کد خبر : 25630
تاریخ انتشار : چهارشنبه 26 آبان 1395 - 12:19

تولید زیر تیغ تغییر کاربری اراضی

اما آن چه موجب نگرانی است اجرای طرح های توسعه ای است که گفته می شود با اتکا به قوانین، اراضی کشاورزی را تغییرکاربری می دهند.

اما آن چه موجب نگرانی است اجرای طرح های توسعه ای است که گفته می شود با اتکا به قوانین، اراضی کشاورزی را تغییرکاربری می دهند.

بخشی از این تصاحب اراضی کشاورزی و تغییرکاربری ها توسط اشخاص انجام می شود که هر از چند گاهی خبر تخریب این اراضی را به دست دستگاه متولی می شنویم، اما آن چه موجب نگرانی است اجرای طرح های توسعه ای است که گفته می شود با اتکا به قوانین، اراضی کشاورزی را تغییرکاربری می دهند.
«کاظمی» یکی از کشاورزان استان با بیان این که تغییر کاربری اراضی پدیده ای است که امروزه به تهدیدی جدی برای نابودی منابع آب و خاک کشور تبدیل شده است، می گوید: تصرف منابع آب و خاک و تغییر کاربری مراتع و اراضی کشاورزی بلای جان کشاورزان شده است.
یکی دیگر از کشاورزان که تمایلی به ذکر نام خود در این گزارش ندارد، می افزاید: در اجرای طرح های توسعه طرح های هادی و یا طرح های توسعه مدیریت شهری، زمین های کشاورزی استان تخریب می شود و مورد تغییر قرار می گیرد.
وی با بیان این که در برخی موارد حتی مرغوب ترین زمین ها هم دستخوش تغییرکاربری می شوند و ظرفیت تولید خود را از دست می‌دهند، اظهارمی دارد: این درحالی است که به جای مدیریت و مقابله با اجرای برخی طرح ها با خرده مالکان و کشاورزان برخورد می شود.
«نودهی» بخشدار مرکزی بجنورد با بیان این که بازنگری در تهیه طرح های توسعه ای استان انجام نشده است، می گوید: این امر با توجه به مهاجرت معکوس به روستاها یکی از عمده مشکلات استان است.
وی با بیان این که سمت توسعه پس از ۵ تا ۱۰ سال مورد بازنگری قرار می گیرد از انجام نشدن این بازنگری بیش از ۱۰ سال در استان گلایه می کند و اظهارمی دارد: بیش از ۷۰ درصد روستاهای استان بازنگری طرح توسعه نداشته و روستاها در مهاجرت معکوس اشباع شده اند که این امر منجر به ساخت و سازهای غیر مجاز و تغییر اراضی کشاورزی شده است.
وی با بیان این که ۳۰ درصد اراضی تعریف شده در طرح های توسعه روستایی جزو اراضی ملی و راه و شهرسازی و منابع طبیعی است، ادامه می دهد: بقیه این زمین ها مستثنیات و اراضی کشاورزی و یا بایر است که در گذشته کاربری کشاورزی داشته است.
وی عنوان می کند: سمت توسعه روستا اجباری است که باید انجام شود، اما اگر این امر مدون باشد قابل دفاع است زیرا دستگاه متولی باید مطالعه و طراحی داشته باشد و الحاقات سمت توسعه را با حداقل ضرر و زیان برای حوزه کشاورزی انجام دهد.
وی می افزاید: متأسفانه این خلاء در استان وجود دارد و مردم خودشان به توسعه روستاها ورود پیدا می کنند که حاصل آن تخریب اراضی زراعی و ساخت و سازهای ناهنجار است.اما «صابری» معاون عمرانی بنیاد مسکن خراسان شمالی در این باره نظر متفاوتی دارد، وی می گوید: با قرار گرفتن اراضی در طرح توسعه روستا قیمت زمین ها افزایش پیدا می کند که این امر موجب ساخت و سازهای غیرمجاز برخی روستاییان و کشاورزان در زمین های فراتر از اراضی طرح می شود.
وی با بیان این که زمین هایی که در طرح قرار می گیرند جزو اراضی ملی هستند، اظهارمی دارد: معمولا زمین های کشاورزی در طرح توسعه قرار نمی گیرند.
وی ادامه می دهد: ۷۰۸ روستای بالای ۲۰ خانوار در استان وجود دارد که به طور متوسط ۴ تا ۵ هکتار برای هر کدام سمت توسعه تعریف شده است.
وی به این نکته هم اشاره می کند که برخی از طرح های توسعه ای برای حفظ اراضی کشاورزی به شکل منفصل انجام می شود.«جباران» مدیر امور اراضی استان اظهارمی دارد: در یک سال گذشته ۲۹۲ مورد تغییر کاربری اراضی کشاورزی در استان انجام شده که ۵۵ مورد آن منجر به تخریب و قلع و قمع شده است.
وی با بیان این که مجوزهایی هم برای تغییرکاربری در کمیسیون های مربوطه صادر شده است، ادامه می دهد: مجوز ۶۳ مورد تغییر کاربری غیرکشاورزی به مساحت ۳ هکتار و ۱۱۵ مورد تغییر کاربری کشاورزی به مساحت ۲۱ هکتار صادر شده و اراضی کشاورزی تغییرکاربری داده شده اند.
وی با بیان این که هرگونه تغییر کاربری غیر مجاز مورد اعمال قانون قرار می گیرد، اظهارداشت: کشاورزان برای ساخت مسکن در زمین های کشاورزی باید مجوزهای لازم را دریافت کنند.
منبع – روزنامه خراسان شمالی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.