کد خبر : 14120
تاریخ انتشار : جمعه 11 تیر 1395 - 13:34

تدوین دانشنامه اسلامی کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست

دهقان نیوز / دانشنامه اسلامی کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست نخستین دانشنامه اسلامی تخصصی کشاورزی در دنیاست.

دهقان نیوز / دانشنامه اسلامی کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست نخستین دانشنامه اسلامی تخصصی کشاورزی در دنیاست.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به لزوم تولید فکر و اندیشه در حوزه مسائل کشاورزی گفت: دانشنامه اسلامی کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست نخستین دانشنامه اسلامی تخصصی کشاورزی در دنیاست.

حجت الاسلام و المسلمین یعقوبعلی برجی مدیر دانشنامه اسلامی کشاورزی و منابع طبیعی و محیط زیست گفت: «دانشنامه اسلامی کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست» از جمله اولین دانشنامه های تخصصی در زمینه کشاورزی و محیط زیست است که تاکنون ۲ جلد آن منتشر شده است.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به حمایت همه جانبه جامعه المصطفی العالمیه از پژوهشهای میان رشته ای به خصوص در زمینه کشاورزی و محیط زیست افزود: متاسفانه تاکنون چنین دانشنامه ای که بیانگر دیدگاه اسلام و تمدن اسلامی درباره کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست باشد نوشته نشده بود.

عضو هیئت امنای دانشنامه اسلامی کشاورزی و منابع طبیعی و محیط زیست با اشاره به این که تولید فرهنگ، فکر و اندیشه در حوزه مسائل کشاورزی و در نتیجه زمینه سازی برای فراگیر کردن فرهنگ منابع طبیعی، کشاورزی و محیط زیست امری لازم و ضروری است، بیان داشت: در روزگار ما مشاهده می شود انسان علیه طبیعت طغیان کرده و شتابان به سوی نابودی آن در حرکت است از این رو تبیین دیدگاه اسلامی و تمدن مسلمانان درباره طبیعت و کشاورزی، به حفظ بالندگی و شکوفایی محیط زیست و طبیعت کمک شایانی خواهد نمود.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه با بیان این که مدخلهای این دانشنامه در سه گروه مفاهیم، اعلام و کتابها سامان یافته است، خاطر نشان کرد: در گروه مفاهیم آن دسته از اصطلاحات مربوط به کشاورزی منابع طبیعی و محیط زیست سر واژه قرار گرفته اند که در متون دینی و قرآن و روایات آمده یا در کتابهای فقهی، موضوع یک حکم قرار گرفته و یا در تمدن اسلامی دانشوران مسلمان آنها را مطرح کرده باشند.

مدیر سابق گروه فقه و مبانی حقوق دانشگاه امام صادق علیه السلام با اشاره به این که در گروه اعلام شخصیتهایی سرواژه قرار گرفته اند که تلاش درخوری درباره کشاورزی، منابع طبیعی یا محیط زیست انجام داده اند، تصریح کرد: در گروه کتابها، کتابهایی مورد بررسی قرار گرفته است که یا موضوع آنها یکی از زمینه های یادشده بوده و یا بخش قابل توجه کتاب در پیوند با آنها باشد.

وی با بیان این که اکنون تنها در شهر مقدس قم تعداد ۵۰ دانشنامه تخصصی در ۲۶ مرکز در دست نگارش است، گفت: به گفته صاحبنظران مسائل کشاورزی، تاکنون مدیران کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست جهان از داشتن چنین موهبتی محروم بوده اند.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر یعقوبعلی برجی با بیان این که استفاده از آیه و روایت از ویژگی های این دانشنامه است اظهار داشت: در این دانشنامه متن و ترجمه همه آیاتی که در پیوند با کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست است ارائه می شود.

به گفته مدیر دانشنامه اسلامی کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست، ساختار مقالات در این دانشنامه به این نحو است که مفاهیم مرتبط با کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست، گیاهان و حیوانات و شخصیتها و کتابها بیان شده است.

جلد اول و دوم دانشنامه اسلامی کشاورزی منابع طبیعی و محیط زیست توسط انتشارات اسوه و زیر نظر آیت الله عالمی نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی به چاپ رسیده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.