کد خبر : 56458
تاریخ انتشار : جمعه 13 فروردین 1400 - 13:40

مدیرکل نظام های بهره برداری تعاون روستایی:

بدنبال یکپارچه‌سازی اراضی و افزایش درآمد کشاورزان هستیم / توسعه کشاورزی صنعتی با توانمندسازی نظام‌های بهره‌برداری / خرد بودن اراضی از چالش‌های اساسی کشاورزی است

بدنبال یکپارچه‌سازی اراضی و افزایش درآمد کشاورزان هستیم / توسعه کشاورزی صنعتی با توانمندسازی نظام‌های بهره‌برداری / خرد بودن اراضی از چالش‌های اساسی کشاورزی است

توسعه کشاورزی صنعتی با توانمندسازی نظام‌های بهره‌برداری محقق می‌شود.

توسعه کشاورزی صنعتی با توانمندسازی نظام‌های بهره‌برداری محقق می‌شود.

مدیرکل نظام‌های بهره‌برداری سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور گفت: افزایش بازدهی و بهره‌وری از منابع آب و خاک و توسعه کشاورزی صنعتی منوط به توانمندسازی نظام‌های بهره‌برداری است.

حمید زارعی قنات‌نویی یکی از دغدغه‌های اصلی بخش کشاورزی کشور را ایجاد نظام بهره‌برداری با هدف مدیریت بهره‌برداری و نگهداری از شبکه آبیاری دانست و افزود: افزایش بهره‌وری از منابع تولید، افزایش درآمد بهره‌برداران کشاورزی و افزایش کارایی و اثر بخشی نظام‌های بهره‌برداری از اهداف این طرح است.

وی همچنین، سازماندهی کشاورزان با استفاده از ظرفیت و افزایش توان مدیریتی بهره برداران را امری ضروری دانست و اظهار داشت: توانمندسازی و پشتیبانی از شرکت‌های تعاونی تولید روستایی ایجاد شده نیز در استقرار الگوهای نظام‌های بهره‌برداری موثر است.

به گفته وی، توسعه و مدیریت نظام‌های بهره‌برداری منوط به ارتقای ساختار سنتی به سمت ساختارهای نظام‌مند و افزایش کارایی و بهره‌وری از منابع آب و خاک و تولید اقتصادی نیازمند فرآیند مداوم طراحی، ساخت و ترمیم شبکه آب‌رسانی است.

وی خرد بودن و پراکنده بودن اراضی کشاورزی را غیر اقتصادی خواند و گفت: در توسعه بهره برداری به‌دنبال اهدافی هستیم که یکی از آنها استقرار الگوهای نظام‌های بهره برداری بر اساس شاخص‌های اقتصادی، اجتماعی، زیست‌محیطی و یکپارچه‌سازی  اراضی و افزایش درآمد کشاورزان است.

وی ادامه‌داد: خرد بودن اراضی کشاورزی یکی از چالش‌های اساسی این بخش و شرکت‌های تعاونی تولید یکی از الگوهای نظام بخش بهره برداری در کشور است که سه میلیون و ۳۰۰ هکتار از اراضی کشور تحت پوشش یک‌هزار و ۴۴۵ شرکت تعاونی تولید است و ۴۲۰ هزار نفر نیز در این تعاونی ها فعال هستند.

این مقام مسوول، شرکت‌های سهامی زراعی و کشت و صنعت خصوصی را نیز از دیگر الگوهای موجود نظام های بهره برداری دانست که همگی ارتقای ارزش افزوده محصولات کشاورزی و تکمیل زنجیره ارزش را دنبال می کنند.

این مسوول با اشاره به تجمیع اراضی کوچک‌مقیاس، بر ساماندهی و اصلاح نظام‌های بهره برداری به استناد اسناد بالادستی به‌ویژه بند ۳ سیاست های کلی نظام در بخش کشاورزی تاکید کرد و گفت: توانمندسازی تعاونی‌ها گامی موثر در بازوی اجرایی و  کمک رسانی به کشاورزان است تا نهاده‌های کشاورزی، مکانیزاسیون و مدیریت منابع آب این بخش تهیه و تامین شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.