کد خبر : 3426
تاریخ انتشار : دوشنبه 5 بهمن 1394 - 19:45

در طراحی و ساخت گلخانه ها ضعف داریم / دانش آموختگان باغداری ورود کنند

دهقان نیوز / دانش آموختگان در زمینه مدیریت امور باغداری نظیر هرس، تغذیه نیاز آب و مسائل بعد از برداشت باید ورود کنند و مدیریت باغ را داشته باشند و در غیر این صورت عملکردهای پایین در بخش کشاورزی را داریم.

دهقان نیوز:
[ad_1]

 

دهقان نیوز / دانش آموختگان در زمینه مدیریت امور باغداری نظیر هرس، تغذیه نیاز آب و مسائل بعد از برداشت باید ورود کنند و مدیریت باغ را داشته باشند و در غیر این صورت عملکردهای پایین در بخش کشاورزی را داریم.

 

محمد علی طهماسبی در نهمین کنگره علوم باغبانی ایران در سرسرای دانشکده علوم دانشگاه شهید چمران اهواز اظهار کرد: با توجه به تفاوت های اقلیمی در کشور، سازه های گلخانه ای باید منطبق با اقلیم کشور ساخته شود.
وی در ادامه به دیگر انتظارها در حوزه باغبانی اشاره کرد و افزود: تولید بذور هیبرید و استاندارد به ویژه در زمینه سبزی، صیفی و کشت های گلخانه ای از جمله این انتظارها است و ما در زمینه بذر واقعا وابسته هستیم و باید دانشکده ها در این زمینه کار کرده و نیرو تربیت کنند.
طهماسبی تصریح کرد: ارتقای سطح دانش مدیریت تولید در گلخانه ها و تولید پایه ها و ارقام سازگار با اقلیم کشور از دیگر انتظارهای جامعه کشاورزی از دانشگاهها است.
معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: دانش آموختگان در زمینه مدیریت امور باغداری نظیر هرس، تغذیه نیاز آب و مسائل بعد از برداشت باید ورود کنند و مدیریت باغ را داشته باشند و در غیر این صورت عملکردهای پایین در بخش کشاورزی را داریم.
وی در خصوص طرح های توسعه ای برنامه ششم اظهار کرد: طرح توسعه کشت های گلخانه ای از جمله این طرح ها است که اصل و اساس آن بر مبنای کاهش مصرف آب و افزایش میزان تولید، تولید محصول سالم و خارج از فصل است.
طهماسبی در خصوص ساختار شورای سیاستگذاری و کارگروه ها در خصوص این طرح گفت: خط اعتباری از صندوق توسعه ملی و ۲۰ هزار میلیارد ریال از خط اعتباری بانک کشاورزی تدارک دیده و با تمام بانک های خصوصی و دولتی در سطح مدیریت و برنامه ریزی هماهنگی شده است.
معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: طرح تولید نهال استاندارد و گواهی شده از جمله طرح های اقتصاد مقاومتی است و ساماندهی نهالستان ها نیز از دیگر طرح های توسعه ای است.
وی گفت: در زمان حاضر یک هزار و ۵۰۰ نهالستان در کشور وجود دارد که تنها حدود ۳۰۰ نهالستان مجوز دارند و بقیه در چرخه گواهی و نظارت نیستند.
طهماسبی در خصوص اقدامات وزارت جهاد کشاورزی در دو سال اخیر اظهار کرد: تشکیل موسسه تحقیقاتی باغبانی، حمایت از تولیدات داخلی و ممنوعیت واردات، حمایت از مکانیزاسیون باغبانی و برقراری خط اعتباری و توسعه و اصلاح بیمه کشاورزی به صورت توسعه سطح بیمه باغ ها از جمله این اقدام ها است.
وی اضافه کرد: از دیگر فعالیت ها، تامین نیروی کارشناسی و بالاتر رشته باغبانی در سطح کشور بالغ بر یک هزار و ۳۰۰ نفر، ساماندهی نهاده ها مانند کودها و ثبت و شناسه دار آنها برای جلوگیری از بازار آشفته و در هم برای نخستین بار است.
معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی گفت: پیگیری برای تشکیل صندوق های حمایت از توسعه که صندوق حمایت چای تشکیل شد و زعفران و نهال نیز در سال های آتی راه اندازی می شود و ۱۴ صندوق که مطالعات آن انجام و به تدریج راه اندازی فعال خواهد شد.
وی همچنین به هماهنگی برای تشکیل رشته کارشناسی ارشد در زمینه گلخانه و فعالیت در زمینه تشکل ها اشاره کرد و ادامه داد: در زمینه تشکل تولیدات نشاء درصدد هستیم توسط تولیدکنندگان راه اندازی شود و تمام کار برنامه ریزی و ساماندهی کار نشاء توسط بخش خصوصی انجام می شود.
طهماسبی افزود:راه اندازی تعداد زیادی تشکل تولیدات نهال و کشت بافتی، فعالیت مجدد انجمن صنفی گلخانه سازان، اصلاح ساختار تشکیلاتی در وزارتخانه شامل شکل گیری مجدد معاونت باغبانی و تشکیل معاونت امور بازرگانی و حضور نمایندگان بخش کشاورزی در اتاق های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی نیز از جمله دیگر اقدام ها در دو سال گذشته است.
معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: انجام کارهای زیربنایی و بازسازی ۳۲ هزار هکتار از نخلستان های آبادان و خرمشهر که در جنگ نابود شده اند یکی از طرح های بزرگی است که در زیربخش باغبانی انجام می شود.
وی گفت: هم اکنون دو میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار عرصه های باغی در کشور وجود دارد که ۳۶۶ هزار هکتار دیم و مابقی آبی است و امسال تولید ما نزدیک به ۱۷ میلیون تن برآورد می شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.