کد خبر : 39953
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 فروردین 1397 - 11:55

بی مهری به چغندرکاران / کرمانشاه نیازمند کارخانه قند است

این کشاورزان برای گذران امورات زندگی و کشاورزی خود باید چکار کنند؟

این کشاورزان برای گذران امورات زندگی و کشاورزی خود باید چکار کنند؟

مدیرعامل مجمع هماهنگی و حمایتی تشکل های بخش کشاورزی استان کرمانشاه گفت: کاشت چغندر قند این محصول با ارزش و استراتژیک دارای قدمتی تقریبا ۷۰ ساله است که در راستای احداث کارخانه قند اسلام آباد غرب در این منطقه و دیگر مناطق همجوار صورت می گیرد.

سجاد سنجابی در گفتگو با خبرنگار دهقان نیوز در کرمانشاه اظهار داشت: از طرفی با توجه به سابقه تاریخی کشت چغندر قند، اکثر تولید کنندگان به روش های کاشت و داشت این گیاه تقریبا وقوف و آگاهی مناسبی دارند.

وی افزود: با وجود اینکه کاشت این گیاه از مزارع کارگر پذیر می باشد در استان کرمانشاه که از نرخ بالای بیکاری برخودار است زمینه اشتغال خیل زیادی از خانواده مالکین مزارع و سایر بیکاران فصلی را در خود فرا می خواند. این محصول در شرایط فعلی از تولید و درآمدی قابل قبول برای تولید کنندگان برخوردار است اما حجم تولید این محصول که از تناژ قابل قبولی بنظر مسئولین برخودار می باشد همواره مورد بی مهری مسئولین رده بالای کشور و شور بختانه کم توجهی متولیان و مسئولین امر در استان قرار گرفته است.

سنجابی گفت: متولیان امر استانی غافل از آنهمه درد و رنج و زحمتی که تولید کننده در پای هر بوته چغندر با تب و تاب فراوان و مبارزه با آفات و بیماری ها و سرما و گرما کشیده است نمی بینند و یا اندک می بینند و تولید کننده به امید آنکه به کسب معاشی حلال برای امور زندگی خانواده خود برسند، غده ای شیرین بنام چغندر برای شیرینی کام هموطنان عزیز تولید می کنند آنهم در راستای رسالت و وظیفه الهی عمل می نمایند.

وی افزود: کشاورزان اهالی روستای ماهیدشت کرمانشاه در سال زراعی ۹۶ با هماهنگی یک شرکت قند در اصفهان و با داشتن سامانه رایانه ای(پیمانه) اقدام به کشت چغندر قند نموده اند حال با توجه به هزینه های سنگین کاشت و برداشت و حمل و نقل به کارخانه که متاسفانه به علت دیر تخلیه نمودن ماشین های حمل و نقل توسط کارخانه مجبور به پرداخت میلیون ها تومان به راننده های کامیون ها شده اند ولی متاسفانه این شرکت با توجه به اینکه چغندر را از مهر ماه سال قبل تحویل گرفته است تا کنون هیچ گونه وجهی به حساب این کشاورزان واریز نکرده است. این کشاورزان برای گذران امورات زندگی و کشاورزی خود باید چکار کنند؟

وی در پایان گفت: بار دیگر از مسئولین محترم امر تقاضا داریم در خصوص احداث کارخانه چقندر قند در استان کرمانشاه تدابیری را اتخاذ نمایند که مشقت و رنج این کشاورزان کاهش یابد تا ببینند آیا سزاوار است این محصول چغندرقندی که با کشیدن آب های سبز گرانبهای زیر زمینی و شیرین تر از قند محصولی بنام چغندر قند تولید شده و باید اینچنین ضایع و خراب شود؟ – امیدواریم تا فرصتی هست برای این قشر زحمتکش و رنجمند تدبیری اتخاذ بفرمایند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.