کد خبر : 26646
تاریخ انتشار : دوشنبه 8 آذر 1395 - 20:24

دعوت از بسیجیان برای مالچ‌پاشی بیابان‌

بسیج می تواند در مناطق روستایی برای افزایش درآمد کشاورزان و توسعه صنایع تبدیلی در روستاها گام های موثری بردارد.

بسیج می تواند در مناطق روستایی برای افزایش درآمد کشاورزان و توسعه صنایع تبدیلی در روستاها گام های موثری بردارد.

به گفته معاون اول رئیس جمهوری در جریان بازدید از نمایشگاه دستاوردهای پنج ساله بسیج، بر اساس مصوبه شورای عالی آب، از این پس طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری اعتبار مناسبی دریافت خواهند کرد.

در جریان بازدید اسحاق جهانگیری از نمایشگاه دستاوردهای بسیج، خدا کرم جلالی رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور نیز وی را همراهی می‌کرد.

معاون اول رئیس جمهوری در جریان این بازدید در جمع خبرنگاران با اشاره به مسئله کمبود و بحران آب در کشور، گفت: یکی از مهمترین ظرفیت‌ها برای مقابله با کمبود آب، اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری است.

وی اضافه کرد: در طول یکی از برنامه‌های توسعه گذشته تا سقف هفت میلیون هکتار نیز طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری در کشور اجرا شده‌است اما متاسفانه از برنامه چهارم به بعد، اجرای این طرح‌ها روند نزولی در پیش گرفتند.

به گفته جهانگیری بر اساس مصوبه شورای عالی آب از این پس طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری اعتبار مناسبی دریافت خواهند کرد. وی همچنین با اشاره به حادثه برخورد قطارهای مسافربری در سمنان و تسلیت این ضایعه، از برخورد با مقصرین این حادثه خبر داد.

معاون اول رئیس جمهوری گفت: در پنجم آذرماه سال ۵۸ امام خمینی(ره) فرمان تشکیل بسیج را صادر کرد و در آن زمان کسی تصور نمی‌کرد که پیام امام(ره) ‌و تشکیل این سازمان، بتواند به الگویی کارآمد تبدیل شود و از توانمندی مردم در قالب بسیج برای توسعه و دفاع از کشور استفاده شود.

وی ادامه داد: امروز پس از گذشت سال‌ها از تشکیل سازمان بسیج، ده‌ها میلیون نفر از مردم کشور در قالب بسیج سازمان دهی شده‌اند و در مقاطع مختلف نظیر دوران دفاع مقدس نقش آفرینی کرده‌‎اند.

جهانگیری به نقش بسیج در دوران جنگ اشاره کرد و افزود: اکنون در دوره خاصی از نظر اقتصادی قرار داریم. ملت ایران مدتی را تحت فشارها و تحریم‌های ظالمانه بوده‌اند و دشمنان تصور می‌کردند که می‌توانند ملت ایران را از این طریق زمین‌گیر کنند. از طرف دیگر در مقطعی به دلیل سیاست‌های غلط اقتصادی که در کشور اتخاذ شد،‌ فشارهای زیادی به اقتصاد کشور وارد آمد و امروز اقتصاد کشور با چالش‌های فراوانی نظیر بیکاری جوانان و کاهش سطح زندگی مردم مواجه است که برای حل این مسائل نیازمند اقدامات جدی هستیم.

وی بیان کرد: علاوه بر اینها ایران در منطقه ای واقع شده که رقبای جدی دارد و ما نیازمند آن هستیم که علاوه بر اقتدار نظامی، اقتدار ایران را در همه زمینه‌ها از جمله به لحاظ اقتصادی ارتقاء دهیم چرا که حتماً یکی از مولفه های اصلی اقتدار ایران، اقتدار اقتصادی است و باید قدرت اقتصادی کشور را در مقایسه با رقبای منطقه ای افزایش دهیم.

معاون اول ریس جمهور با تاکید براینکه برای تحقق این اهداف مهمترین نسخه شفابخش و راهگشا اقتصاد مقاومتی است، گفت: سیاست های اقتصاد مقاومتی همه دستگاه ها و آحاد مردم را درگیر کرده و انسجامی جدی در قوای سه گانه و نیروهای مسلح برای اجرای اقتصاد مقاومتی بوجود آمده است.

