کد خبر : 59353
تاریخ انتشار : دوشنبه 9 مرداد 1402 - 9:13

معاون سازمان برنامه و بودجه:

تأخیری در تعیین و اعلام نرخ خرید گندم، متوجه سازمان برنامه و بودجه نیست / وزارت جهاد کشاورزی بعنوان مسئول شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی، پاسخگوی تأخیر باشد / شورا ۹ عضو دارد / هر چه به تصویب اکثریت اعضای شورا برسد لازم‌الاجراست

تأخیری در تعیین و اعلام نرخ خرید گندم، متوجه سازمان برنامه و بودجه نیست / وزارت جهاد کشاورزی بعنوان مسئول شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی، پاسخگوی تأخیر باشد / شورا ۹ عضو دارد / هر چه به تصویب اکثریت اعضای شورا برسد لازم‌الاجراست
تأخیری در تعیین و اعلام نرخ خرید گندم، متوجه سازمان برنامه و بودجه نیست

معاون سازمان برنامه و بودجه گفت: با وجود کاهش تحقق منابع مالی خرید تضمینی گندم، سازمان برنامه و بودجه از ابتدای فصل خرید گندم تاکنون ۱۵ هزار میلیارد تومان بیش‌تر از سال گذشته برای خرید گندم به کشاورزان پرداخت کرده است.

به گزارش دهقان نیوز به نقل از فارس، «حمید امانی همدانی» با حضور در برنامه «سلام خبرنگار» که از شبکه خبر سیما پخش شد، توضیحاتی درباره ساز‌ و کار تعیین نرخ خرید تضمینی گندم و گزارشی از اقدامات سازمان برنامه و بودجه کشور در پرداخت مطالبات گندم‌کاران ارائه کرد.

امانی همدانی گفت: بر اساس قانون، محل تأمین منابع مالی خرید تضمینی گندم از محل منابع هدفمندسازی یارانه‌ها تعیین شده که امسال، کاهش تحقق دارد و حدود ۶۵ درصد از منابع مورد نیاز، تاکنون تحقق یافته است. اما با تلاش سازمان برنامه و بودجه، از ابتدای فصل خرید گندم تاکنون، ۱۵ هزار میلیارد تومان بیشتر از سال گذشته برای خرید گندم پرداخت شده است.

معاون تولیدی، فنی و زیربنایی سازمان برنامه و بودجه کشور در ادامه از پرداخت باقی‌مانده مطالبات گندم‌کاران از سوی دولت در موعد مقرر خبر داد و گفت: دولت نسبت به تعهدات خود در قبال کشاورزان عزیز پایبند است و منابع مالی مورد نیاز برای خرید تضمینی، در موعد مقرر، تأمین و پرداخت خواهد شد.

وی سپس به بیان توضیحاتی درباره ساز‌وکار تعیین نرخ خرید تضمینی گندم در شورای قیمت‌گذاری گندم پرداخت و گفت: بر اساس قانون، این شورا تشکیل شده از ۹ عضو است که سازمان برنامه و بودجه هم یکی از اعضای آن است و شش عضو شورا، از نمایندگان تشکل‌های تولیدکننده گندم هستند.

امانی همدانی افزود: در شورای قیمت‌گذاری گندم، مباحث کارشناسی مختلفی درباره ساز‌وکار قیمت‌گذاری از سوی اعضا و تأمین منابع مالی مورد نیاز، طرح می‌شود که در نهایت، هرچه به تصویب اکثریت اعضا برسد، با تأیید وزیر جهاد کشاورزی ابلاغ می‌شود و لازم‌الاجراست.

معاون تولیدی، فنی و زیربنایی سازمان برنامه و بودجه کشور در ادامه گفت: براساس قانون مصوب سال ۱۳۹۹، چهار معیار هزینه‌های تولید و قیمت تمام‌شده، نرخ تورم، قیمت‌های جهانی و رابطه مبادله، برای تعیین نرخ خرید تضمینی گندم، در نظر گرفته شده است که در شورا، بحث‌های مختلفی درباره چگونگی اعمال این معیارها و رسیدن به نرخ خرید مناسب، طرح می‌شود و در نهایت با نظر اکثریت شورا، نرخ خرید تضمینی نهایی تعیین می‌شود.

این مقام مسئول سپس با بیان اینکه بر اساس قانون، سازمان برنامه و بودجه کشور، وظیفه تعیین و اعلام نرخ خرید تضمینی را به عهده ندارد، افزود: تا قبل از سال ۱۳۹۹، شورای اقتصاد نرخ خرید تضمینی گندم را بررسی و اعلام می‌کرد، اما طبق قانون جدید بعد از سال ۱۳۹۹، شورای قیمت‌گذاری گندم که با مسئولیت وزارت جهاد کشاورزی شکل گرفته و سازمان برنامه و بودجه هم یکی از اعضای آن است، این وظیفه را عهده‌دار شده است.

امانی همدانی سپس گفت: اگر احیاناَ تأخیری در تعیین و اعلام نرخ خرید تضمینی گندم وجود دارد، متوجه سازمان برنامه و بودجه کشور نیست و وزارت جهاد کشاورزی باید به عنوان مسئول این شورا، پاسخگوی تأخیر احتمالی باشد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.