کد خبر : 59442
تاریخ انتشار : شنبه 28 مرداد 1402 - 7:35

دوشنبه؛ آخرین مهلت تعیین تکلیف خرید تضمینی گندم + گفتگو با رئیس اتاق اصناف کشاورزی

دوشنبه؛ آخرین مهلت تعیین تکلیف خرید تضمینی گندم + گفتگو با رئیس اتاق اصناف کشاورزی
دوشنبه؛ آخرین مهلت تعیین تکلیف خرید تضمینی گندم است

رئیس اتاق اصناف کشاورزی گفت: بر اساس قانون خرید تضمینی، نرخ محصولات تا پایان تیرماه باید تعیین تکلیف شود تا کشاورز بتواند برای کشت محصول در سال زراعی جدید تصمیم گیری کند که متاسفانه این امر محقق نشد و کماکان کشاورزان منتظر اعلام قیمت هستند.

به گفته قاسم پیشه ور، دوشنبه ۳۰ مرداد آخرین مهلت تعیین تکلیف خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جدید و اصلاح قیمت در سال زراعی فعلی است.

وی ادامه داد: علی رغم بحران اقتصادی، هزینه های کارگری، نوسان نرخ نهاده های کشاورزی و … کشاورزان به تعهدات خود عمل کردند و گندم تولیدی را به دولت تحویل دادند، درحالیکه قانون خرید تضمینی به درستی اجرا نشد؛ به عنوان مثال بر اساس قانون، دولت ۲۴ ساعت بعد از تحویل گندم باید مطالبات کشاورزان را پرداخت کند که بی توجهی به این موضوع موجب شده تا برنامه الگوی کشت ابلاغی دولت رعایت نشود و کشاورزان به سراغ کشت محصولاتی روند که بتوانند امرار معاش کنند.

رئیس اتاق اصناف کشاورزی افزود: علی رغم آنکه نرخ ۱۷ هزار تومان به ازای خرید تضمینی هر کیلو گندم در شورای قیمت گذاری مصوب شد، اما دولت و سازمان برنامه و بودجه حاضر به اجرای این نرخ نشد که این امر آسیب جدی به بخش تولید می زند چرا که قیمت خرید تضمینی باید متناسب با نرخ تورم، هزینه های کارگری، نهاده های کشاورزی احتساب سود متعارف و منطقی برای کشاورزان باشد.

او قیمت منطقی خرید تضمینی هر کیلو گندم برای سال زراعی جدید را بالای ۲۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: در جلسه شورای قیمت گذاری علاوه بر اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم برای سال زراعی فعلی باید نرخ محصول برای سال زراعی جدید نیز بالای ۲۰ هزار تومان اعلام شود تا کشت برای کشاورزان صرفه اقتصادی داشته باشد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.