کد خبر : 58790
تاریخ انتشار : چهارشنبه 2 فروردین 1402 - 10:13

وزیر جهاد کشاورزی در پیام نوروزی آغاز سال ۱۴۰۲ اعلام کرد:

تلاش مضاعف برای دستیابی به امنیت پایدار و اقتدار غذایی

تلاش مضاعف برای دستیابی به امنیت پایدار و اقتدار غذایی
وزیر جهاد کشاورزی در پیام نوروزی سال ۱۴۰۲ اعلام کرد: وزارت جهاد کشاورزی برای دستیابی به امنیت پایدار و اقتدار غذایی در سال جدید تلاش مضاعف خواهد داشت.

وزیر جهاد کشاورزی در پیام نوروزی سال ۱۴۰۲ اعلام کرد: وزارت جهاد کشاورزی برای دستیابی به امنیت پایدار و اقتدار غذایی در سال جدید تلاش مضاعف خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، «سید جواد ساداتی نژاد» در پیام نوروزی به مناسبت آغاز حلول سال ۱۴۰۲ هجری شمسی گفت: وزارت جهاد کشاورزی در یک سال گذشته هم‌سو با راهبرد دولت مردمی و با تاسی به شعار جهاد “همه با هم” و همت مدیران جهادی خود تمام ظرفیت‌های موجود بخش کشاورزی به ویژه کشاورزان جهادگر، نخبگان، دانشگاه‌ها، اتحادیه‌ها، تشکل و شرکت‌های دانش‌بنیان را برای دستیابی به امنیت پایدار و اقتدار غذایی که مهار تورم و رشد تولید را نیز به دنبال دارد، به میدان آورده و در سال جاری برای تقویت آن تلاش خواهد کرد.

وی ضمن مروری اجمالی بر گوشه‌ای از فعالیت‌های انجام شده، فرا رسیدن بهار طبیعت و تقارن آن با بهار قرآن را به مردم ایران تبریک گفت.

مشروح پیام نوروزی سید جواد ساداتی‌نژاد به این شرح است:

سال ۱۴۰۲ هجری خورشیدی برگ دیگری فراروی دولت سیزدهم گشوده است و پیام نوروزی مقام معظم رهبری با عنوان «مهار تورم، رشد تولید» و تاکید چند باره بر اهمیت اقتصاد و معیشت خانوار، تلاش دولت را برای گره‌گشایی از این معضل مزمن مضاعف می‌کند.

وزارت جهادکشاورزی در یک سال گذشته هم‌سو با راهبرد دولت مردمی و با تاسی به شعار جهاد “همه با هم” و همت مدیران جهادی خود تمام ظرفیت‌های موجود بخش کشاورزی به ویژه کشاورزان جهادگر، نخبگان، دانشگاه‌ها، اتحادیه‌ها، تشکل‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان را برای دستیابی به امنیت پایدار و اقتدار غذایی که مهار تورم و رشد تولید را نیز به دنبال دارد به میدان آورده و در سال جاری برای تقویت آن تلاش خواهد کرد.

در همین راستا رشد ۱.۱ درصدی ارزش افزوده بخش کشاورزی، رشد ۲۲ درصدی تولید غلات (گندم، برنج، جو و ذرت دانه‌ای)، رشد ۲۰ درصدی تولید محصولات آبزی، افزایش ۲۰ درصدی ظرفیت صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی، خودکفایی در تأمین ذرت علوفه‌ای با تولید ۱۸ میلیون تنی نهاده دامی مذکور، افزایش ۷ درصدی تولید محصولات باغبانی، بهبود ۵.۴ میلیون تنی تراز وزنی غذا و افزایش ۱۶۰ درصدی سطح زیرکشت دیم محصولات کشاورزی تحت پوشش طرح جهش تولید دیمزارها نیز محقق شده است.

با توجه به اهمیت بذور باکیفیت در افزایش بهره‌وری و رشد تولید بخش کشاورزی در سال ۱۴۰۱ به واسطه اصلاح دستورالعمل واردات بذر بالغ بر ۱۱۵ بذر گواهی شده غلات، حبوبات و دانه‌های روغنی به بهره‌برداران معرفی شد که نسبت به ۴۰ بذر معرفی شده سال گذشته، رشد ۱۸۷ درصدی را نشان می‌دهد.

در راستای توسعه زیست‌بوم فناوری در بخش کشاورزی، منابع طبیعی و غذا و استفاده از ظرفیت‌های این بخش برای ارزان‌سازی غذا و افزایش تولید در یک سال گذشته ۲۷۹ شرکت دانش‌بنیان جدید ایجاد شده و سهم بخش کشاورزی و منابع طبیعی در شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور از ۴ درصد در سال ۱۴۰۰ به ۸.۷ درصد در سال ۱۴۰۲ رسیده است.

راه‌اندازی ۱۰ دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی و منابع طبیعی، ۶ مرکز رشد کشاورزی و منابع طبیعی و ۱ پارک علم و فناوری کشاورزی و منابع طبیعی برای استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان بخش کشاورزی از جمله دیگر اقدامات این بخش بوده است.

برای هوشمندسازی زنجیره ارزش بخش کشاورزی و تدقیق اطلاعات مورد نیاز این بخش، اتاق وضعیت پردازش تصویری اطلاعات و تحلیل داده‌های اقتصادی کشاورزی (رصدخانه کشاورزی ایران) توسعه داد شده است.

سند الگوی کشت محصولات کشاورزی با محوریت تولید محصولات راهبردی و اساسی این بخش تدوین و ابلاغ شده است، این موضوع نقطه آغازی بر نظام‌مند و هدفمند شدن تولیدات کشاورزی کشور محسوب می‌شود.

برای حل مشکلات مالی کشاورزان و افزایش سهم این قشر زحمتکش از تسهیلات بانکی، صدور سند تک‌برگ اراضی کشاورزی که یکی از مهمترین ابزارهای توثیق در نظام بانکی محسوب می‌شود، درحال انجام است. در یک سال گذشته برای ۵ میلیون و ۲۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی سند تک‌برگ صادره شده و میزان اراضی کشاورزی دارای سند از ۴ درصد سال گذشته به ۳۱ درصد تا پایان سال ۱۴۰۱ رسیده است.

با توجه به اهمیت حفظ محیط زیست و منابع پایه از جمله آب و خاک، افزایش سرانه پوشش جنگلی و فضای سبز کشور، نهضت جهادی کاشت یک میلیارد درخت طی چهار سال آینده (کاشت سالانه ۲۵۰ هزار درخت) در دستور کار قرار گرفته است.

در پایان با سپاس از الطاف حضرت حق در یاری ما بر خدمت به مردم، بار دیگر از زحمات همه همکارانم در جای‌جای این مرز پرگهر از ستاد وزارت تا خدمات در روستا تشکر می‌نمایم و با تبریک نوروز به محضر مردم شریف ایران، مقام معظم رهبری، دولت خدمتگزار، بهره‌برداران و کشاورزان پرتلاش و همکاران و جهادگران عرصه کشاورزی‌؛ فرا رسیدن بهار طبیعت و تقارن پرمعنا و مبارک با بهار قرآن را به فال نیک گرفته و عزت، دوام و بقای ایران اسلامی را از خداوند منان خواستارم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.