کد خبر : 45624
تاریخ انتشار : سه شنبه 29 آبان 1397 - 11:47

تعاونی های روستایی نیاز به دگرگونی دارند / ۶ هزار تشکل کشاورزی داریم

تعاونی های روستایی ایران نیاز به یک دگرگونی دارند.

تعاونی های روستایی ایران نیاز به یک دگرگونی دارند که این امر متکی به نیاز و مدیریت بازار است تا تجارت محصولات کشاورزی صورت گیرد.

 رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: کشاورزی ایران ظرفیت بالایی برای رسیدن به بازارهای منطقه ای و اروپایی دارد که تحقق آن نیازمند به روز رسانی استانداردها بر اساس قواعد تجات جهانی است.

به گزارش ایرنا، «حسین شیرزاد» در حاشیه نخستین روز از همایش مشترک توسعه همکاری های کشاورزی، استانداردها و تجارت مواد غذایی و کشاورزی بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا در تهران در جمع خبرنگاران افزود: شبکه تعاون روستایی با ۴٫۵ میلیون عضو به دنبال برنامه ریزی جامعی برای پیوندها و بازارهای منطقه ای و بازارهای مشترک تعاونی های اتحادیه اروپا است که بطور عمده نزدیک فرانسه و اسپانیا و برخی از کشورهای اروپای شرقی قرار می گیرد.
وی با اعلام اینکه توسعه روابط اتحادیه اروپا نقش بسزایی در مبادلات تجاری کشاورزی و مواد غذایی ایران در آینده نزدیک خواهد داشت، گفت: قصد داریم با استفاده از تکنولوژی که در زمینه بذور اصلاح شده وجود دارد، قراردادهای مشترکی بین اتحادیه های تعاونی روستایی ایران و اروپا منعقد کنیم.
به گفته شیرزاد، مراحل اولیه انعقاد این تفاهمنامه آغاز شده است و قصد دارد تاخیر در ورود تکنولوژی و نوآوری به صنعت کشاورزی ایران را جبران کند.
وی تصریح کرد: در زمینه تولید بذور سبزی و صیفی و بذور زودبازده تلاش داریم که با استفاده از قوانین موجود و رعایت قواعد بهداشتی حاکم بر استانداردهای تجارت بین الملل که در فروش و تجاری سازی محصولات کشاورزی و مواد غذایی موثر است، به اتحادیه اروپا متصل شویم.
رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: به دنبال ارتباط دو جانبه تعاونی های ایران و اتحادیه اروپا در زمینه پیوند های مالی و سرمایه گذاری های جدید هستیم.
وی تامین مالی مربوط به تکمیل زنجیره غذایی و به روز رسانی آن را یکی از نیازهای صنعت کشاورزی برشمرد و گفت: تعاونی های روستایی ایران نیاز به یک دگرگونی دارند که این امر متکی به نیاز و مدیریت بازار است تا تجارت محصولات کشاورزی صورت گیرد.
شیرزاد با اشاره به وجود ۶ هزار تشکل کشاورزی در کشور ادامه داد: اکنون اتحادیه ها و تشکل های تعاونی ایران به دلیل کُندی در تامین محصولات کشاورزی صادراتی و صادرات نزدیک ۱٫۵ میلیون تنی به اتحادیه اروپا، سهم چندانی از این بازار ندارند.
رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی تصریح کرد: اکنون که شدیدترین تحریم ها از سوی آمریکا علیه کشورمان وضع شده است، شبکه تعاون روستایی می تواند حلقه واسطی با اروپا شود.

** قیمت ۲ هزار تومانی شیرخام را حمایت می کنیم
شیرزاد به دامداران نوید داد و گفت: براساس اقتضای بازار و سیاست سازمان مرکزی تعاون روستایی برای حمایت از دامداران خرد، کوچک و متوسط در زمان مازاد تولید شیرخام و طبق مصوبات تنظیم بازاری وارد بازار می شویم و اجازه نمی دهیم قیمت شیرخام از ۲ هزارتومان به قیمت نازل تری به فروش برسد.
وی اظهار داشت: قیمت ۲ هزار تومانی شیرخام مدنظر است و کمک می کنیم این رقم با سیاست های حمایتی اتحادیه ها و شبکه تعاون روستایی در پایداری تولید در دامداری های کوچک کمک کند.
به گزارش ایرنا، همایش مشترک توسعه همکاری های کشاورزی، استانداردها و تجارت مواد غذایی و کشاورزی بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا روزهای ٢٨ و ٢٩ آبان ماه در تهران برپاست.
آشنایی متقابل با استانداردها و ضوابط ایمنی و کیفی محصولات غذایی و کشاورزی، افزایش آگاهی طرفین نسبت به ساز و کارهای تولید محصولات غذایی و کشاورزی و رایزنی درخصوص رفع موانع تجارت دو جانبه محصولات غذایی و کشاورزی ایران و اتحادیه اروپا از اهداف این همایش دو روزه است.
در این همایش با حضور نمایندگان کشاورزی عضو اتحادیه اروپا و ایران، ظرفیت‌های کشاورزی دو طرف بررسی خواهد شد تا منجر به توافق هایی در زمینه رعایت استانداردها و مبادلات تجاری شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.