مصرف می‌شود و پیش‌بینی ما بر این است که حداقل ۱۵ تا ۲۰ درصد نسبت به سال زراعی گذشته افزایش مصرف داشته باشیم چرا که در ۷ ماهه اول سال گذشته تا این ماه حدود ۶ هزار تن توزیع کرده بودیم اما امسال این میزان به ۱۰ هزار تن رسیده و در مجموع افزایش ۲۰ درصدی را در نظر داریم.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی ایلام اظهار کرد: در حال راه‌اندازی باشگاه کشاورزان هستیم که البته سامانه تلفنی آن با شماره ۱۵۵۹ ایجاد شده که ما از طریق این سامانه در آینده خدماتی از قبیل سفارش دهی نهاده‌ها از سوی کشاورزان، دریافت اطلاعات هواشناسی، انجام آزمایش تجزیه خاک صورت گیرد و توصیه کودی را علمی‌تر داشته باشند.

جمالی با تاکید بر اینکه در حال رایزنی با شبکه بانکی هستیم که کارت اعتباری برای کشاورزان جهت خرید نهاده‌ها تهیه شود، گفت: آنچه که در زمینه مصرف کود مضر است مصرف نابجا و بی‌رویه است نه مصرف صحیح چرا کود به نوبه خود ماده‌ای غذایی برای گیاه محسوب می‌شود که به عنوان مثال کود پتاسه در خشکسالی‌ها عامل نگهدارنده گیاه بشمار می‌رود.

وی با اشاره به اینکه کاهش مصرف سموم و مصرف بهینه کودهای شیمیایی همواره مورد تاکید جهاد کشاورزی بوده است، اضافه کرد: بیشتر مصرف کود در استان مربوط به کشاورزان دهلران است که البته بیشترین تولید را نیز در این شهرستان داریم و باید گفت که در سال زراعی گذشته از ۲۸ هزار تن کود حدود ۱۳ هزار و ۵۰۰ تن در دهلران توزیع شده که حدود ۵۰ درصد کود استان در این شهرستان به دست کشاورزان رسیده و بعد از آن دره‌شهر با حدود ۳ هزار و ۲۰۰ تن مصرف کود، مهران با ۲ هزار و ۸۰۰ تن، آبدانان ۲۴۰۰ تن، سیروان ۲۱۰۰، چرداول ۱۳۰۰ تن، ایوان ۸۲۵ تن، ایلام ۸۰۱ تن ، ملکشاهی ۵۲۲ تن و بدره ۵۰۰ تن در رده‌های بعدی مصرف هستند.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی ایلام در خصوص افزایش قیمت کودهای شیمیایی افزود: کودهای سوپر فسفاته ۱۰ درصد، دی فسفات آمومنیوم ۴۰ درصد، اوره ۱۰ درصد، پتاسه ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش قیمت داشته‌اند و بیشترین مصرف کود در استان مربوط به کود ازته یا اوره بوده به طوری که از مجموع ۲۸ هزار تن تقریبا ۲۱ هزار تن آن کود ازته بوده است.

جمالی با بیان اینکه ۳۲ نوع کود در سبد شرکت وجود دارد در صورت نیاز کشاورز می‌توانیم تامین کنیم، خاطرنشان کرد: کشاورزان از طریق کارگزاران کود تهیه می‌کنند و کارگزار نیز با قیمت مصوب کود را در اختیار کشاورز قرار می‌دهد که ما نیز کارمزد را به کارگزار پرداخت می‌کنیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.