کد خبر : 30231
تاریخ انتشار : سه شنبه 17 اسفند 1395 - 13:37

خبر خوب برای کشاورزانی که محصول صادر می کنند

کشاورزانی که بتوانند محصولات مازاد کشاورزی را به خارج از کشور صادر کنند، از مشوق‌های صادراتی خوبی برخوردار خواهند شد.

 

 

کشاورزانی که بتوانند محصولات مازاد کشاورزی را به خارج از کشور صادر کنند، از مشوق‌های صادراتی خوبی برخوردار خواهند شد.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان این که اعتبارات بخش کشاورزی در سال آینده از رشد ۵۵ درصد برخوردار می‌شود، گفت: با مصوبه مجلس ۳۳۰ میلیارد تومان برای مقابله با ریزگردها در سال ۹۶ اختصاص می‌یابد.

جلال محمودزاده در گفت‌وگو با فارس، در مورد آخرین وضعیت بودجه سالانه بخش کشاورزی برای سال ۹۶ گفت: بودجه سال ۹۶ بخش کشاورزی نسبت به سال ۹۵ حدود ۶۰ درصد افزایش داشته و در آن به بخش‌هایی همچون آبیاری تحت فشار توجه ویژه‌ای شده است.

 

وی خاطرنشان کرد: ۹۰ درصد آب شرب کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود که ۷۰ درصد آن به دلیل کشاورزی سنتی به هدر می‌رود و با اجرای روش‌های نوین آبیاری می‌توانیم، این آب را صرف بخش صنعت یا مصرف مردم کنیم.

 

اختصاص ۲۴۰۰ میلیارد تومان برای آبیاری تحت فشار

 

به گفته نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی، برای سال ۹۶، ۲۴۰۰ میلیارد تومان افزایش اعتبار برای آبیاری تحت فشار در نظر گرفته شده، در صورتی که این رقم در سال ۹۵، ۲۱۷ میلیارد تومان بوده است.

 

مجلس ۳۳۰ میلیارد تومان بودجه به بخش ریزگردها اختصاص داد

 

وی همچنین از اختصاص ۳۳۰ میلیارد تومان برای مقابله با ریزگردها در سال ۹۶ خبر داد و گفت: این رقم علاوه بر بودجه‌ای است که دولت حدود ۱۰۰ میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی درنظر گرفته است که بیشتر صرف نهال‌کاری و مالچ‌پاشی می‌شود و در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار خواهد گرفت.

 

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در نهایت این را گفت که بودجه بخش کشاورزی برای سال ۹۶، ۵۵ درصد افزایش یافته و این در حالی است که متوسط افزایش بودجه سال ۹۶ در همه بخش‌ها ۹٫۱ درصد است.

 

اختصاص ردیف بودجه مستقل به صندوق بیمه محصولات کشاورزی

 

نکته دیگری که نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس به آن اشاره کرد، اختصاص ردیف بودجه مستقل برای صندوق بیمه محصولات کشاورزی است که هم در برنامه ششم توسعه و هم در بودجه سنواتی سال ۹۶ به آن تأکید شده است.

 

محمودزاده اظهار داشت: در سال ۹۵ مبلغ ۱۱۰۰ میلیارد تومان برای صندوق بیمه کشاورزان درنظر گرفته شد که تا اکنون کمتر از ۱۰ درصد آن تخصیص یافته است، اما برای سال ۹۶مبلغ ۱۳۵۰ میلیارد تومان برای صندوق بیمه محصولات کشاورزی درنظر گرفته‌ایم که باید صددرصد تخصیص یابد، چرا که بسیاری از کشاورزان خسارت‌دیده در نقاط مختلف کشور امسال نتوانسته‌اند، از این محل خسارت‌های خود را دریافت کنند.

 

وی همچنین از التزام دولت نسبت به تسویه‌حساب به موقع خرید تضمینی گندم به کشاورزان اشاره کرد و گفت: طبق قانونی که مصوب کرده‌ایم، دولت موظف است، به محض خرید تضمینی، قیمت آن را پرداخت کند، وگرنه معادل سود روزشمار بانکی باید، به کشاورز دیرکرد پرداخت کند.

 

تلاش برای کاهش نرخ سود بانک کشاورزی

 

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس همچنین از افزایش سرمایه بانک کشاورزی در سال ۹۶ خبر داد و گفت: در حال حاضر نرخ سود بانک کشاورزی ۳ درصد پایین‌تر از سایر بانک‌ها و معادل ۱۵ درصد است، اما همچنان به دنبال اختصاص یارانه‌ای هستیم، تا نرخ سود در بخش کشاورزی در سال آینده پایین‌تر بیاید.

 

اختصاص مشوق‌های صادراتی برای صادرات بخش کشاورزی خبر دیگری بود که عضو کمیسیون کشاورزی مجلس به آن اشاره کرد و افزود: کشاورزانی که بتوانند محصولات مازاد کشاورزی را به خارج از کشور صادر کنند، از مشوق‌های صادراتی خوبی برخوردار خواهند شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.