کد خبر : 27956
تاریخ انتشار : چهارشنبه 24 آذر 1395 - 8:31

مهمترین چالش بخش کشاورزی از زبان رییس کمیسیون کشاورزی مجلس

باید با اتخاذ سیاست های حمایتی مناسب میزان ریسک سرمایه گذاری را در این بخش کاهش دهیم.

دولت از مدیریت دلالان بر بازار محصولات کشاورزی جلوگیری کند

«علی محمد شاعری» با بیان اینکه دولت زمینه های سرمایه گذاری بخش خصوصی در کشاورزی را فراهم کند، افزود: باید با اتخاذ سیاست های حمایتی مناسب میزان ریسک سرمایه گذاری را در این بخش کاهش دهیم.
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی ادامه داد:علاوه بر فراهم کردن زیرساخت های لازم در کشور، سیاست های اقتصادی باید در جهت حمایت از تولید داخلی و گسترش صادرات فرامرزی در بخش کشاورزی باشد.
شاعری با اشاره به اینکه «دولت باید در زمینه بیمه محصولات و قیمت های خرید تضمینی محصولات نیز سیاست های مناسبی اتخاذ کند» اضافه کرد: اگر سیاست های درستی در زمینه بهبود نظام های بهره برداری و زیر ساخت های مناسب بخش کشاورزی مانند استفاده از فناوری های نوین آبیاری، افزایش درجه مکانیزاسیون، یکپارچه سازی اراضی کشاورزی اعمال شود، قطعا بخش کشاورزی می تواند لکوموتیو توسعه کشور باشد.
*موفقیت در محصولات کشاورزی؛ تولید آری،صادرات نه
نماینده بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس با بیان اینکه «صنعت کشاورزی می تواند رشد اقتصادی خوبی در اقتصاد ملی ایجاد کند» ، از این که این صنعت با سهم ۳۴درصدی در کسب و کار کشور و سهم۱۳درصدی از تولید ناخالص ملی، فقط ۵درصد از سرمایه گذاری دولتی و بخش خصوصی سهم دارد، ابراز تاسف کرد.
وی عدم شناخت از اهمیت بخش کشاورزی و نقش آن در توسعه اقتصادی را عامل اصلی در پایین بودن سهم جذب سرمایه در این صنعت دانست و افزود: ما در بخش تولید محصولات کشاورزی موفق بودیم اما در بخش صادرات و بازرگانی نه.
رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی فقدان یک سیاست مشخص در حوزه بازرگانی و صادرات را مهمترین چالش بخش کشاورزی عنوان کرد.
*دولت مانع مدیریت دلالان بر بازار کشاورزی شود
این نماینده مجلس به بحران مرکبات در شمال کشور اشاره کرد و گفت: حدود ۳۰درصد از این نوع محصولات به خاطر سرمای غیرمترقبه از بین رفتند.
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس خواستار ایفای نقش اثربخش دولت و دخالت به موقع در تنظیم بازار شد و بیان کرد: دولت باید با حمایت لازم از کشاورزان از مدیریت دلالان بر بازار محصولات کشاورزی جلوگیری کند.
نماینده بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس با بیان اینکه این روند نه تنها به مرکبات بلکه در تمام محصولات کشاورزی وجود دارد، اظهار داشت: وزارت جهادکشاورزی باید یک خانه تکانی جدی در بخش کشاورزی به عمل آورد.
شاعری با تاکید بر تدوین و بکارگیری سیاست های حمایتی کارآمد از سوی دولت تصریح کرد:دولت باید با اعلام قیمت ها و خریدهای تضمینی مناسب محصولات، ارائه تسهیلات کم بهره با بازپرداخت بلند مدت به کشاورزان، کارآمد کردن نظام بیمه در کشاورزی و تدارک بسته کامل تشویقی برای حمایت از صادرات محصولات، از توسعه کشاورزی حمایت کند.
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «ایران در زمینه کشاورزی دارای سابقه ای دیرینه است» گفت: مزیت های نسبی محصولات کشاورزی ما بسیار زیاد است.
وی با اشاره به مزیت نسبی محصولات کشاورزی ایران افزود: ایران بهترین برنج را در دنیا تولید می کند؛ همچنین بسیاری از محصولاتی مانند پسته، خرما، کشمش، مرکبات و گندم و زعفران جزو تولیدات بی نظیر در بین محصولات کشاورزی دنیاست و از مزیت های نسبی کشاورزی کشور ما محسوب می شود.
**تا پایان برنامه ششم ۲٫۵ میلیون هکتار از زمین های کشاورزی تحت توسعه شبکه نوین آبیاری می رود
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس درباره مصوبات برنامه ششم توسعه و بودجه ۹۶ در بخش کشاورزی گفت: در برنامه ششم توسعه صندوق حمایت از صادرات محصولات کشاورزی را پیش بینی کردیم که در کمیسیون تلفیق هم به تصویب رسید.
شاعری اضافه کرد:در کمیسیون کشاورزی پیش بینی کردیم با طرح توسعه آبیاری نوین ۵۰۰هزار هکتار زمین در سال، در انتهای برنامه ششم توسعه دو و نیم میلیون هکتار از زمین های کشاورزی کشور زیر پوشش این طرح قرار گیرد.
نماینده بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس افزود: کاهش بهره برداری از جنگل های شمال، مقابله با پدیده بیابان زایی در سطح کشور، تعیین یک ردیف بودجه مستقل برای بیمه محصولات کشاورزی برای قطع وابستگی صندوق بیمه محصولات کشاورزی به اعتبارات بحران از دیگر مصوبات کمیسیون کشاورزی مجلس در برنامه ششم توسعه است.
شاعری با بیان این که دولت را ملزم کردیم مطالبات کشاورزان را در موعد مقرر بپردازد گفت: دولت باید بابت هر گونه دیرکرد، جریمه های لازم را متناسب با نرخ تورم محاسبه و به کشاورزان پرداخت کند.
رییس کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی ابراز امیدواری کرد این مصوبه در صحن علنی مجلس هم رای بیاورد.
به گزارش ایرنا، طبق آمارها، امسال دولت با خرید تضمینی ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندم توانست رکورد تولید و خرید این محصول را بشکند.
«حسن روحانی» رئیس جمهوری روز گذشته نیز در مراسم جشن شکرگزاری برداشت محصول خودکفایی در تولید گندم را تبلور بزرگترین بخش اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: امروز ملت بزرگ ما در بخش امنیت غذایی شاهد قدم مهم برای خوداتکایی و خودکفایی است و این به معنای تضمین امنیت ملی کشور در یک بخش مهم و آن بخش غذایی است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.