کد خبر : 38903
تاریخ انتشار : دوشنبه 7 اسفند 1396 - 23:03

تخلف برخی شرکت‌های زیرپله‌ای در حوزه کود شیمیایی!

۳۵ مورد سوءاستفاده از برند شرکت خدماتی حمایتی کشاورزی رخ داد.

وی به تخلف برخی از شرکت‌های زیرپله‌ای و متخلف در حوزه تولید کودهای شیمیایی اشاره کرد.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گفت: از مجموع ۱۰۰ هزار تن بذری که سالانه در کشور توزیع می‌شود، تنها ۲۰۰ تن وارد می‌کنیم و هدف ما تولید بذر با تکنولوژی روز دنیا در داخل کشور است.

به گزارش دهقان نیوز به نقل از فارس، حمید رسولی در نشست خبری با خبرنگاران که در نمایشگاه بین‌الملل ماشین‌آلات کشاورزی برگزار شد، به تحقق برنامه‌های این شرکت در سال ۹۶ اشاره کرد و گفت:‌ در برنامه ابلاغی ما در سال ۹۶ تکلیف شده بود که ۲ میلیون و ۳۰۰ و ۵ هزار تن انواع کودهای فسفاته، پتاسه و ازته را توزیع کنیم که تا پایان بهمن‌ماه ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تن آن را تدارک دیده‌ایم و قرارداد ما در این حوزه منعقد شده است و نزدیک به یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن از این کودها را نیز حمل کرده و تحویل گرفته‌ایم و در اختیار شرکت‌های بزرگ کارگزاری قرار داده‌ایم.

وی با اشاره به آغاز کشت بهاره در کشور و نیاز به توزیع کودهای شیمیایی خاطرنشان کرد: در این زمینه ۳۰۰ هزار تن کودهای ازته، فسفاته و پتاسه ذخیره شده تا به‌مرور در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی همچنین بر عدم افزایش قیمت کودهای توزیعی توسط دولت به کشاورزان تأکید کرد و افزود: برخی دلالان به دنبال سودجویی‌های خود طی هفته گذشته بحث افزایش قیمت کود اوره را مطرح کردند که استرس به فضای کشاورزان منتقل شده بود درصورتی‌که قیمت‌های کود همان قیمت‌های مصوب سال ۹۵ است.

وی اضافه کرد: پیرو جلسه کمیسیون اقتصادی دولت در ۲۸ بهمن‌ماه و جلسه ۳۰ بهمن‌ماه در ستاد تنظیم بازار تصمیم گرفته شد و تأکید مؤکد دولت بر آن است که قیمت کودهای کشاورزی تغییری نداشته باشد و ما با همان قیمت‌های سال گذشته آن را عرضه می‌کنیم.

خبرنگار فارس پرسید؛ به دلیل نرخ تورم و هزینه‌های جانبی قاعدتاً قیمت‌ تمام‌شده کود شیمیایی در سال ۹۶ نسبت به سال قبل از آن بیشتر است و آیا پایین نگه داشتن دستوری قیمت کود شیمیایی سبب کاهش کیفیت آن نمی‌شود، که رسولی پاسخ داد: ما یک قیمت خرید داریم و یک قیمت فروش، تدابیر و سیاست‌هایی را وزارت جهاد کشاورزی در نظر گرفته که نوسانات بازار را مدیریت کند و با این کار سهم یارانه را بیشتر کرده و سعی می‌کند که افزایش قیمتی برای کشاورزان لحاظ نشود و کمتر سالی را داریم که اندک افزایش قیمت در کودهای کشاورزی اعمال نشده باشد.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی همچنین در مورد وضعیت توزیع بذر و تأمین آن از محل تولید داخل یا واردات گفت: به جرأت می‌توان گفت که بیش از ۹۵ درصد از بذر مورد استفاده در کشور را در داخل تأمین می‌کنیم، به‌ویژه بذرهای استراتژیک مانند گند، جو و برنج صد درصد داخلی است و در بخش دانه‌های روغنی نیز بخش قابل توجهی در داخل تولید می‌شود و شاید بتوان گفت از مجموع ۱۰۰ هزار تن بذری که سالانه تأمین و توزیع می‌کنیم،‌ امسال ۲۸۲ تن بذر وارد کردیم.

وی مبدأ واردات بذر را کشورهایی ازجمله آلمان،‌استرالیا،‌سوئیس و فرانسه عنوان کرد و گفت: سال گذشته از فرانسه مقدار کمی در حد ۲۵۳ کیلوگرم بذر نمونه وارد کردیم که با کشت آن در مزارع نمونه مادر توانستیم ۷۳ هزار کیلوگرم بذر برداشت کنیم و رویکرد ما این است که تکنولوژی تولید بذر به‌روز دنیا را در داخل داشته باشیم.

رسولی همچنین از تولید کود سولفات پتاسیم به‌عنوان یکی از گران‌قیمت‌ترین کودها در داخل کشور خبر داد و گفت: طبق اعلام مؤسسه خاک و آب کشور سالانه به ۴۰۰ هزار تن کودهای پتاسه نیاز داریم که تا چند سال گذشته صد درصد وارد می‌شد، اما با ایجاد کارخانه‌های تولید این نوع کود در کشور بخشی در داخل تولید می‌شود و امیدواریم با ایجاد دو واحد بزرگ در سمنان و آذربایجان غربی به‌زودی ۵۰ درصد از نیاز کشور را خودمان تولید کنیم و تا دو ـ سه سال آینده در این حوزه صد درصد به خودکفایی می‌رسیم.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی همچنین در مورد وضعیت تولید کود اوره در کشور هم گفت:‌ ۵ شرکت پتروشیمی سالانه بیش از ۵ میلیون تن کود اوره تولید می‌کند که مصرف ما سالانه چیزی حدود ۲ تا ۲٫۵ میلیون تن است که می‌توان ۵۰ درصد آن را صادر کرد و طبق مصوبه هیأت وزیران صادرات بعد از تأمین نیاز داخل است.

وی همچنین به تخلف برخی از شرکت‌های زیرپله‌ای و متخلف در حوزه تولید کودهای شیمیایی اشاره کرد و گفت: در سال جاری ۳۵ مورد سوءاستفاده از برند شرکت خدماتی حمایتی کشاورزی رخ داده بود که با شناسایی به‌موقع آنها پلمپ و روند قضایی آغاز شد که یک نمونه آن تولید ۶۰ تن کود با لوگوی شرکت ما بود که در قزوین اتفاق افتاده بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.