کد خبر : 37981
تاریخ انتشار : دوشنبه 9 بهمن 1396 - 13:28

جهاد کشاورزی به متقاضیان پرورش ماهیان زینتی تسهیلات می دهد / سقف تسهیلات ؛ ۲۰ میلیون + جزییات

جهاد کشاورزی تسهیلاتی متناسب با شغل پرورش ماهیان زینتی ارائه می‌دهد.

جهاد کشاورزی علاوه بر دوره‌های آموزشی، تسهیلاتی متناسب با شغل پرورش ماهیان زینتی ارائه می‌دهد که امسال با رشد خوبی به سقف ۲۰ میلیون تومان رسیده است.

کارشناس شیلات جهاد کشاورزی استان یزد از افزایش ۶۰ درصدی پرورش ماهیان زینتی در یزد با توجه به رونق بازار و رشد تقاضا در این بخش خبر داد.

ملیکا پورامینی در گفتگو با ایسنا، به افزایش تقاضای ماهیان زینتی در بازار طی سال‌های اخیر، اظهار کرد: این افزایش تقاضا ناشی از ارتقای آگاهی مردم و خانواده‌ها نسبت به تاثیر مفیدی پرورش ماهی بر  روح و روان افراد بوده به طوری که اغلب از سوی روانشناسان نیز این موضوع به بیماران گوشزد می‌شود.

وی نیاز به سرمایه‌گذاری کم در این حوزه را از دیگر دلایل استقبال یزدی‌ها از حرفه پرورش ماهیان زینتی عنوان کرد و در این باره افزود: پرورش ماهیان زینتی یکی از مشاغل خانگی پردرآمد است که با حداقل سرمایه و امکانات می‌توان سود بالایی از آن حاصل کرد .

این مسئول با اشاره به عرضه یک میلیون و ۸۰۰ هزار قطعه ماهی زینتی در استان طی یکسال اخیر و رشد ۶۰ درصدی آن نسبت به قبل، گفت: هر کارگاه پرورش ماهی ظرفیت ایجاد اشتغال برای یک تا دو نفر و حتی بیشتر را دارد، از این رو بستر مناسبی برای اشتغال‌زایی استان محسوب می‌شود و بر همین اساس نیز پیش‌بینی افزایش روزافزون تولید ماهی در استان دور از انتظار نیست.

پورامینی در مورد قابلیت استان در بخش پرورش ماهیان زینتی، بیان کرد: ماهیان زینتی غالب استان که از گونه ماهیان آب شیرین گرمسیری هستند، با اقلیم خشک یزد سازگاری خوبی دارند لذا از استقبال مناسب‌تری برخوردار هستند.

وی در ادامه با دسته‌بندی کردن ماهیان زینتی معمول استان به دو نوع تخم‌گذار و زنده‌زا، از انواع زنده‌زا به ماهیان دم‌شمشیری، گوپی، مولی و پلاتی که به دلیل ارزانی به میزان بیشتری نیز در بازار عرضه می‌شوند و از انواع ماهیان تخم‌گذار معمول در بازار یزد به انواع گولدفیش، سیچرایدها، آنجل‌ها و انواع شارک‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: گونه‌های تخم‌گذار به دلیل این که بعضاً وارداتی و غیر قابل تکثیر هستند، قیمت بیشتری دارند و کمتر عرضه و تقاضا را شاهد باشیم.

وی با بیان این که این حرفه فاقد صنف مشخصی است به همین دلیل نظارت بهداشتی ماهیان بر عهده خود پرورش‌دهندگان است، عنوان کرد: پرورش‌دهندگان باید ناظر بهداشتی آکواریوم هایشان باشند تا در صورت آسیب و بیماری یک ماهی، تمام سرمایه آنها به خطر نیفتد .

این کارشناس شیلات  از نبود صنفی مختص پرورش‌دهندگان ماهیان زینتی به عنوان یک مشکل عمده یاد کرد و گفت: این شغل زیر مجموعه‌ صنف حلوا فروشان است لذا نرخ ثابتی را نیز در مورد عرضه ماهی در بازار شاهد نیستیم به نحوی که گاهاً نیز برخی از فروشندگان ماهیان بی‌کیفیت را به جای ماهیان اصیل به مشتریان خود عرضه می‌کنند .

پورامینی در پایان نیز از ارائه تسهیلات مناسب به متقاضیان فعالیت در این بخش، اعلام می‌کند: جهاد کشاورزی علاوه بر دوره‌های آموزشی، تسهیلاتی متناسب با شغل پرورش ماهیان زینتی ارائه می‌دهد که امسال با رشد خوبی به سقف ۲۰ میلیون تومان رسیده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.