کد خبر : 5864
تاریخ انتشار : جمعه 6 فروردین 1395 - 18:13

خسارت میلیاردی برف به باغداران + عکس

دهقان نیوز / بیشتر خسارت ها بر درختان هسته دار زرد آلو ، هلو و شلیل وارد شده است.

دهقان نیوز / بیشتر خسارت ها بر درختان هسته دار زرد آلو ، هلو و شلیل وارد شده است.

 

عدیل سروی افزود: در واپسین روزهای پایانی سال گذشته بارش برف سنگین در بیشتر مناطق استان موجب خوشحالی کشاورزان و دامداران شد ولی به دنبال آن به دلیل کاهش شدید درجه حرارت و سردی هوا خسارت زیادی به درختان هسته دار باغات مشگین شهر و مناطق مرکزی و جنوبی استان وارد شد.
او اظهار کرد: بیشتر خسارت ها بر درختان هسته دار زرد آلو ، هلو و شلیل وارد شده است.
وی گفت: با توجه به اینکه ۴۰ درصد از باغات استان در شهرستان مشگین شهر قرار دارد
در مجموع هشت هزار هکتار از باغات هسته دار استان دچار خسارت شده است.
وی بیان کرد: بررسی های محققان و متخصصان بخش باغبانی و زراعت بیانگر این است که استان اردبیل با پدیده تغییر اقلیم مواجه است و هر سال در بهمن و اسفند ماه با بالا رفتن درجه حرارت بیشتر درختان وارد مرحله گل دهی می شوند.
سروی افزود: متعاقب این پدیده با کاهش ناگهانی درجه حرارت و یخبندان غیر منتظره خسارت های سنگینی به باغات استان وارد می شود.
وی گفت: برای کاهش خسارت ها جلوگیری از خسارت از جمله بکار بردن روش های مناسب تغذیه گیاهی استفاده از هیترهای باغی ، استفاده از یخ آب پای درختان ، سوزاندن کاه و کلش و لاستیک برای تعدیل هوا ضرورت دارد.
به گفته او ، در برنامه ریزی پنج ساله نیز باید برای جابجایی پراکنش باغات برنامه ریزی کرده و درختان مثمره هسته دار را به مناطق شمالی استان و باغات سیب و انگور و سایر درختان را که مقاومت بیشتری دارند و دیر گل ده هستند به مناطق سردسیر انتقال دهیم.
وی ادامه داد: از ۳۸ هزار هکتار از باغات استان حدود هشت هزار هکتار دچار خسارت شده اند که در برنامه ای پنج ساله باید دو هزار هکتار جابجایی و پراکنش جابجایی باغات انجام شود.
وی افزود: در سال ۹۳ سرمازدگی حدود هفت هزار میلیارد ریال خسارت به بار آورد که در آن مقطع زمانی کمیته کاری متشکل از محققان و صاحب نظران استان و بخش اجرایی پروتکلی با جهاد دانشگاهی امضا کردند تا ارقام مقاوم به سرما در درختان گردو را در پنج سال آینده تکثیر و در اختیار باغداران قرار دهند.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.