کد خبر : 56991
تاریخ انتشار : سه شنبه 9 شهریور 1400 - 8:41

وزیر جهاد کشاورزی:

در حوزه تشکل‌ها ضعف داریم / رصدخانه کشاورزی راه اندازی می شود / برای نخبگان کشاورزی برنامه داریم / باید بازار را به تشکل ها سپرد / درآمد کشاورز با کشاورزی قراردادی افزایش می یابد / علم باید کنار کشاورزان بیاید

در حوزه تشکل‌ها ضعف داریم / رصدخانه کشاورزی راه اندازی می شود / برای نخبگان کشاورزی برنامه داریم / باید بازار را به تشکل ها سپرد / درآمد کشاورز با کشاورزی قراردادی افزایش می یابد / علم باید کنار کشاورزان بیاید

با حضور در مزارع به صورت میدانی کار را پیش می بریم.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: یکی از موضوعات در دستور کار ما این است که از ظرفیت نیروهای انسانی در بخش کشاورزی بهره ببریم که یکی از آنها تولیدکنندگان هستند، با سفرهایی که خواهیم داشت و با حضور در مزارع به صورت میدانی کار را پیش می بریم.

سید جواد ساداتی نژاد در برنامه تیتر امشب شبکه خبر با اشاره به این که یکی دیگر از موضوعات مهم راه‌اندازی رصدخانه کشاورزی است که این رصدخانه تا سال ۱۴۰۱ راه اندازی خواهد شد، اذعان کرد: یکی از چالش‌های ما عدم دسترسی به آمار و اطلاعات بوده و بیشتر آمارهای ما در حال حاضر تقریبی است.

وی در رابطه با استفاده از نخبگان و فعالین بخش کشاورزی عنوان کرد: در هفته آینده برنامه‌ای برای نخبگان خواهیم داشت تا در یک ساعت مشخص بتوانند به وزیر دسترسی داشته باشند؛ نمی‌توانیم برای کشاورزان تصمیم بگیریم در حالی که کشاورز و ذینفع در تصمیم‌گیری‌ها دخیل نبوده و حضور نداشته باشد، برای همین در شورای قیمت‌گذاری محصولات اساسی هم ۳ کشاورز، ۳ نماینده تشکل ها و ۳ نفر از دولت حضور دارند و برای تنظیم بازار هم از فعالان و کشاورزان استفاده خواهیم کرد و این افراد پشتوانه رفع چالش ها خواهند بود.

وی در رابطه با حضور واسطه ها در بخش کشاورزی گفت: یکی از عمده‌ترین دلایل عدم موفقیت در حذف واسطه ها این است که از خود بخش کشاورزی، اتحادیه ها و تشکل استفاده نکردیم و باید به سراغ این افراد برویم تا در بازاررسانی و تنظیم بازار کمک کنند.

ساداتی نژاد ادامه داد: یک ضلع بازار کشاورزی در دنیا کشاورز و اتحادیه‌ها هستند، ما در حوزه تشکل‌ها دچار ضعف هستیم و باید برطرف شود.

وی افزود: ما باید با تشکل توافق کنیم و ابزار لازم را هم به او بدهیم‌‌‌؛ یک روز واردات را ممنوع می کنیم و یک روز جلوی صادرات را می گیریم و این کار به تولید ضرر وارد می کند اما تشکل می تواند زمانی که قیمت بالا می رود با واردات و در زمان کاهش قیمت با صادرات بازار را کنترل می‌کند و در رابطه با شرایط بازار به بخش دولتی پاسخگو باشد، بنابراین استراتژی ما استفاده از این تشکل ها است و باید قدرت این بخش را افزایش دهیم و به وحدت برسانیم، باید سازوکار این اقدام با این افراد توافق شود و پس از انسجام بتوانیم بازار را به تشکل ها سپرده و نظارت را بر عهده بگیریم و مردم هم منتفع شوند.

وی خشکسالی را عامل کاهش تولید گندم در کشور دانست و تصریح کرد: تجربه خوبی در زمینه خودکفایی محصولات استراتژیک مانند گندم داریم؛ امسال زیر ۵ میلیون تن خرید گندم داشتیم که به خاطر خشکسالی بوده و در دیمزارها برداشتی نداشتیم، بنابراین مجبوریم حجم بیشتری گندم وارد کنیم اما برنامه های قبلی نشان می‌دهد که کشور ظرفیت خودکفایی مناسبی دارد.

