کد خبر : 22495
تاریخ انتشار : شنبه 24 مهر 1395 - 8:52

تشکیل هلدینگ‌های قوی کشاورزی

متاسفانه بازار توسط دولت در بخش کشاورزی خیلی کنترل نمی‌شود، به همین دلیل در تولید موفق هستیم اما در تنظیم بازار و مدیریت عرضه و تقاضا ناموفق.

متاسفانه بازار توسط دولت در بخش کشاورزی خیلی کنترل نمی‌شود، به همین دلیل در تولید موفق هستیم اما در تنظیم بازار و مدیریت عرضه و تقاضا ناموفق.

رییس کمیسیون کشاورزی مجلس با تاکید بر این که وزراتخانه های جهاد کشاروزی و صنعت، معدن و تجارت نظارت بهتری در بازار و کنترل آن داشته باشند گفت: انتظار داریم وزارت جهاد کشاورزی ضعف‌ها و سوء مدیریت‌ها را رفع کند.

به گزارش دهقان نیوز، علی محمد شاعری در گفتگو با ایسنا درباره تاخیر و تعلل در کنترل قیمت برنج اظهار کرد: از زمانی که دلالان، برنج را از کشاروز تحویل می گیرند تا زمانی که وارد بازار می‌کنند به علت عدم نظارت و واسطه‌های بسیار، چون چند دست می‌گردد قیمت برای مصرف کننده گران تمام می‌شود.

وی افزود: بارها اعلام کرده‌ایم که مدیریت بازار و تنظیم آن در کشور دچار اشکالات اساسی است زیرا برنجی که تولید می‌شود با قیمت ۷۵۰۰ تا ۸ هزار تومان به فروش می رسد که قیمت معقولی است اما در بازار با وجود واسطه ها، قیمت تمام نشده به ۱۳ هزار تومان نیز می رسد.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با تاکید بر این وزارت جهاد کشاورزی و صنعت باید کنترل های لازم را از ابتدا انجام داده تا چنین شاهد نوسان نباشیم گفت: پیشنهادی را مطرح کردیم تا هلدینگ محصولات کشاورزی در بخش های مختلف تشکیل شود و بتواند با مدیریت، واسطه ها را حذف کرده و فاصله بین تولید و مصرف را کاهش دهد و نهایتا قیمت محصولاتی که توسط تولید کننده وارد بازار می شود با یک سود معقول و منطقی به دست مصرف کننده برسد.

نماینده مردم بهشهر در مجلس با بیان این که تشکیل هلدینگ‌های قوی کشاورزی و حمایت از صنوف و تشکل های تولید می تواند منجر به کم کردن واسطه ها و دلالان شود، اظهار کرد: متاسفانه بازار توسط دولت در بخش کشاورزی خیلی کنترل نمی‌شود، به همین دلیل در تولید موفق هستیم اما در تنظیم بازار و مدیریت عرضه و تقاضا ناموفق و این مساله به خاطر این است که وزارت‌خانه‌های مسئول بایستی تجدید نظر کرده و به وظیفه خود خوب عمل کنند.

این عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس در ادامه خاطر نشان کرد: به عنوان مثال در سال جاری در بخش شیر، مرغ و شکر و اخیرا هم در پرداخت مطالبات گندم کاران، جو و چغندر قند و چای کشاورزان دچار مشکل شده‌اند، با توجه به این که مرکبات هم در سال جاری در مقایسه با سال گذشته افزایش تولید را داشته اگر اقدامات لازم صورت نگیرد بازار مرکبات هم متلاطم خواهد بود.

شاعری افزود: بازار همیشه در کشور ما دچار تلاطم است و به نفع تولید کننده و مصرف کننده نیست و از طرفی واردات هم کنترل نمی شود، صادرات هم مزیت های لازم را ندارد.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به این که در حال حاضر با همکاری وزارت جهاد کشاورزی واردات برنج کنترل می شود گفت: دلیلی ندارد با ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن تولید داخل، ۵۰۰ هزار تن هم واردات داشته باشیم باید به سمتی برویم که سرانه مصرف از ۳۷ کیلو به ۳۰ کیلو کاهش یابد، در این شرایط تولید داخل کافی بوده و نیازی به واردات نیست.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.