کد خبر : 15797
تاریخ انتشار : شنبه 2 مرداد 1395 - 12:59

خوشه های طلایی زیر قدمهای رهگذران

شاهد وجود تپه هایی از گندم برداشت شده کشاورزان در خیابان ها و معابر عمومی و جاده هایی روستایی خواهید بود.

شاهد وجود تپه هایی از گندم برداشت شده کشاورزان در خیابان ها و معابر عمومی و جاده هایی روستایی خواهید بود.

 

به گزارش ایرنا، سلسله نام شهرستانی در شمال استان لرستان است که اقتصاد آن بیشتر مبتنی بر کشاورزی بوده و مطابق آخرین نقشه برداری های هوایی دارای ۴۰ هزار هکتار اراضی مزروعی است که سالانه بیش از ۱۷ هزار هکتار از این اراضی به کاشت محصول استراتژیک گندم اختصاص می یابد.
این روزها کار برداشت خوشه های طلایی گندم، این محصول زندگی بخش در شهرستان سلسله آغاز شده و خوشه های طلایی یکی پس از دیگری درو شده و دانه های بابرکت گندم از دل خوشه ها بیرون می آیند تا نویدبخش حیات و سرزندگی باشند.
اما اگر این روزها به شهرستان سلسله سری زده باشید شاهد وجود تپه هایی از گندم برداشت شده کشاورزان در خیابان ها و معابر عمومی و جاده هایی روستایی خواهید بود.
گندمی که قوت غالب مردم بوده و در باور عموم آنقدر قداست دارد که بر آن سوگند می خورند متاسفانه تا طی مراحل حمل و نقل و بارگیری و رسیدن به سیلوهای ذخیره مرکز استان و سایر شهرستان های دارای سیلوی ذخیره این روزها در زیر قدمهای رهگذران له می شوند.
به دلیل سر باز بودن مراکز خرید گندم در شهرستان سلسله، در گندم برداشت شده تا رسیدن به سیلوهای ذخیره قطعا آلودگی هایی ایجاد خواهد شد.
حدود ده سال است که از آغاز ساخت کارخانه آرد و سیلوهای ذخیره شهرستان سلسله می گذرد اما این کارخانه تاکنون تنها ۴۶ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
به گفته رئیس جهاد کشاورزی شهرستان، سالانه حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار تن گندم از مزارع شهرستان برداشت می شود که همین امر وجود سیلوی ذخیره گندم را در شهرستان ضروری می سازد.
رحیم هادی پور با اشاره به همجواری شهرستان های نورآباد و سلسله تصریح کرد: اگر در شهرستان سلسله سیلوهای ذخیره گندم به بهره برداری برسند قطعا کمک شایانی به شهرستان دلفان نیز خواهد شد چون گندم برداشت شده این شهرستان نیز می تواند در سیلوهای ذخیره شهرستان سلسله ذخیره شوند.
رئیس جهاد کشاورزی سلسله با بیان اینکه احداث سیلوهای ذخیره باعث کم شدن هزینه های حمل و نقل تحمیل شده بر کشاورزان شهرستان می شود و نیروی انسانی کمتری برای جابجایی و حمل آن ها نیاز است خاطرنشان کرد: به دلیل نگهداری گندم های خریداری شده از کشاورزان در فضای باز آلودگی هایی از قبیل شن، خاک و ماسه نیز وارد گندم برداشت شده می شود که در صورت وجود سیلو این آلودگی ها وارد گندم های خریداری شده نخواهد شد.
هادی پور افزود: اگر در شهرستان سیلوی ذخیره گندم وجود داشته باشد کشاورزان بیشتری تمایل به کاشت گندم پیدا خواهند کرد و به کشت های جانبی روی نخواهند آورد و همین امر ظرفیت تولید گندم شهرستان را نیز افزایش خواهد داد.
فرماندار سلسله نیز در این باره اظهار داشت: آرد و نان یکی از نیازهای اساسی مردم است و باید در جهت خودکفایی در این زمینه اقدام نمود، چرا که شهرستان سلسله می تواند به یکی از قطب های کشت گندم تبدیل شود.
قدرت الله فلاح نژاد افزود: متاسفانه بیش از ده سال است که روند ساخت کارخانه آرد و سیلوی ذخیره محصولات غذایی شهرستان که با مشارکت بخش خصوصی آغاز شده به دلیل مشکلات مالی و نبود اعتبار متوقف شده است و می طلبد تا با تامین اعتبار و حمایت از بخش خصوصی، این پروژه به عنوان یکی از نیازهای شهرستان مورد بهره برداری قرار گیرد.
فلاح نژاد عنوان کرد: گندم یکی از محصولات حیاتی به شمار می رود و شهرستان سلسله این قابلیت و ظرفیت را دارد که یکی از صادر کنندگان عمده آرد و گندم در استان لرستان باشد.
شهرستان سلسله با ۷۵هزار نفر جمعیت یکی از شهرستانهای استان لرستان است که مرکز آن شهر الشتر است.
این شهرستان از شمال به شهرستان دلفان، از جنوب به شهرستان خرم آباد و از شرق به شهرستان بروجرد محدود است.

 

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.