کد خبر : 54519
تاریخ انتشار : شنبه 31 خرداد 1399 - 8:48

یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفتگو با دهقان نیوز:

بخش کشاورزی نیازمند نگاه انقلابی و جهادی است / صنعت و کشاورزی باید با هم باشند / از طرح های وزارت جهاد کشاورزی حمایت می کنیم

بخش کشاورزی نیازمند نگاه انقلابی و جهادی است / صنعت و کشاورزی باید با هم باشند / از طرح های وزارت جهاد کشاورزی حمایت می کنیم

در بخش کشاورزی باید با یک نگاه انقلابی و جهادی جلو برویم.

یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در تشریح برخی مشکلات بخش کشاورزی گفت: متاسفانه نهاده های کشاورزی بموقع در اختیار کشاورزان قرار نمی گیرد. از طرفی نهاده های کشاورزی با نوسان قیمت روبرو هستند. عدم خرید تضمینی همه محصولات کشاورزی هم یکی از مطالبات کشاورزان است که در این خصوص باید دولت پای کار باشد و خرید تضمینی را دنبال کند.

محمد جواد عسکری در گفتگو با دهقان نیوز گفت: یکی از بحث های ما در کمیسیون کشاورزی این است که خرید تضمینی محصولات کشاورزی باید طبق قانون به دولت محول شود و دولت مکلف است محصولات کشاورزی را با نرخ مصوب و با در نظر گرفتن هزینه های کاشت، داشت، برداشت و نهاده های کشاورزی و از سویی در نظر گرفتن سود منطقی برای کشاورز، خرید تضمینی محصولات کشاورزی را در دستور کار قرار دهد.

وی افزود: در این خصوص ۳ راهکار را برای دولت در نظر گرفته ایم. اولا اینکه برای صادرات مازاد محصولات کشاورزی برنامه داشته باشد. این موضوع باید با نظارت دقیق و توسط کارشناسان بازاریابی و قبل از برداشت محصول برنامه ریزی شود تا بتوانیم محصولات مازاد را صادر کنیم و ارز وارد کشور شود. دوم اینکه دولت مکلف شود با استفاده از سرمایه های سرگردان بتواند یک بستر را مهیا کند که هم واسطه ها حذف شوند و هم امنیت سرمایه گذاران تامین شود و سرمایه گذار ورود کند و تلفیقی از صنعت و کشاورزی ایجاد شود که خروجی آن اشتغال خواهد بود. بخش کشاورزی دارای ظرفیت خوبی در اشتغالزایی است. مورد سوم هم توجه به نگهداری محصولات کشاورزی است. در این خصوص اگر چه ما فضای مناسب برای نگهداری داریم ولی مدیریت نداریم. برای مثال تعاون روستایی دارای ۴۵۰۰ انبار است که فقط خاک می خورند و این در حالی است که می شود این انبارها را تبدیل به سردخانه کرد و ضمن نگهداری محصولات کشاورزی در آن برای ورود بموقع محصول به بازار، صادرات محصولات کشاورزی و همچنین کنترل قیمت ها برنامه ریزی کرد.

وی گفت: در کمیسیون کشاورزی بدنبال این هستیم که یک سامانه برای کل کشور تعریف کنیم تا کشاورزان بصورت آنلاین از آخرین وضعیت تولید اطلاع داشته باشند. برای نمونه کشاورز جنوبی اطلاع پیدا می کند که مثلا در اردیبل یا همدان چقدر سیب زمینی کشت شده و یا برعکس و این باعث می شود نگاه کشاورز نسبت به کشت و کار خود تغییر کند. اگر خرید تضمینی بدرستی انجام شود و دولت هم ماموریت خود را بخوبی انجام دهد و از طرفی سامانه فوق هم در کل کشور شکل بگیرد مطمئن باشید با افزایش و مازاد تولیدات کشاورزی مانند گوجه و سیب زمینی و پیاز و … روبرو نخواهیم شد. کشورهای توسعه یافته هم با همین روش در حال حرکت هستند. به هر حال قرار نیست بنشینیم تا کشاورز با ما تماس بگیرد و بخاطر مشکلاتش تهدید به خودکشی کند. باید برخی سوء مدیریت ها برطرف شود. کمیسیون کشاورزی می تواند در این خصوص حرکت های خوبی داشته باشد.

محمد جواد عسکری گفت: یکی دیگر از موضوعات ما در کمیسیون کشاورزی، مدیریت اشتغال از مزرعه تا سفره مردم است چون در این مسیر هزاران فرصت شغلی می شود ایجاد کرد ولی متاسفانه نتوانسته ایم در این خصوص برنامه ریزی کنیم و به عبارتی این هنر را نداشتیم که این ظرفیت های بالقوه را به بالفعل تبدیل کنیم. امروزه نگاه دنیا به امنیت غذایی یک نگاه جدی است. ما علیرغم اینکه در یک کشور چند اقلیم با ظرفیت های بی نظیر هستیم ولی این هنر را نداشتیم که با ابتکار و نوآوری بتوانیم از ظرفیت ها استفاده کنیم.

وی افزود: اگر کشاورزی ما به روز و مکانیزه شود و از طرفی بازارهای منطقه ای هم شناسایی شوند حدود ۶۰۰ میلیون نفر از همسایگان ما خواهان محصولات کشاورزی ایران هستند. البته باید در این خصوص داشتن برند ارگانیک محصولات کشاورزی و لحاظ نمودن دوره کارنس توجه کرد.

وی گفت: اگر به راهکارهای فوق توجه شود قطعا اتفاقات خوبی برای بخش کشاورزی رخ خواهد داد. ضمن اینکه باید در کشاورزی مگاپروژه های قوی ایجاد شود تا اتفاقات عظیم ایجاد شود. ما فقط دنبال نفت هستیم در حالی که بخش کشاورزی آنقدر ظرفیت و توانمندی دارد که اگر در این بخش با یک نگاه انقلابی و جهادی جلو برویم براحتی می توانیم شیرهای نفت را ببندیم.

این گزینه‌ ریاست کمیسیون کشاورزی مجلس یازدهم به دهقان نیوز گفت: در این مسیر، حرکت در راستای منویات مقام معظم رهبری، توجه به موضوع اقتصاد مقاومتی، رونق و جهش تولید و همچنین اشتغال را در دستور کار قرار خواهم داد.

محمد جواد عسکری گفت: اگر وزارت جهاد کشاورزی طرحی را به کمیسیون کشاورزی ارائه بدهد که از نگاه ما دارای اثر خوبی برای بخش کشاورزی باشد قطعا از آن طرح حمایت می کنیم.

وی در پایان گفت: از موضوعاتی که در کمیسیون کشاورزی پیگیر آن خواهم بود و برای آن برنامه دارم موضوع بحران آب، احیا و بازسازی و بهره برداری از مراتع، تلفیق دارم و مرتع، موضوع آب و خاک و تولید، نگهداری محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی می باشد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.