کد خبر : 166
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 مهر 1394 - 12:03

دستگاه های دولتی به کشاورزان کمک کنند

  دهقان نیوز / دستگاه های دولتی باید به کشاورزان کمک کنند. من با اخذ ۳۰ میلیون تومان وام از بسیج سازندگی توانستم مزارعم را به طور کامل تحت آبیاری قطره ای ببرم و همین مساله موجب افزایش تولید و کاهش هزینه ها شد. یک کشاورز موفق گفته آلوئه ورا به دلیل قابلیت فراوری بالا

 

دهقان نیوز / دستگاه های دولتی باید به کشاورزان کمک کنند. من با اخذ ۳۰ میلیون تومان وام از بسیج سازندگی توانستم مزارعم را به طور کامل تحت آبیاری قطره ای ببرم و همین مساله موجب افزایش تولید و کاهش هزینه ها شد.

یک کشاورز موفق گفته آلوئه ورا به دلیل قابلیت فراوری بالا زمینه اشتغالزایی دارد. با سرمایه‌گذاری در صنایع تبدیلی، انواع کرم، شربت، ژل، دارو از آلوئه ورا تولید می‌شود.

یک کشاورز موفق می گوید: “آلوئه ورا به دلیل قابلیت فراوری بالا زمینه مناسبی برای اشتغالزایی دارد. اگر کشاورزان برای خرید دستگاه های صنایع تبدیلی مورد حمایت قرار بگیرند یا به طور کلی در صنایع تبدیلی سرمایه گذاری شود، با تولید انواع کرم، شربت، ژل، دارو و … از آلوئه ورا علاوه بر کمک به بهداشت جامعه از طریق ترویج مصرف گیاهان دارویی، می توانیم به در اختیار گرفتن بازارهای صادراتی عراق، ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس بیاندیشیم و ارز آوری داشته باشیم.”

گیاه آلوئه ورا از زمانی که به دستمایه طنز پردازی یک شخصیت عروسکی محبوب تبدیل شده، شهرت بیشتری در میان مردم پیدا کرده با این وجود شناسایی و کشف آلوئه ورا توسط سابقه ای طولانی و هزار ساله دارد.

آلوئه ورا به عنوان یک گیاه استوایی، حاوی فهرستی بلند بالا از خواص دارویی و خوراکی است. آلوئه ورا با توجه به مزیت ها و بازار مناسبی که در ایران پیدا کرده، چند سالی می شود که در داخل کشورمان نیز کشت می شود.

محمد هادی مجیدی از جمله تولید کنندگان موفق آلوئه وراست. او در خانواده ای به دنیا آمده که نسل اندر نسل در تولید و پرورش گیاهان دارویی مشغول به فعالیت بوده اند. وی درباره چگونگی ورود آلوئه ورا به ایران می گوید: “آلوئه ورا بیش از ۱۰۰۰ سال است که توسط انسان ها مورد بهره برداری خوراکی و دارویی قرار می گیرد. آلوئه ورا طی ۱۰۰ سال گذشته مورد توجه جدی کشورهایی چون هند، تایلند و پاکستان قرار گرفت و همین مساله موجب گسترش آن در سطح جهان شد. کشت آلوئه ورا از حدود ۱۰ سال قبل در بوشهر آغاز شد و به دلیل سودآوری و مزیت هایی که داشت به مرور مورد توجه کشاورزان بوشهری قرار گرفت تا جایی که هم اکنون ۲۰۰ هکتار از مزارع بوشهر تحت کشت آلوئه ورا قرار گرفته است.”

محمد هادی مجیدی می افزاید: “مزیت مهم گیاه آلوئه ورا نیاز کم آن به آبیاری است که با توجه به کم آبی کشور، برای کشت در ایران مناسب است. آبیاری آلوئه ورا اگر به صورت قطره ای انجام شود در هفته فقط به ۲ تا ۴ لیتر آب نیاز دارد. در عین حال آلوئه ورا نیازمند نور زیاد خورشید و اکسیژن بالاست، به همین دلیل آفتاب سوزان بوشهر و شرجی کنار دریا این استان را به یکی از مناسب ترین اقلیم ها برای پرورش آلوئه ورا تبدیل کرده است.”

