کد خبر : 11401
تاریخ انتشار : شنبه 15 خرداد 1395 - 14:36

یک گرم برنج هم نباید کاشت / خشکسالی داریم / هر چه لطمه می‌خوریم از تصمیمات غیر کارشناسی است !

دهقان نیوز / تمام دوستانی که در حوزه‌های آب و کشاورزی حضور دارند، افرادی دلسوز هستند و منافع کشاورزان را دنبال می‌کنند.

 

دهقان نیوز / تمام دوستانی که در حوزه‌های آب و کشاورزی حضور دارند، افرادی دلسوز هستند و منافع کشاورزان را دنبال می‌کنند.

 

 

استاندار فارس با اشاره به مشکلات موجود در خصوص تامین آب در این استان، تاکید کرد که حتی یک گرم شلتوک (برنج) هم در این استان نباید کاشت شود.

 

به گزارش دهقان نیوز از شیراز، سید محمدعلی افشانی در جلسه شورای کشاورزی استان فارس، با تایید مشکلات کشاورزان گندم‌کار پائین‌دست سد درودزن در این استان، گفت: تمام دوستانی که در حوزه‌های آب و کشاورزی حضور دارند، افرادی دلسوز هستند و منافع کشاورزان را دنبال می‌کنند.

 

وی با تصریح اینکه در جریان تمام مشکلات ناشی از کم‌آبی و بی‌آبی کشاورزان بخش‌های کربال، خرامه، مرودشت و پائین دست سد درودزن قرار دارد،‌ خاطرنشان کرد: این مشکلات و ویرانی‌ها به دلیل آن دورانی است که یک‌نفر در این کشور گمان می‌کرد بیش از همه می‌فهمد و کارشناسان هیچ نمی‌فهمند.

 

استاندار فارس با بیان اینکه مردم تا ده‌ها سال دیگر هم باید تاوان مشکلات ایجاد شده در سال‌های گذشته را بدهند، گفت: امروز باید تمام نظرات کارشناسان را قبول و براساس آن برنامه‌ریزی کرد. این‌‌گونه نیست که ما همه مسائل را بدانیم. استخوان‌های تمام مسئولان حوزه‌های کشاورزی و آب به واسطه مشکلات کشاورزان به درد می‌آید.

 

وی با اشاره به رایزنی‌های انجام شده از طریق معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، لزوم برگزاری جلسه‌ای برای بررسی مجدد نیاز آبی کشاورزان و امکان رفع این مشکل را یادآور و متذکر شد: امروز اولویت ما آب شرب و بعد هم سهم آب بخش صنعت است.

 

استاندار فارس تصریح کرد: روزی به اشتباه اعلام کردند که می‌خواهیم در گندم خودکفا شویم و این چاه‌های عمیق و از بین‌رفتن آب‌های زیرزمینی حاصل همان اشتباه است. امروز ما هرچه لطمه می‌خوریم از تصمیمات غیر کارشناسی می‌خوریم.

 

وی بحث خشکسالی در فارس را بسیار جدی عنوان و تصریح کرد: مگر می‌شود آبی پشت سدها وجود داشته باشد و مسئولان بدون دلیل موجه و کارشناسی، آن را نگه‌دارند و به کشاورز ندهند.

 

افشانی در بخش دیگری از این جلسه، با اشاره به گزارش‌های ارائه شده از سوی مدیرعامل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی و مسئولان صندوق‌های کشاورزی شهرستان نی‌ریز، زنان و منابع‌طبیعی استان فارس، بر لزوم توجه بیشتر به این صندوق تاکید کرد.

 

استاندار فارس با بیان اینکه با توجه به جایگاه فارس در حوزه کشاورزی باید حداقل سهم فارس از کل سرمایه صندوق ۱۰ درصد باشد، سهم کنونی این استان را حدود ۴ درصد عنوان کرد.

 

افشانی همچنین در خصوص لزوم همراهی دولت برای مقابله با بیماری‌های درختان مرکبات نیز گفت: باید بخش خصوصی را هم به این حوزه وارد کرد.

 

استاندار فارس با بیان اینکه باغ‌داران حاضر نشدند سال گذشته محصولات تولیدی خود را با نرخی کمتر از ۲ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هرکیلو، با هدف کمک به تنظیم بازار به دولت عرضه کنند، گفت: سال گذشته و به واسطه همراهی نکردن باغ‌داران در این موضوع صندوق تعاونی زیان نسبتا زیادی را متحمل شد.

 

افشانی تصریح کرد: امروز هم باغداران باید همراه شوند و برای آنکه محصولاتشان از بین نرود، در مسیر مبارزه علمی و منطقی با آفات و بیماری‌های مطرح شده که مرکبات را تهدید می‌کند، همراهی کنند.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.