کد خبر : 12725
تاریخ انتشار : چهارشنبه 26 خرداد 1395 - 23:56

حمایت از توسعه شهرک های کشاورزی

دهقان نیوز / باید مدیران بخش کشاورزی بتوانند این طرح ها را عملیاتی کنند. از توسعه شهرک های کشاورزی حمایت می شود .

دهقان نیوز / باید مدیران بخش کشاورزی بتوانند این طرح ها را عملیاتی کنند.

 

 محمدعلی نجفی در نشستی با مدیران و معاونان سازمان جهادکشاورزی و مجموعه ادارات و سازمان های مرتبط با کشاورزی گیلان اظهار داشت: همانگونه که بخش صنعت در فعال سازی واحدهای نیمه فعال موفق به بهره مندی از فرصت های اقتصاد مقاومتی شده، بخش کشاورزی استان نیز باید بتواند از این ظرفیت استفاده کند.
وی با اعلام پشتیبانی قاطع از تولیدات کشاورزی خاطرنشان کرد: با توجه به مشکلات اشتغال ، ۲۸درصد اشتغال استان گیلان مربوط به بخش کشاورزی است و کشاورزی سهم زیادی در ایجاد اشتغال استان دارد.
وی تصریح کرد: در زمینه طرح های قابل واگذاری و سرمایه گذاری اراضی کشاورزی استان، بانک اطلاعات محدود است و کافی نیست و باید مدیران بخش کشاورزی گیلان بتوانند این طرح ها نیز عملیاتی کنند.
نجفی اظهار داشت: امسال وضعیت آب پشت سد سفیدرود بهتر از سال گذشته است ، با توجه به اینکه این سد باید نیاز آبی دو میلیارد مترمکعب را تامین کند ولی امسال حداکثر ظرفیت این سد به یک میلیارد و ۵۰میلیون مترمکعب کاهش پیدا کرد.
وی یادآور شد: با توجه به محدودیت آب در حوضه سد سفیدرود باید با ساخت سدها در پایین دست آب های داخل استان مدیریت شود که برای این کار ، ساخت سدهای پلرود ، شفارود و لاسک در دستور کار قرار دارند که رفع مشکلات زیست محیطی آنها ضروری است.
نجفی به حفظ صنعت ابریشم ، صنوبرکاری و حفظ کیفی و کمی چای تاکید کرد و گفت: در بخش ابریشم طی ۱۲سال هر سال بخشی از تولید ابریشم از دست رفته که باید نسبت به احیای این صنعت مانند صنعت چای اقدام شود.
وی تصریح کرد: کشاورزی گیلان باید از فرصت استثنایی بازار ۳۰۰میلیونی روسیه استفاده کند و بتواند بخشی از نیاز محصولات کشاورزی این کشور و کشورهای منطقه را فراهم کند.
وی ادامه داد: اجرای طرح تجهیز و نوسازی اراضی از محل اعتبارات سفر رییس جمهوری با کمترین مشکلات در سال گذشته و امسال اجرایی شد و نتایج خوبی در استان داشت که باید از سهم اعتبارات ملی نیز در این زمینه بهره گرفت.
استاندار گیلان با اشاره به رشد ۲۵درصدی اعتبارات تملک و دارایی ملی در استان اظهار داشت: استان در اجرایی کردن طرح های آبیاری تحت فشار عقب مانده و باید بتواند از اعتبارات ملی دراین زمینه استفاده کند .
وی گفت: از توسعه شهرک های کشاورزی در استان حمایت می شود و این شهرک ها باید بتوانند نسبت به الگوسازی در بخش کشاورزی اقدام کنند.

* جلوگیری از تغییر کاربری افزون بر ۱۴ هزار هکتار اراضی کشاورزی
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان نیز در این نشست گفت: حفاظت از زمین های کشاورزی در گیلان به ۸۸درصد رسیده که از میانگین کشوری بیشتر است.
علیرضا شعبان نژاد اظهار داشت: ۱۴ هزار و ۸۴۵ هکتار از اراضی کشاورزی در طرح های هادی در معرض تغییر کاربری قرار داشتند که از تغییر کاربری آنها جلوگیری و زیر پوشش کشاورزی قرار گرفتند.
وی با اشاره به قانون نکاشت اراضی کشاورزی تصریح کرد: درصورتی که در مدت سه سال اراضی کشاورزی کشت نشود، این اراضی به افراد دیگری واگذار می شود.
وی ادامه داد: در سال گذشته دو هزار و ۲۲۲ اخطاریه جهت زیر کشت بردن اراضی کشت نشده صادر شد که شامل سه هزار و ۱۳۲هکتار زمین کشاورزی می باشد.
شهبان نژاد گفت: وزات جهاد کشاورزی تصمیم گرفته است که در یک مدت ۱۰ ساله ، ۸۰درصد روغن خوراکی کشور در داخل تولید شود که استان گیلان دراین زمینه می تواند نقش مهمی داشته باشد.
وی با اشاره به واردات روغن خوراکی از خارج افزود: تولید گیاه روغنی گلزا در سال گذشته به ۶۵۰هزار هکتار رسیده که در سال زراعی جاری نیز افزایش می یابد.
وی خاطرنشان کرد: در فصل زراعی جاری، یکصد تن بذر شلتوک اصلاح شده تولید و در اختیار شالیکاران قرار گرفته است.
وی تاکید کرد: در راستای توسعه باغات میوه های گرمسیری، اصلاح میوه های گلابی وحشی و تولید ازگیل ژاپنی در دست اقدام است.
رئیس سازمان جهادکشاورزی گیلان با اشاره به اینکه توسعه تولید بوقلمون و شترمرغ در استان در دست اجراست، اظهار داشت: در زمینه پرورش مرغ، ظرفیت های خوبی در استان ایجاد شده و تاکنون هفت میلیون قطعه جوجه ریزی صورت گرفته که این رقم در سال جاری در استان به چهارمیلیون و هفت هزار قطعه می رسد.
وی یادآور شد: سال گذشته ۶۰۰خانوار گیلانی از نقشه منابع طبیعی خارج و ۳۰۰هکتار این اراضی در اختیار مردم قرار گرفته است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.