او با تاکید بر اهمیت انتخاب درست گونه های گیاهی متناسب با اقلیم های کشور، خاطرنشان می کند: “از سال ۸۶ کار کشت آلوئه ورا را آغاز کردم و در حال حاضر سالانه ۴۰ تن تولید می کنم. چند سالی است که مردم آلوئه ورا و خواص آن را به خوبی شناخته اند و به همین دلیل این محصول بازار بسیار خوبی در ایران پیدا کرده است. بسته به شرایط بازار، آلوئه ورا را به ازای هر کیلو ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ تومان به فروش می رسانیم که حدود ۵۰ درصد آن سود خالص است. طی ۸ سالی که به کشت آلوئه ورا می پردازم، هرگز این محصول روی دستم باقی نمانده، در واقع عرضه آلوئه ورا همواره کمتر از تقاضای بازار بوده است.”

این کشاورز موفق درباره خواص آلوئه ورا، اظهار می کند: “تقویت بدن، از بین بردن کرم های درون بدن، برطرف کردن یبوست و شست و شوی روده ها، تصفیه خون، درمان خارش و اگزما، درمان ریزش مو، شفاف کردن پوست، درمان بیماری قند، رفع سوء هاضمه، درمان اسهال خونی، درمان زخم های عمیق، رفع قارچ ها و … از جمله مهمترین خواص آلوئه وراست. از برگ آلوئه ورا برای تهیه عرقیات گیاهی، از عصاره آن برای تولید صابون، کرم و نرم کننده، از پالپ آن برای تولید شربت و از ژله آن برای تولید ژل های موضعی استفاده می شود. قابلیت فراوری بالای آلوئه ورا موجب شده است که این گیاه به محصولی سودآور تبدیل شود.”

محمد هادی مجیدی درباره مهمترین مشکل پرورش دهندگان آلوئه ورا در کشور خاطرنشان می کند: “دستگاه های صنایع تبدیلی مرتبط با گیاه آلوئه ورا در کشور بسیار کم هستند، در بوشهر اساسا این دستگاه ها وجود ندارد و ناچار هستیم محصول را برای فراوری به تهران بفرستیم. بیشتر کشاورزان تولید کننده آلوئه ورا خود از داشتن صنایع تبدیلی محرومند و ناگزیر از خام فروشی هستند. این در حالی است که اگر خودمان کارفرآوری محصولات را انجام دهیم سود حاصله چند برابر می شود.”

او می افزاید: “آلوئه ورا به دلیل قابلیت فراوری بالا زمینه مناسبی برای اشتغالزایی دارد. اگر کشاورزان برای خرید دستگاه های صنایع تبدیلی مورد حمایت قرار بگیرند یا به طور کلی در صنایع تبدیلی سرمایه گذاری شود، با تولید انواع کرم، شربت، ژل، دارو و … از آلوئه ورا علاوه بر کمک به بهداشت جامعه از طریق ترویج مصرف گیاهان دارویی، می توانیم به در اختیار گرفتن بازارهای صادراتی عراق، ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس بیاندیشیم و ارز آوری داشته باشیم.”

این کشاورز موفق، اهمیت آبیاری قطره را مورد توجه قرار می دهد و می گوید: “بحران کم آبی در کشور روی آوردن به آبیاری قطره ای را به یک الزام برای کشاورزان تبدیل کرده است. با این وجود هزینه های لازم برای راه اندازی و نگهداری تاسیسات آبیاری قطره ای قابل توجه است و بسیاری از کشاورزان به تنهایی قادر به تامین آن نیستند.

به همین دلیل دستگاه های دولتی باید به کشاورزان کمک کنند. من با اخذ ۳۰ میلیون تومان وام از بسیج سازندگی توانستم مزارعم را به طور کامل تحت آبیاری قطره ای ببرم و همین مساله موجب افزایش تولید و کاهش هزینه ها شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.