کد خبر : 43656
تاریخ انتشار : یکشنبه 11 شهریور 1397 - 13:46

تشریح آخرین وضعیت خرید گندم، برنج و کلزا

آخرین وضعیت خرید گندم، برنج و کلزا اعلام شد.

مدیرکل بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: تاکنون از ابتدای فصل برداشت ۹ میلیون و ۳۳۰ هزارتن گندم به ارزش ۱۲ هزارو ۳۸۰ میلیارد تومان از کشاورزان سراسر کشور خریداری شده که تاکنون مبلغ هفت هزارو ۷۰۰ میلیارد تومان (معادل ۶۳ درصد) به آنها پرداخت شده است.

 «سید مومن نیافر» در گفتگو با ایرنا افزود: طبق آمارها، استان خوزستان با یک میلیون و ۱۳۰ هزارتن، کردستان با یک میلیون تن و گلستان با ۹۳۰ هزارتن رتبه های اول تا سوم تولید وخرید گندم را به خود اختصاص داده اند.

وی با بیان این که عملیات خرید توسط یک هزارو ۱۰۰ مرکز خرید ملکی و غیرملکی و موقت درحال انجام است، اظهارداشت: امسال نیز مانند سال های گذشته پول گندمکاران با عاملیت بانک کشاورزی از سوی دولت پرداخت می شود و برای سهولت در کارها، گندمکاران در اقصی نقاط کشور که شعب و خودپردازهای بانک کشاورزی مستقر باشد، می توانند پول خود را دریافت کنند.
به گفته وی، بر اساس مصوبه شورای اقتصاد در سال زراعی ۹۷ نیز همانند پارسال، هر کیلوگرم گندم معمولی (نان) با افت مفید چهار درصد و افت غیرمفید ۲ درصد به مبلغ ۱۳ هزار ریال (یکهزار و ۳۰۰ تومان) و گندم دوروم ۱۳ هزار و ۳۰۰ریال (یکهزار و ۳۳۰ومان) خریداری می شود و خرید گندم از مناطق سردسیر، غرب و شمال غرب تا اوایل مهرماه امسال ادامه خواهد داشت.
به گزارش ایرنا، گندم از کالاهای اساسی در ایران به شمار می رود که هر ساله خرید تضمینی آن از اواخر اسفندماه از شهرستان سرباز در استان سیستان و بلوچستان و مناطق گرمسیر آغاز و تا اواخر مهرماه در دیگر استانهای سواحل خزر و سردسیر ادامه دارد.
پیش بینی می شود امسال ۱۳٫۴ میلیون تن گندم در کشور تولید و نزدیک به ۱۰ میلیون تن آن توسط دولت خریداری شود.
پارسال نزدیک به ۹ میلیون تن گندم به ارزش بیش از ۱۱۴ هزار میلیارد ریال از گندمکاران سراسر کشور خریداری شد و با توجه به ذخایر سال ۱۳۹۵ همچنان خودکفایی در تولید این محصول استمرار پیدا کرد.
سال ۱۳۹۵ حدود ۱۴ میلیون و ۵۹۰ هزار تن گندم تولید و ۱۱ میلیون و ۵۲۵ هزار تن به ارزش بیش از ۱۴۵ هزار میلیارد ریال خریداری شد.
سال زراعی از ابتدای مهرماه هر سال آغاز می شود و تا پایان شهریور سال بعد ادامه دارد.

** دولت تاکنون برنجی خریداری نکرده است
مدیرکل بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران تصریح کرد: دولت برای حمایت از تولید کننده داخلی وارد بازار شد، اما تاکنون به دلیل بازار خوب این محصول، تاکنون موفق به خرید برنج در استان های شمالی کشور نشده است.
به گفته وی، دولت قیمت هرکیلوگرم برنج هاشمی و طارم (با ۸ درصد شکستگی) به قیمت ۹ هزارو ۸۲۸ تومان، برنج شیرودی (۸ درصد شکستگی) به قیمت ۵ هزارو ۸۸۶ تومان و برنج ندا و نعمت (با ۸ درصد شکستگی) به قیمت پنج هزارو ۲۳۸ تومان خریداری می کند.
وی اظهارداشت: اکنون قیمت هرکیلوگرم برنج هاشمی و طارم بیش از ۱۰ هزارو ۵۰۰ تومان و شیرودی و نعمت و ندا بین ۶ تا هفت هزارتومان در بازار معامله می شود.
به گزارش ایرنا، مصرف سالیانه برنج در کشور حدود ۳٫۲ میلیون تن است که ۱٫۷ تا ۲ میلیون تن آن در داخل کشور کشت می شود؛ سهم واردات از بازار برنج سالیانه ۱٫۲ تا ۱٫۵ میلیون تن در سال است و هند، بزرگترین تامین کننده برنج مورد نیاز ایران است و پاکستان، تایلند و اروگوئه هم بخش دیگری از برنج وارداتی ایران را تامین می کنند.

** ۱۰۰ درصد پول کلزاکاران پرداخت شد
نیافر درباره وضعیت خرید دانه های روغنی گفت: تاکنون از ابتدای فصل برداشت ۳۳۰ هزارتن کلزا به ارزش ۹ هزارو ۸۴ میلیارد و ۸۷۳ میلیون ریال خریداری شده که تاکنون ۱۰۰ درصد مطالبات کلزاکاران پرداخت شده است.
وی اضافه کرد: همچنین تاکنون ۴۲۶ تن گلرنگ به ارزش ۱۰ میلیارد و ۶۷۲ میلیون ریال خریداری شده که تاکنون ۹۸ درصد مطالبات به حساب کشاورزان واریز شده است.
وی افزود: تاکنون ۹۳۴ تن آفتابگردان به ارزش ۲۳ میلیارد و ۳۶۲ میلیون ریال خریداری شده که تاکنون ۱۰۰ درصد پولشان پرداخت شده است.
به گفته وی، فصل برداشت و خرید دانه سویا از آبان ماه جاری آغاز می شود.

به گزارش ایرنا، تولید کلزا از ۶۰ تا ۷۰ هزارتن سال ۱۳۹۵ به ۱۸۰ هزارتن در سال ۱۳۹۶ افزایش یافت و براساس پیش بینی شده بود این رقم امسال با رشد ۲ برابری به نزدیک ۳۵۰هزارتن برسد.
همچنین طبق آمارها سال ۱۳۹۶ تولید مجموع دانه های روغنی شامل کلزا، آفتابگردان، گلرنگ، سویا ۵۵۰ هزار تن بود که ۳۸۰ هزارتن آن مربوط به تولید دانه کلزا بود، پیش بینی می شود امسال رقم تولید دانه های روغنی به ۹۰۰ هزار تن برسد.
دولت شامگاه ۲۰ فرودین ماه به منظور صیانت از منابع ارزی کشور، نظام تک نرخی ارز را با قیمت هر دلار چهار هزار و ۲۰۰ تومان تصویب و اجرایی کرد؛ با این اقدام انواع کالاهای مورد نیاز کشور به جز آنهایی که در فهرست ممنوعیت واردات قرار دارند با همین نرخ وارد کشور می شود، اما کالاهای ضروری و اساسی، نهاده های دامی، برنج، دانه های روغنی برای واردات مشمول یارانه دولت می شوند و با نرخ تمام شده سه هزار و ۸۰۰ تومان وارد می شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 1
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

احمد پنجشنبه , ۱۵ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۶

بیچاره و بدبخت کشاورز که باید تا یک سال دیگه با گندم ۱۳۰۰ تومنی سر کنه