کد خبر : 25021
تاریخ انتشار : چهارشنبه 19 آبان 1395 - 13:18

توسعه پرورش ماهی در قفس

طرح پرورش ماهی در قفس از راهبردهای این سازمان در برنامه ششم با رویکرد اقتصاد مقاومتی است.

طرح پرورش ماهی در قفس از راهبردهای این سازمان در برنامه ششم با رویکرد اقتصاد مقاومتی است.

پیش بینی تولید ۲۰۰ هزار تن ماهی در قفس در کشور

محمد پور کاظمی افزود: طرح پرورش ماهی در قفس از راهبردهای این سازمان در برنامه ششم با رویکرد اقتصاد مقاومتی است.
وی بیان کرد: این پروژه در دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان و پشت سدهایی که آب کشاورزی و غیر شرب است در حال اجراست.
وی اظهار کرد: موسسه تحقیقات علوم شیلاتی یک بسته کامل ترویج و آموزش را پیگیری می کند تا بتوان دانش فنی کشورهای دیگر را در زمینه پرورش ماهی در قفس به پرورش دهندگان منتقل کرد.
رئیس موسسه تحقیقاتی علوم شیلات کشور اضافه کرد: هم اکنون در حال استفاده از تجربه های سایر کشورها هستیم تا ترویج و بومی سازی در راستای پایداری تولید در بخش آبزیان نهادینه شود.
وی ادامه داد: توانمندسازی بخش های خصوصی و علاقمندان به پرورش ماهی در قفس باعث می شود تا پهنه های آبی در کشور به نحو بهینه مورد استفاده قرار گیرند.
پور کاظمی اظهار کرد: در پرورش ماهی درقفس با به کارگیری روش های جدید تلاش می شود تا علاوه برصرفه جویی در مصرف آب از گونه های سریع الرشد و در صورت امکان از گونه های بومی استفاده شود.
وی بیان کرد: محققان موسسه تحقیقات علوم شیلاتی با دقت در انتخاب منطقه مورد نظر، آموزش های کامل را به آنها ارائه و تکنیک های جدید را معرفی می کنند تا پرورش دهندگان به خودکفایی در تولید برسند.
وی بیان کرد: اکثر آب هایی که در منطقه آذربایجان غربی استفاده می شود، روی پرورش گونه های قزل آلا تنظیم شده که با توجه به بحران آب باید تلاش کرد از آبهای موجود چندین بار استفاده کرد.
پورکاظمی با اشاره به اینکه اکوسیستم سد حسنلو ظرفیت پرورش ماهی خاویاری و سوف و پرورش متراکم کپور داراست، گفت: با این اقدام می توان از منابع به بهترین وجه استفاده کرد چراکه شرایط آب و هوایی این منطقه متناسب برای پرورش ماهیان خاویاری است.
رئیس موسسه تحقیقاتی علوم شیلات کشور با اشاره به بحران کم آبی در منطقه دشت های اطراف دریاچه ارومیه اظهار کرد: مرکز تحقیقات شیلات و ستاد احیای دریاچه ارومیه در راستای کاهش مصرف آب در صدد هستند تا با استفاده از فن آوری های روز مصرف آب در مزارع پرورش ماهی را کاهش دهند.
وی با اشاره به اینکه ۶۰ مزرعه در طرح مکانیزاسیون مزارع پرورش ماهی مشارکت دارند، بیان کرد: اجرای طرح مکانیزاسیون با استفاده از دانش های روز گام مهمی در کاهش مصرف ۵۰ درصدی آب در این زمینه خوهد بود.
پور کاظمی گفت: در زمینه تخم چشم زده، اصلاح روش های آبیاری، اصلاح نژاد ماهی قزل آلا، مقابله با بیماری های قزل آلا و ماهی کپور با کشورهای خارجی از جمله فرانسه، نروژ، هلند و مجارستان قراردادهایی بسته شده است.
به گزارش ایرنا هم اکنون تولید آبزی پروری کشور افزون بر ۳۷۰ هزار تن در سال است که برای ۲۰۸ هزار نفر اشتغال ایجاد کرده و ۳۰۰ میلیون دلار ارزش صادرات آن است.
سهم آذربایجان غربی از کل تولید آبزیان کشور ۱۹ هزار تن در سال است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.