کد خبر : 23955
تاریخ انتشار : یکشنبه 9 آبان 1395 - 10:59

بررسی مشکلات تولیدکنندگان قارچ خوراکی

از آنجاییکه تولید کنندگان بیشتر نیاز کمپوست را از خارج استان تامین می کنند، هزینه تولید را افزایش داده است.

تامین کمپوست ،مهمترین مشکل تولید کنندگان قارچ خوراکی

داود رشیدی مقدار تولید سالانه قارچ خوراکی در استان مازندران را ۲هزارو ۹۳۲تن اعلام کرد و افزود: هم اکنون فقط یک کارخانه کمپوست قارچ در دشت ناز ساری وجود دارد که سالانه ۳هزار تن مواد اولیه تولید کنندگان قارچ خوراکی استان را تامین می کند.
وی با اظهار اینکه کمپوست بستر رویش قارچ است، اضافه کرد: از آنجاییکه تولید کنندگان بیشتر نیاز کمپوست را از خارج استان تامین می کنند، هزینه تولید را افزایش داده است.
وی با اشاره به اینکه مازندران با داشتن حدود ۲۱۰هزار هکتار زمین های شالیزاری و حدود ۶۵هزار هکتار گندمزار به لحاظ داشتن کاه و کلش برای تولید کمپوست مشکلی ندارد، خاطر نشان کرد: هر چند از ۲سال قبل به ۲سرمایه گذار مجوز ایجاد کارخانه تولید کمپوست در استان داده شده است، اما به دلیل مشکل تهیه زمین و سرمایه گذاری میلیاردی ،هنوز این کارخانه ایجاد نشده است.
کارشناس مسئول گل وگیاه زینتی ، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: از آنجاییکه کارخانه کمپوست به دلیل خیس شدن کاه و کلش بوی بدی دارد، بر اساس قانون این واحد باید با فاصله یک کیلومتر از مناطق مسکونی ایجاد شود.
وی ادامه داد: هر چند زمین در مناطق کوهستانی برای ایجاد کارخانه کمپوست وجود دارد، اما به دلیل اینکه کاه و کلش باید به این کارخانه منتقل شود، علاوه بر افزایش هزینه حمل و نقل ،مشکلات جاده ای نیز بوجود می آید.
اولین گام در تهیه کمپوست خیس کردن کاه و کلش است ،در این روش کلش مصرفی به صورت لایه نازک در سطح سوله پخش می شود و با پاشیدن آب فراوان بر روی آن طی مراحل مختلف آن را خیس می کنند به نحوی که کاملا اشباح از آب شود و نتواند آب بیشتری را جذب نماید، به این ترتیب در این مرحله رطوبت کاه به ۷۵درصد می رسد و سپس انواع مکمل های غذایی به آن اضافه می شود.
یک تن کاه خشک تقریبا نیاز به ۵هزارلیتر آب برای رسیدن به نقطه اشباح دارد.
رشیدی تعداد بهره برداران قارچ خوراکی در مازندران را ۴۷نفر اعلام کرد و گفت: ۲۶۰ نفر به صورت دائم و حدود یکهزارو ۵۰۰ نفر به صورت موقت در این واحد ها بکارگیری می شوند.
کارشناس مسئول گل وگیاه زینتی ، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: ۱۱واحد تولید قارچ خوراکی استان مکانیزه است که با تولید بیش از ۲هزار تن ،۷۰درصد قارچ خوراکی استان را تولید و به بازار عرضه می کنند.
رشیدی بی ثباتی در قیمت و نبود مراکز خرید به منظور جمع آوری محصول قارچ را از دیگر مشکلات تولید کنندگان اعلام کرد وگفت: متوسط درآمد سالیانه واحدهای قارچ خوراکی استان ۱۷۶میلیارد ریال است که ۷۰درصد آن هزینه تولید است.
وی متوسط قیمت قارچ خوراکی در مازندران را ۵تا ۶هزار تومان در هر کیلوگرم اعلام کرد و گفت: سرانه مصرف قارچ خوراکی در کشور یک کیلو و ۲۰۰گرم است که این سرانه در استان ۹۰۰گرم است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.