کد خبر : 393
تاریخ انتشار : جمعه 24 مهر 1394 - 10:53

بودجه ما در زمینه تحقیقات گونه های گیاهی صفر است !

دهقان نیوز / کشور ما در حال حاضر در بحث صادرات داروهای گیاهی هیچ جایگاهی ندارد. رعایت استاندارد در صادرات همه محصولات به ویژه گیاهان دارویی اصلی اساسی است.

دهقان نیوز / کشور ما در حال حاضر در بحث صادرات داروهای گیاهی هیچ جایگاهی ندارد. رعایت استاندارد در صادرات همه محصولات به ویژه گیاهان دارویی اصلی اساسی است.

رییس انجمن گیاهان دارویی گفت: تاکنون ۱۲۸۳ نوع داروی گیاهی در کشور شناخته شده است ولی هیچ جایگاهی در صادرات این تولیدات نداریم.

محمد باقر رضایی در همایش ملی کشت ارگانیک و ازدیاد گیاهان دارویی که در دانشگاه منابع طبیعی گرگان برگزار شد، اظهار کرد: جایگاه ما در جهان در رشته گیاهان دارویی ۶۰ است که طبق سند چشم انداز ۲۰ ساله باید به رتبه ۱۲ دنیا برسیم ولی اقدامی انجام نشده است.

وی با بیان این که همه در این زمینه منتظر اقدام دیگران هستیم، گفت: رشته گیاهان دارویی بسیار غنی است ولی باید برای ارتقای این رشته آن را تخصصی کنیم و در احیای منابع طبیعی که تاکنون فقط تخریب کرده ایم بکوشیم.

رییس انجمن گیاهان دارویی افزود: تاکنون هر چه توانسته ایم از منابع طبیعی برداشت غیرمجاز انجام داده ایم و به همین دلیل اولین اقدام ما باید برای کشت ارگانیک احیای مجدد عرصه های ما باشد.

رضایی تصریح کرد: تخصیص بودجه در زمینه تحقیقات گونه های گیاهی صفر است، لذا برای اجرای طرح کشت دیم گونه های گیاهی در ارتقای سلامت جامعه٬ بسیج شدن همه ارگان ها و سازمان های مرتبط ضروری است.

وی٬ از کشف بیش از ۹۰۰۰ گونه گیاهی در کشور خبر داد و گفت: حدود ۲۰۰۰ گونه از این تعداد گونه گیاهان دارویی شناخته شده است.

رضایی با بیان این که کشور ما در حال حاضر در بحث صادرات داروهای گیاهی هیچ جایگاهی ندارد، افزود: رعایت استاندارد در صادرات همه محصولات به ویژه گیاهان دارویی اصلی اساسی است.

وی با اشاره به این که مکانیزاسیون نیز در گیاهان دارویی ما نقشی ندارد، خاطر نشان کرد: تنوع ژنتیکی و اولویت بندی محصولاتی که می توانیم برای صادرات گیاهان دارویی نیز از اصول اساسی است که باید در کنار آن بازارهای هدف را نیز شناسایی کنیم.

رییس انجمن علمی گیاهان دارویی ایران٬ طبیعت را برای سلامت جامعه بسیار ضروری خواند و گفت: اولویت های گیاهان مورد استفاده بر حسب گونه های آن است.

رضایی تصریح کرد: هر استانی در تولید یک گونه گیاهی٬ توسعه٬ فرآوری و اقتصادی متمرکز شده که ما در این زمینه همکاری لازم را انجام می دهیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.