کد خبر : 19667
تاریخ انتشار : دوشنبه 15 شهریور 1395 - 20:22

در بخش کشاورزی از محدوده آب و خاک دچار چالش هستیم

در بخش کشاورزی از محدوده آب و خاک دچار چالش هستیم که موجب زیر سئوال بردن بخش کشاورزی شده است.

مدیریت صحیح منابع در کشت هیدروپونیک انجام می شود

حسین شریعتمداری در چهارمین کنگره ملی هیدروپونیک و تولیدات گلخانه ای در دانشگاه ولیعصر (عج) رفسنجان افزود: در نتیجه درآمد و نیز تولید محصول در واحد سطح افزایش می یابد و نیروی کار متخصص نیز به کار گرفته می شود.
وی با بیان اینکه این کار صد درصد تخصصی است گفت: روش هیدروپونیک مانند روش کشاورزی سنتی نیست.
وی افزود: از چالش های بزرگ در سیستم های گلخانه ای کشور، واردات دستگاه ها و سازه های گلخانه، مواد غذایی، پایه گیاه و بذر از خارج کشور است.
شریعمتداری بیان کرد: در این حوزه حمایت مسئولان، جذب سرمایه ها، استفاده از دانش دانشمندان و متخصصان را نیاز داریم تا ضمن رفع چالش ها و ایجاد درآمد ملی، رفاه عمومی در کشور ایجاد شود.
وی گفت: در بخش کشاورزی از محدوده آب و خاک دچار چالش هستیم که موجب زیر سئوال بردن بخش کشاورزی شده است.
وی با اشاره به اینکه در کشاورزی سنتی درآمد در واحد سطح کم است اظهار کرد: همچنین در این روش سنتی نیروی کارامد و متخصص نیز به کار گرفته نمی شود.
شریعتمداری افزود: ایجاد کشت های گلخانه ای هیدروپونیک یکی از راه حل های مواجه با این چالش هاست.
رئیس بخش تحقیقات مهندسی گلخانه موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی کشور هم گفت: سهم مصرف انرژی در بهره وری از گلخانه ها بالاست و باید در این زمینه آنالیز اقتصادی صورت گیرد تا بتوانیم تولید اقتصادی داشته باشیم.
قاسم زارعی افزود: سرمایه گذاری بالاتر، کارگر ماهرتر، تکنولوژی بالاتر نسبت به فضای باز، شرایط اقلیمی داخل گلخانه و نیازهای انرژی از جمله زیرساخت های افزایش تولید در کشت های گلخانه ای است.
وی با بیان اینکه طبق آخرین آمار از سال ۷۰ تا پایان سال گذشته ۱۰ هزار هکتار گلخانه در کشور موجود است که در دنیا سهمی کمتر از نیم درصد داریم اظهار کرد: اخیرا دولت با سیاست هایی که دارد نسبت به تشویق کشاورزان برای کشت سبزیجات در فضای گلخانه برنامه ریزی کرده است.
زارعی بیان کرد: اگر می خواهیم تولید انبوه، پایدار و اقتصادی در گلخانه ها داشته باشیم، باید سه شرط مکان مناسب، عوامل زیرساختی و تناسب اقلیم وضعیت آب و خاک را داشته باشیم.
وی گفت: علت مصرف کم آب در گلخانه ها رطوبت نسبی بالا و نبودن باد است و اگر سایر شرایط فراهم شود فتوسنتز بیشتری خواهیم داشت.
وی با بیان اینکه برای کشت های هیدروپونیک تهدیدهایی هم وجود دارد افزود: نور، بستر کشت، کنترل درجه حرارت، سازه به لحاظ پوشش و گذر نور و سایه اندازی از جمله این موارد هستند.
زارعی گفت: تولید اقتصادی در گلخانه های استاندارد امکان پذیر است، این گلخانه ها باید از نظر فضای مناسب، ارتفاع، گردش هوا و تأمین co2 استاندارد باشند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.