کد خبر : 22191
تاریخ انتشار : یکشنبه 18 مهر 1395 - 11:54

تدوین برنامه تحقیقات کشاورزی در قالب اقتصاد مقاومتی

یکی از طرح های اقتصاد مقاومتی در زمینه کشاورزی، پرورش ماهی در قفس است که ما برای ترویج فرهنگ این شیوه پرورش، آموزش و فناوری تکثیر ماهیان در قفس حمایت های لازم را داریم.

۱۴ برنامه تحقیقات کشاورزی در قالب طرح های اقتصاد مقاومتی تدوین شد

اسکندر زند افزود: یکی از طرح های اقتصاد مقاومتی در زمینه کشاورزی، پرورش ماهی در قفس است که ما برای ترویج فرهنگ این شیوه پرورش، آموزش و فناوری تکثیر ماهیان در قفس حمایت های لازم را داریم.
وی درباره طرح افزایش ضریب خوداتکایی دانه های روغنی در چارچوب برنامه اقتصاد مقاومتی گفت: مهمترین وظیفه ما تولید ارقام مناسب، مدیریت آفت ها و بیماری های این محصولات و ارایه راهکارهای لازم برای کنترل است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی بهینه سازی مکانیزاسیون در مرحله کاشت، داشت و برداشت دانه های روغنی و بهبود عملیات به زراعی بویژه تغذیه را از برنامه های پشتیبانی این سازمان از طرح افزایش خوداتکایی دانه های روغنی عنوان کرد.
وی افزایش ضریب خوداتکایی گوشت قرمز را از دیگر طرح های اقتصاد مقاومتی وزارت جهاد کشاورزی خواند و اضافه کرد: در این زمینه طرح تحقیقاتی درباره گاوهای دومنظوره شیری و گوشتی در دستور قرار گرفته است.
زند افزود: برنامه های ترویجی برای پرورش بزهای شیری بویژه بز شیری سانن برای مناطق سرد را در فهرست بخش پشتیبانی داریم.
وی تنوع بخشی و افزایش کیفی آفت کش ها و حذف نمونه های پرخطر، مدیریت آفت ها و بیماری ها و کمک به ساماندهی روش های مصرف و توزیع سموم را از دیگر برنامه های پشتیبان تحقیقات، آموزش و ترویج برشمرد.
زند تاکید کرد افزایش بهره وری و کاهش ضایعات محصولات راهبردی در طرح های اقتصاد مقاومتی وزارت جهاد کشاورزی لحاظ شده است و گفت: سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی به زودی تحلیلی در زمینه ضایعات محصولات ارایه می کند.
وی درباره طرح تولید در محیط گلخانه ای در چارچوب اقتصاد مقاومتی افزود: بررسی برای استقرار بهینه گلخانه ها، کنترل آفت ها و بیماری ها، مسائل تغذیه ای، معرفی بسترهای جدید برای کشت گلخانه ای و توسعه فناوری در گلخانه ها جزو برنامه های پشتیبانی ماست.
وی بر شناسایی ظرفیت های خارجی مناسب در زمینه نهال و ورود و بومی سازی آنها تاکید کرد و افزود: فعالیت های به نژادی و توسعه ارقام پرمحصول و سازگار با نیاز آبی کم برای بخش باغبانی در دستور کار قرار دارد.
رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ادامه داد: در طرح افزایش ضریب خوداتکایی ۹ محصول زراعی نیز برای تولید هسته های اولیه بذر، تولید ارقام متناسب با نیاز کشور، مبارزه با آفت ها و بیماری ها و علف های هرز این محصولات، عملیات به زراعی بویژه در زمینه توسعه کشاورزی حفاظتی از اهم برنامه های پشتیبانی به شمار می آیند.
وی درباره طرح افزایش ضریب خود اتکایی گندم گفت: ما سالیانه هسته های اولیه بذر گندم را با تنوع بالای ارقام تامین می کنیم و تعهد داریم به منظور افزایش عملکرد تولید در واحد هفت تا هشت رقم متناسب با نیازهای اقلیمی در زراعت دیم و آبی ارایه کنیم.
معاون وزیر جهاد کشاورزی برآورد نیاز کودی کشور را از دیگر اقدام های سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی دانست و افزود: در برنامه پشتیبانی این سازمان به معرفی کودهای آلی و بیولوژیک و ترویج آنها و همچنین نظارت بر کیفیت کود توجه شده است.
وی درباره طرح عملیات آبخیزداری، حفاظت خاک و مقابله با بیابانزایی و کانون های گرد و غبار در چارچوب اقتصاد مقاومتی گفت: تجربیات خوبی در زمینه آبخیزداری داریم که برای عملیاتی کردن این تجربیات با سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور ارتباط و هماهنگی صورت گرفته است.
زند اضافه کرد: در برنامه های پشتیبانی با سازمان جنگل ها برای تولید آب، جلوگیری از فرسایش خاک، پخش سیلاب، مهار کانون های گرد و غبار همکاری می کنیم.
این مسئول درباره طرح توسعه کشت فراسرزمینی گفت: آمادگی داریم تجربیات خود را در اختیار کشاورزان متقاضی برای کشت فراسرزمینی قرار دهیم. همچنین ارقام مناسب و دانش فنی قابل قبولی در بعضی محصولات مانند گندم و برنج داریم.
رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی تاکید کرد در کشور با مازاد تولید مرغ و تخم مرغ روبروییم.
زند اضافه کرد: در زمینه بهداشت و سلامت محصولات دامی به دنبال جایگزینی داروهای گیاهی با برخی داروهای شیمیایی هستیم.
وی تجهیز و نوسازی زمین های کشاورزی و ساخت شبکه های فرعی زیر سدها را از طرح های اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و گفت: ما در این زمینه برای بهینه سازی شبکه ها نقش داریم و در زمینه تجهیز و نوسازی ناوگان ماشینی، مشاوره می دهیم.
به گزارش ایرنا، تاکنون ۱۵۸ مورد دانش فنی کشاورزی به بخش خصوصی واگذار شده که ۳۲ مورد آن مربوط به شهریورماه امسال بوده است.
همچنین ۳۵۰ شرکت دانش بنیان در کشور فعال است که پیش بینی می شود این میزان تا پایان امسال به یک هزار مورد برسد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.