کد خبر : 10718
تاریخ انتشار : یکشنبه 9 خرداد 1395 - 12:50

بیمه اجتماعی کشاورزان ؛ اندر خم مشکلات

دهقان نیوز / واسپاری امور صندوق بیمه ای به بخش خصوصی می تواند در بسیاری موارد کارگشا و رفع کننده مشکلات این بخش باشد.

دهقان نیوز / واسپاری امور صندوق بیمه ای به بخش خصوصی می تواند در بسیاری موارد کارگشا و رفع کننده مشکلات این بخش باشد.

 

صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان ، روستاییان و عشایر کشور برای گستراندن چتر بیمه ای ساکنان دائمی روستاها، روستاییان ساکن در شهرها و دارای زمین در روستا، رانندگان حمل و نقل باربری و نظام مهندسی و کشاورزی در سال ۱۳۸۴ تشکیل شد و بعد از گذشت حدود ۱۱ سال تنها ۲۳ درصد از جمعیت مورد هدف زیرپوشش قرار گرفته اند .
دستاورد تلاش چندین ساله دست اندرکاران صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان ، روستاییان و عشایر کشور آن است که امروز یک میلیون و ۴۰۰ هزار خانوار از جمعیت شش میلیون و ۳۸۰ هزار خانواری هدف این صندوق زیر پوشش قرار گرفته اند .
بیمه ای که به اذعان مسوولان و دست اندرکاران به دلیل برخورداری از حمایت های دولتی بیمه مناسب و مقرون به صرفه است ، اما نبود اقبال عمومی برای این بیمه ، نگرانی هایی را برای اجرای درست این طرح ایجاد کرده است .
فرمانداران و معاونان فرمانداران شهرستان های مازندران نشستی را با حضور معاون بیمه ای و هماهنگی امور استان های صندوق اجتماعی کشاورزان ، روستاییان وعشایر کشور در ساری برگزار کردند .
آنان خواستار رفع مشکلات و چالش های پیش روی اجرای این بیمه شدند تا افراد بیشتری از مزایا وحمایت های آن برخوردار شوند .
فرماندار آمل بی رغبتی افراد به بیمه اجتماعی کشاورزان ، روستاییان و عشایر را ناشی از غلبه چالش ها بر اهداف و تلاش دست اندرکاران آن دانست و گفت : دولت در حالی بخشی از هزینه این بیمه را پرداخت می کند که این فرصت مورد توجه و استقبال قرار نگرفته است .
احمد منفرد نبود اطلاع رسانی مناسب و لازم به افراد مورد هدف این بیمه را یکی از دلایل ایجاد چالش و مشکل پیش روی اجرای آن اعلام کرد و افزود : با وجود یک دهه فعالیت این صندوق ، هنوز بسیاری از افراد زیر پوشش از وجود این صندوق و خدمات آن اطلاعی ندارند.
فرماندار آمل با این بیان که آخرین بروشورهای اطلاع رسانی موجود در خصوص این بیمه مربوط به آغازین سال های تاسیس آن یعنی ۸۵ و ۸۶ است ، نوک پیکان ضعف در اطلاع رسانی را به سمت دست اندرکاران این صندوق گرفت .
وی ادامه داد : در حالی این بروشورها هیچ تغییری نکرده که چندین سال از تاسیس و فعالیت صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان می گذرد و مطمئنا تغییرات و اصلاحاتی در نحوه و چگونگی خدمات دهی ایجاد شده است .
معاون فرماندار شهرستان نور جمعیت مورد هدف این صندوق در این شهرستان را ۲۰ هزار خانوار اعلام کرد و گفت که تاکنون دو هزار و ۱۱۴ خانوار زیر پوشش این طرح قرار گرفته اند .
سعید یزدانی با تاکید بر نقطه مشترک اظهارنظر ها مبنی بر خوب بودن این بیمه ، ادامه داد : با توجه به این مساله رشد خوب و شایسته ای در این بخش دیده نمی شود .
وی که واگذاری امور بیمه صندوق اجتماعی کشاورزان ، روستاییان وعشایر به دهیاران را یکی از چالش های پیش روی اجرای طرح برشمرد ، گفت : دهیار با ۵۲ وظیفه کاری ، فرصت و توان برای انجام این کار را نخواهد داشت .
معاون فرماندار نور اظهارداشت : دهیاران با مشغله کاری زیاد ،خود را موظف به انجام این کار و تلاش برای انجام وظیفه محوله این صندوق نمی کنند .
وی گفت که واسپاری امور این صندوق بیمه ای به بخش خصوصی می تواند در بسیاری موارد کارگشا و رفع کننده مشکلات این بخش باشد .
معاون فرماندار نور از اجرایی نشدن بخشنامه ها و قوانین به عنوان دیگر مشکلی نام برد که در پذیرش و جذب اعضای جدید به این صندوق بیمه ای تاثیر گذاشته است .
وی ادامه داد : بخشنامه هایی نظیر پرداخت هزینه کفن و دفن به اعضای صندوق ، موردی است که اجرا نشدن آن در بی اعتمادی مردم می تواند تاثیر بگذارد .
فرماندار شهرستان محمود آباد هم به صادر نشدن کارت عضویت بیمه شدگان این صندوق به عنوان دغدغه چندین ساله نام برد که پیگیری ها برای آن به نتیجه نرسیده است .