ساداتی نژاد با بیان این که کشاورزی ما در حال حاضر به صورت سنتی، معیشتی و خرده مالکی اداره می شود، خاطرنشان کرد: برای اینکه کشاورزی ما تبدیل به کشاورزی تجاری شود باید با استفاده از مدیریت واحد، سطح درآمد کشاورزان را افزایش دهیم که راه این کار، کشاورزی قراردادی است؛ باید با کمک شرکت های پشتیبان زنجیره های ارزش را به کشاورزان معرفی کنیم و کشاورزان و زنجیره ارزش را به هم متصل کنیم.

وی افزود: در برخی کشورها ۹۰ درصد کشاورزی قراردادی است، بذری کاشته نمی شود مگر اینکه تکلیف محصول و تکلیف خریدار محصول مشخص شده باشد و طبق نیاز و الگوی مصرف خریدار، تولید محصول انجام می‌شود تا برگردانده نشود که ما در این بخش ضعف داریم. باید الگوی کشت را اجرا کنیم که‌ در تمام برنامه های توسعه ای لحاظ شده و در برنامه هفتم هم لحاظ خواهد شد اما تاکنون اجرا نشده است. اجرای الگوی کشت بدون ابزار کشاورزی قراردادی امکان پذیر نیست.

وی ادامه داد: ابزار دوم برای اجرای الگوی کشت، کشاورزی قراردادی است، اگر به کشاورز می گوییم به جای صیفی جات گیاهان دارویی بکارد باید خریدار محصول از قبل مشخص شده باشد، کشاورزی قراردادی و حضور صنایع تبدیلی در کنار کشاورز باعث می‌شود کشاورز با خیال راحت کار را انجام دهد.

ساداتی نژاد افزود: صنایع تبدیلی بذر مناسب و اصلاح شده، کود مورد نیاز و آموزش لازم را به کشاورز می دهند و محصول را بیمه کرده و در آخر محصول را از کشاورز خریداری می کنند که این اقدام تولید و درآمد کشاورزان را افزایش خواهد داد.

وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: مطالعات بر روی اجرای الگوی کشت در اراضی کشاورزی کشور توسط وزارت جهاد کشاورزی انجام شده اما در اجرا مشکل داشتیم که به زودی اجرایی خواهد شد.

وی با بیان این که ظرفیت علمی را هم باید به کنار کشاورزان بیاوریم، خاطرنشان کرد: یک باغ سیب در بجنورد ۳۰۰ تن در هکتار تولید سیب دارد در حالی که متوسط تولید کشور ۳۰ تن در هکتار است و یا یک کشاورز در ملایر ۱۱۰ تن در هکتار ‪  تولید انگور تولید می کند درحالی که متوسط تولید کشور ۱۱ تن درهکتار است، کشاورزان پیشرو ۱۰ برابر بیشتر از متوسط کشاورزان تولید می کنند و این کشاورزان پیشرو از نظر اقتصادی فاصله زیادی با کشاورزان دیگر دارند، بنابراین برای رسیدن به کشاورزی اقتصادی نیازمند علم هستیم..

ساداتی نژاد ادامه داد: در زمینه علمی در وزارت جهاد کشاورزی یک سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی وجود دارد. این سازمان بیش از ۲ هزار عضو هیات علمی، محقق و دانشمند دارد که باید به صورت میدانی به مزارع و باغات بروند و ما مدلی را با عنوان فرصت مطالعاتی مزرعه برایشان طراحی کردیم، یعنی هیات علمی در کنار کشاورز در مزرعه عملکرد در واحد سطح و مشکلات کشاورز را برطرف کند و در کنار کشاورز سهمیم شود، این مدل می تواند در کنار کشاورزی قراردادی به  تحول بخش کشاورزی کمک کند.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که بحث شفافیت، حذف رانت و مبارزه با فساد بسیار مهم است و در وزارت جهاد کشاورزی جایگاه ویژه‌ای دارد، عنوان کرد: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده تلاش می‌کنیم مناقصه ها، مجوزها و قراردادها کاملا شفاف باشد، حتما سامانه سوت زنی در زمینه گزارش فساد را در وزارت جهاد کشاورزی راه اندازی خواهیم کرد.

وی افزود: ما نباید در واردات به سمت انحصار برویم، اتحادیه ها و تولید کنندگان ظرفیت های خوبی برای کمک به واردات نیازهای کشاورزی دارند، همچنین می توانیم از ظرفیت های فناوری های نوین برای ایجاد شفافیت و مبارزه با فساد استفاده کنیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.