وی بیان کرد: البته محور کار و برنامه ریزی اصلی برای تحقق اقتصاد مقاومتی با دولت است و دولت این سیاست‌ها را به‌صورت جدی در دستور کار خود قرار داده‌است.

جهانگیری همچنین با اشاره به اهمیت مشارکت و همراهی نیروهای مسلح در اجرای طرح های پراهمیت کشور و تحقق اقتصاد مقاومتی، گفت: امروز برخی طرح‌های کلیدی و مهم کشور در بخش نفت و گاز، پتروشیمی، راه آهن، سد سازی و … توسط نیروهای مسلح در دست اجرا است و حجم قراردادهای نیروهای مسلح در اجرای کارهای عمرانی بسیار بالا است.

وی اضافه کرد: بسیج نیز در این زمینه از توانمندی ویژه‌ای برخوردار است و این توانمندی می‌تواند در اقتصاد کشور کارساز و نقشی کلیدی داشته باشد.

معاون اول رئیس جمهوری با تقسیم‌بندی پروژه‌های اقتصاد مقاومتی به دو گروه کوچک و بزرگ، گفت: طرح‌های بزرگ همانند میدان های مشترک نفت و گاز و سرمایه گذاری در کارهای بزرگ است که برای انجام آنها باید راهکارهای مشخصی را در پیش بگیریم.

وی افزود: برخی کارها نیز کارهای کوچک است و به خصوص در روستاها و مناطق عشایری در دست اقدام است که باید توجه ویژه‌ای به این گونه کارها معطوف شود، چرا که هرچه دیرتر به روستاها و مناطق عشایری بپردازیم، جمعیت بیکار این مناطق به سمت شهرها مهاجرت می کنند و تبعات سنگینی برای کشور در بر خواهد داشت.

جهانگیری ظرفیت بسیج را در توسعه روستاها ظرفیتی استثنایی توصیف کرد و افزود: گزارشی که در خصوص مهندسین کشاورزی بسیج ارائه شد نشان می دهد که بسیج می تواند در مناطق روستایی برای افزایش درآمد کشاورزان و توسعه صنایع تبدیلی در روستاها گام های موثری بردارد.

بیابان‌زدایی در دستور کار قرار گیرد

جهانگیری همچنین با اشاره به اقدامات و برنامه‌های جدیدی که باید در کشور در دستور کار قرار گیرد، یکی از این اقدامات را مقابله با بیابان‌زایی اعلام کرد. به گفته وی باید این مهم از طریق توسعه جنگل‌ها عملیاتی شود.

معاون اول رئیس جمهوری همچنین به طرح مالچ پاشی اشاره کرد و افزود: در مقطعی موضوع مالچ پاشی به شکل مناسبی مورد توجه بود اما متاسفانه در سال های اخیر توجه کمتری به این برنامه صورت گرفت اما امسال در بودجه سال ۹۶ این موضوع را احیا کردیم و امیدوارم با کمک و مشارکت بسیج بتوانیم در اجرای این گونه طرح ها موفق باشیم.

وی ظرفیت بسیج را فرصتی برای دولت در اجرای طرح‌های مختلف ارزیابی کرد و گفت: یکی از طرح‌ها که دیشب شروع شد واکسیناسیون دام و طیور بود که قرار است با استفاده از نیروی انسانی و ظرفیت های بسیج در مدتی اندک اجرا شود.

جهانگیری ادامه داد: در جلساتی که با سردار نقدی رییس سازمان بسیج مستضعفان و سردار جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران داشته‌ام در خصوص استفاده از ظرفیت‌های بسیج و سپاه مذاکراتی انجام شده و در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی نیز دو کارگروه در این زمینه تعیین شده که کارگروه نخست به ریاست معاون رییس جمهور در امور اجرایی قرار است به بررسی راهکارهای استفاده از توانمندی بسیج بپردازد و کارگروه دوم نیز به ریاست وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح راهکارهای استفاده از توانمندی نیروهای مسلح را بررسی خواهد کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.