یحیی یوسف پور گفت : در حالی که فرد با پرداخت حق بیمه به مجموعه صندوق بیمه اجتماعی روستاییان اعتماد می کند ، می بایست این اعتماد سازی دو طرفه باشد .
وی ادامه داد : تاکنون هیچ یک از دو هزار عضو این صندوق در شهرستان محمود آباد کارت عضویتی دریافت نکردند .
فرماندار شهرستان محمود آباد خاطرنشان کرد : با برنامه ریزی مدون و قانونمند می توان زمینه اقبال واستقبال عمومی به این عرصه را فراهم کرد .
** سال ۹۵ ، اجرای برنامه ها برای رفع چالش های صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان
معاون بیمه ای و هماهنگی امور استان های صندوق اجتماعی کشاورزان ، روستاییان و عشایر به سابقه تشکیل این صندوق در سال ۱۳۸۴ اشاره کرد و گفت که امسال برنامه های جدید برای خروج از مشکلات و چالش های این صندوق اجرا می شود .
محمد پوستین دوز اجرای نهضت آی تی را از جمله این برنامه مدون برای این صندوق بیمه ای جوان کشور معرفی کرد و افزود : با اجرای این طرح ، سامانه یکپارچه و مدون سوابق و گزارش بیمه ای افراد زیر پوشش ارائه می شود .
معاون بیمه ای و هماهنگی امور استان های صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان ، روستاییان و عشایر گفت : این سامانه اطلاعاتی در هفته تامین اجتماعی امسال (تیرماه ) راه اندازی می شود .
وی از اجرای طرح برپایی نظام نوین اطلاعات موسوم به ‘ بنا ‘ به عنوان دیگر برنامه امسال این صندوق بیمه ای در کشور نام برد و افزود : جمع آوری اطلاعات از کارگزاران صندوق ، ساماندهی سوابق بیمه ای ، الکترونیکی شدن پرونده ها و صدور کارنامه سوابق بیمه ای از جمله اهداف اجرای این طرح است .
پوستین دوز افزود : پرونده تمامی بیمه گذاران این صندوق جمع آوری و اسکن الکترونیکی شده است.
** اصلاح قونین و مقررات بیمه صندوق اجتماعی کشاورزان همگام با مطالبات
معاون صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان ، روستاییان و عشایر کشور از بهبود وضعیت بیمه ای افراد زیر پوشش این صندوق با اصلاح قوانین و مقررات خبرداد و گفت اصلاح قوانین و مقررات غرامت نقص عضو و پاداش ازدواج به عنوان بخشی از این اقدامات خواهد بود .
وی همچنین از نبود اطلاع رسانی مناسب به عنوان ضعف و چالش پیش روی اجرای این بیمه برشمرد و ادامه داد : برای این منظور شورای اطلاع رسانی زیر نظر مدیر عامل این صندوق بیمه تشکیل شد .
وی ادامه داد : ساخت برنامه های تلویزیونی برای اطلاع رسانی این نوع بیمه و پخش در شبکه های تلویزیونی استان ها در دستور کار قرار دارد .
**پویایی هر چه بیشتر کارگزاری های بیمه اجتماعی کشاورزان
پوستین دوز به فعالیت بیش از سه هزارکارگزاری این صندوق بیمه در کشور اشاره کرد و گفت که ارزیابی و تطبیق فعالیت این کارگزاری ها انجام می شود تا اقدامات لازم در این خصوص اجرایی شود .
وی ادامه داد : همچنین برای دسترسی بهتر و راحت تر جامعه هدف ، بخش خصوصی علاقه مند به راه اندازی کارگزاری می توانند با انجام اقدامات لازم ثبت نام کنند تا این نمایندگی به آنها واگذار شود .
معاون صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان ، روستاییان و عشایر کشور از صدور و توزیع کارت عضویت افراد از طریق کارگزاری ها و دفاتر پیشخوان دولت به عنوان اقدام دیگری نام برد که برای رفع مشکلات در این بخش اجرا می شود .
وی همچنین از اقساطی شدن حق بیمه به عنوان دیگر اقدام امسال مسئولان صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان ، روستاییان وعشایر برای ترغیب و تشویق جامعه هدف برای انجام این نوع بیمه نام برد .
کارشناسان می گویند ساکنان دائمی روستاها، روستاییان ساکن در شهرها و دارای زمین در روستا، رانندگان حمل و نقل باربری و نظام مهندسی و کشاورزی از جمله جامعه هدف این بیمه هستند.
طبق قانون این بیمه ، هر بیمه گذار در هشت دهک در نظر گرفته شده به طور سالانه از سالی ۱۵۰ هزار تا ۳۶۰ هزار تومان پرداخت می کند و پس از بازنشستگی مستمری دریافت خواهد کرد .
امید می رود که با انجام برنامه های امسال صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان ، روستاییان و عشایر ، افراد بیشتری زیر پوشش این صندوق و خدمات آن قرار بگیرند .

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.