کد خبر : 26353
تاریخ انتشار : جمعه 5 آذر 1395 - 13:44

توصیه جهاد کشاورزی برای محافظت از باغات در یخبندان

کشاورزان قبل از بروز تنش یخبندان میوه مرکبات و کیوی را برداشت کنند البته میوه، مرکبات و کیوی سرمای دو درجه زیر صفر را تحمل می کنند.

کشاورزان قبل از بروز تنش یخبندان میوه مرکبات و کیوی را برداشت کنند البته میوه، مرکبات و کیوی سرمای دو درجه زیر صفر را تحمل می کنند.

توصیه های جهاد کشاورزی برای محافظت از درختان باغی در مقابل یخبندان

علیرضا شعبان نژاد افزود: کشاورزان قبل از بروز تنش یخبندان میوه مرکبات و کیوی را برداشت کنند البته میوه، مرکبات و کیوی سرمای دو درجه زیر صفر را تحمل می کنند.
وی اظهار کرد: باغداران باید توجه کنند که برخی از ارقام همچون نارنگی پیج٬ یونسی و حتی پرتقال تامسون ناول نسبت به شکستگی شاخه ناشی از سنگینی برف حساس هستند که باید در قیم گذاری و مراقبت آنها توجه بیشتری داشته باشند.
شعبان نژاد تصریح کرد: به منظور جلوگیری از ترک خوردگی تنه درختان ٬ سفید کردن تنه درختان از محل طوقه با دوغاب آهک ( چهار کیلو در یک بشکه ۲۰۰ لیتری) یا کائولین دو درصد توصیه می شود.
وی ادامه داد: استفاده از پوشش دور تنه با کاه و کلش٬ فوم یا گونی (از ارتفاع ۱۵ سانتیمتری سطح زمین) نیز برای جلوگیری از ترک خوردگی تنه توصیه می شود.
وی خاطر نشان کرد: در زمان بروز تنش و بلافاصله بعد از یخبندان، هیچ گونه محلول پاشی تغذیه ای توصیه نمی شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان گفت: همچنین در نهالستان هایی که اقدام به تولید نهال های گلدانی مرکبات (دارای قابلیت جابجایی) در فضای آزاد می کنند٬ در صورت پیش بینی بارش برف و بروز یخبندان، می توانند نهال ها را بصورت خوابیده روی زمین قرار داده تا زیر برف مدفون و تا زمان ذوب شدن برف در همان حالت باقی بمانند.
وی بیان کرد: در شب های یخبندان استفاده از منابع گرمایشی مناسب ( کاربرد پلار باغی٬ سوزاندن لاستیک و …) می تواند در کاهش خسارت ها موثر می باشد.
شعبان نژاد پیشنهاد کرد در زمانی که بروز یخبندان تشعشعی در شب وجود دارد (مواقعی که ستاره ها نمایان می شوند) ، از کنار زدن برف روی درختان ( در صورت نبود خطر شکستگی تاج) ممانعت شود.
سطح باغ های گیلان افزون بر ۱۱ هزار هکتار مرکبات، شش هزار هکتار کیوی و دو هزار هکتار گوجه سبز است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.