کد خبر : 21587
تاریخ انتشار : جمعه 9 مهر 1395 - 21:51

جزییات کمک بلاعوض ۸ و ۱۱ میلیونی به کشاورزان

این رقم‌ها بصورت بلاعوض و از منابع اعتباری وزارت جهاد کشاورزی هزینه می‌شود و کشاورزان می‌توانند با مراجعه به جهاد کشاورزی هر شهرستان طرح خود را ارائه کرده تا کارهای مطالعاتی آن انجام شود.

این رقم‌ها بصورت بلاعوض و از منابع اعتباری وزارت جهاد کشاورزی هزینه می‌شود و کشاورزان می‌توانند با مراجعه به جهاد کشاورزی هر شهرستان طرح خود را ارائه کرده تا کارهای مطالعاتی آن انجام شود.

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی گفت: امسال ۵۰۰ میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی برای توسعه روش‌های آبیاری نوین و قطره‌ای قرار است پرداخت شود و در صورت اجرای آبیاری قطره‌ای به ازای هر هکتار ۴۴۰۰ متر مکعب آب صرفه‌جویی می‌شود.

به گزارش فارس، طبق آمارهای مختلف مسئولان وزارت نیرو عنوان می‌کنند که ۹۰ درصد آب مصرفی کشور در بخش کشاورزی است، عدد و رقمی که وزارت جهاد آن را تأیید نکرده و می‌گوید تنها ۶۰ درصد از آب مصرفی به بخش کشاورزی می‌رود در کنار آن بحران آب در ایران طی چند سال اخیر سبب شده تا مسئولان به فکر چاره‌ای برای کاهش مصرف آب باشند. در این میان بخش کشاورزی می‌تواند بیشترین سهم را ایفا کند چرا که تا چند سال اخیر روش غرقابی متداول‌ترین راه برای کشت آبی در سطح کشور بوده، اما اکنون آبیاری نوین قطره‌ای با اختصاص اعتبار در سطح مزارع کشور در حال گسترش است.

علی‌مراد اکبری معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با فارس، به آخرین دستاوردهای این وزارتخانه برای توسعه طرح‌های نوین آبیاری پرداخت و گفت: برای هر هکتار آبیاری قطره‌ای یا میکرو در سطح مزارع حدود ۸ میلیون تومان پرداخت می‌کنیم و در جاهایی که کشاورزان مصرف را به شدت پایین بیاورند و به صورت تجمیعی چاه‌های غیرمجاز را حذف کنند دولت تا ۱۱ میلیون تومان به ازای هر هکتار کمک می‌کند.

وی تصریح کرد: این رقم‌ها به صورت بلاعوض و از منابع اعتباری وزارت جهاد کشاورزی هزینه می‌شود و کشاورزان می‌توانند با مراجعه به جهاد کشاورزی هر شهرستان طرح خود را ارائه کرده تا کارهای مطالعاتی آن انجام شود.

اکبری از اختصاص ۳۰۰ میلیارد تومان برای گسترش طرح‌های نوین آبیاری در سال گذشته خبر داد و افزود: اما با اینکه تخصیص‌هایمان کم بود بالغ بر ۱۳۰۰ میلیارد تومان و در سطح ۸۲ هزار هکتار آبیاری قطره‌ای را در مزارع و باغات گسترش دادیم.

وی بیشترین سطح پوشش را در استان‌های فارس، اصفهان، کرمان و خراسان رضوی اعلام کرد و گفت:‌ امسال هم ۵۰۰ میلیون دلار برای توسعه روش‌های نوین آبیاری از صندوق توسعه ملی پیش‌بینی کرده‌ایم که پرداخت اول آن در قالب ۲۰ میلیون دلار در راه است.

به گفته معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی تا کنون ۳۶ هزار هکتار طرح آبیاری قطره‌ای در سال جاری انجام شده و تا پایان سال امید می‌رود در صورت اختصاص منابع تا ۸۶ هزار هکتار بتوانیم اجرا کنیم.

وی در مورد میزان صرفه‌جویی آبیاری قطره‌ای نسبت به روش‌های سنتی خاطر نشان کرد: به ازای هر هکتار آبیاری تحت فشار ۴۴۰۰ متر مکعب آب صرفه‌جویی می‌شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.