کد خبر : 56370
تاریخ انتشار : شنبه 16 اسفند 1399 - 9:10

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی خراسان رضوی در گفتگو با دهقان نیوز:

دولت باید همگام با کشاورزان حرکت کند / تعهدات صندوق بیمه کشاورزی رضایتبخش نیست / قیمت محصولات کشاورزی باید متناسب با هزینه های تولید باشد

دولت باید همگام با کشاورزان حرکت کند / تعهدات صندوق بیمه کشاورزی رضایتبخش نیست / قیمت محصولات کشاورزی باید متناسب با هزینه های تولید باشد

دولت باید همگام با کشاورزان حرکت کند.

مدیر عامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان خراسان رضوی گفت: خرید های تضمینی دولت با هزینه های تولید محصولات همخوانی ندارد. صادر کنندگان باید حمایت شوند. تعهدات صندوق بیمه کشاورزی رضایتبخش نیست. تولیدکنندگان بدهکاران ثابت بانکها هستند.
حمیدرضا رضوی خبیر به دهقان نیوز گفت: متاسفانه مشکلات بخش کشاورزی در کشور بسیار زیاد است و دولت باید همگام با کشاورزان حرکت کند. در حوزه آب متاسفانه مالکیت بخش خصوصی و حقوق آب رعایت نمیشود و اجازه سرمایه گذاری و آرامش در تامین امنیت غذایی برای تولید کنندگان نیست.
وی گفت: در سالهای اخیر مشاهده میشود که خریدهای تضمینی دولت از کشاورزان با توجه به هزینه های تولید انجام نمیشود. بدلیل تورم افسارگسیخته و هزینه های بسیار بالای تامین نهاده های کشاورزی و نیروی انسانی قابلیت پوشش هزینه های تولید را برای بخش کشاورزی بسیار دشوار نموده، بطور مثال در خصوص محصول استراتژیک گندم اگرچه در ۲ دوره گذشته توانستیم خودکفایی ایجاد کنیم اما این موفقیت پایدار نبوده و با کاهش سطح تولید گندم و محصولات مشابه مواجه هستیم.

وی افزود: دولت باید قیمتها را متناسب با هزینه های تولید محاسبه کند و حامی بخش تولید باشد.
وی گفت: آنچه که امروز در زمان مازاد عرضه مهم است جایگاه و نگاه ویژه صادرات است و دولت باید برای تولید کننده ای که به فکر صادرات است شرایط صادرات را محیا و صادرکننده یا تولید کننده را حفظ کند چرا که تولید کنندگان با محدودیت های تولید مواجه هستند و بدون حمایت دولت رشد بخش صادرات شدنی نیست.
وی گفت: صندوق بیمه محصولات کشاورزی نیز در پوشش های بیمه ای خود باید تجدیدنظر کند و نسبت به محاسبات آن کارشناسی تر عمل کند. همچنین عدم پرداخت به موقع غرامتها به معظلی دیگر تبدیل شده و متاسفانه صندوق بیمه زمانی نسبت به پرداخت غرامتها اقدام میکند که کشاورز با تورم سال جدید روبرو گشته و مبلغ پرداختی عملا دردی از وی دوا نمیکند.
وی به دهقان نیوز گفت: در شورای پول و سیاست گذاری ارزی آنچه مهم است اینست که سود تسهیلات بانکی باید با نرخ بازده اقتصادی در بخش کشاورزی همخوانی داشته باشد که متاسفانه دولت به این مسئله اهمیت نداده و در نتیجه تولید کنندگان بخش کشاورزی همواره به بانکها بدهکار هستند و سودی عایدشان نمیشود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.