کد خبر : 57416
تاریخ انتشار : شنبه 1 آبان 1400 - 9:20

نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران:

با پیشنهاد بنیاد گندمکاران، توافقاتی برای کشت قراردادی صورت گرفت / کود بصورت نسیه در اختیار کشاورز قرار می گیرد / تسهیلات برای خرید نهاده با سود ۱۲ درصد

با پیشنهاد بنیاد گندمکاران، توافقاتی برای کشت قراردادی صورت گرفت / کود بصورت نسیه در اختیار کشاورز قرار می گیرد / تسهیلات برای خرید نهاده با سود ۱۲ درصد

توافقاتی مبنی بر اجرای کشت قراردادی صورت گرفت.

امسال بنابر پیشنهاد بنیاد ملی گندمکاران توافقاتی مبنی بر اجرای کشت قراردادی در ۲ میلیون هکتار اراضی آبی صورت گرفت.

نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: بنابر آمار بیش از ۲۰ درصد کشت گندم در مناطقی که بارندگی مناسب بوده، صورت گرفته است.

علیقلی ایمانی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره آخرین وضعیت کشت گندم اظهار کرد: در مناطق سردسیر همزمان با آخرین برداشت، اولین کشت آغاز می شود که بنابر آمارها بیش از ۲۰ درصد کشت در مناطقی که بارندگی مناسب بوده، انجام شده است.

وی افزود: بنابر آمارها ۴ میلیون و ۶۰۰ هزارتن گندم از کشاورزان خریداری شده که مطالبات گندمکاران به طور کامل پرداخت شده است، به طور کلی امسال حداکثر یک هفته تا ۱۰ روز پس از تحویل گندم، وجه آن به حساب کشاورزان واریز می شد.

ایمانی ادامه داد: گرچه میزان خرید تضمینی در مقایسه با سال قبل کاهش داشت، اما از نظر ریالی بیش از رقم سال قبل بود.

نائب رئیس بنیاد ملی گندمکاران با اشاره به اینکه مراکز خرید دولتی طبق روال سال های قبل تا آبان از کشاورزان گندم تحویل می گیرد، بیان کرد: برآوردها حاکی از آن است که خرید تضمینی گندم به حدود ۵ میلیون تن برسد چرا که مراکز خرید گندم باز است، همواره کشاورزانی که بیش از نیازشان بذر نگه داری کردند یا منتظر روند قیمت در بازار هستند، می‌توانند گندم خود را تحویل دهند. هر چند بدیهی است که اگر در بازار با نرخ بیش از ۵ هزار تومان خریداری شود، دیگر نیازی به تحویل نیست، چنانچه نرخ کمتر از این میزان باشد، کشاورزان به سیلوهای خرید تحویل می دهند.

وی درباره آخرین وضعیت واردات گندم گفت: با توجه به آنکه میزان خرید گندم چشمگیر نیست، وزارت جهاد کشاورزی و بازرگانی دولتی برای واردات ثبت سفارش کردند، همچنین مقادیری گندم هم وارد شده است.

این مقام مسئول افزایش ناگهانی نهاده های تولید از جمله کود پایه، سموم علف کش و قارچ کش و خشکسالی را از علل کاهش تولید گندم اعلام کرد و افزود: برخی کارشناسان علت اصلی افت تولید را کاهش بارندگی اعلام کردند، در حالیکه بارندگی در کنار سایر مولفه های تولید همچون استفاده از کود پایه و سموم و علف کش به منظور مقابله با بیماری و علف های هرز تاثیر دارد، چنانچه نتوانیم از کود پایه استفاده کنیم یا با علف های هرز مبارزه کنیم، محصولی نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: امسال بنابر پیشنهاد بنیاد ملی گندمکاران توافقاتی مبنی بر اجرای کشت قراردادی در ۲ میلیون هکتار اراضی آبی صورت گرفت که در قالب این قرارداد کود به صورت نسیه در اختیار کشاورز قرار می گیرد و وجه آن در زمان برداشت محصول از حساب کشاورز کسر می شود، همچنین به منظور افزایش فرهنگ بیمه و جلوگیری از خسارت های احتمالی، ۲۰ درصد سهم بیمه کشاورز کاهش یافته است و برای خرید نهاده تسهیلات با نرخ سود ۱۲ درصد در نظر گرفته شده است که تمامی این عوامل رغبت کشاورزان به کشت را افزایش می دهد.

ایمانی با اشاره به اینکه مشکلی در تامین بذر نداریم، بیان کرد: وزارت جهاد کشاورزی برای کشت گندم در سال زراعی کنونی ۴۰۰ هزار تن بذر تدارک دیده، ضمن آنکه بخش اعظمی از بذر به عنوان خودمصرفی در اختیار کشاورزان قرار دارد که امیدواریم شرایط جوی به تامین و تدارک نهاده کمک کند.

نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران ادامه داد: بنیاد ملی گندمکاران با کمک نظام مهندسی اقدامات خوبی در ارتباط با تغذیه گیاهی تدارک دیده است تا چنانچه خشکسالی به وقوع پیوست، از ۲ میلیون هکتار اراضی آبی، ۱۰ تا ۱۲ میلیون تن گندم برداشت شود تا نیاز کشور تامین شود.

وی گندم مورد نیاز صنف و صنعت و خبازی ها را حدود ۱۱ میلیون تن اعلام کرد و گفت: با احتساب نیاز کشور و ذخایر استراتژیک بین ۵ تا ۶ میلیون تن گندم مورد نیاز باید از طریق واردات تامین شود و این اتفاق خواهد افتاد چرا که دولت مصمم است تا تامین نلن مردم دچار چالش نشود.

به گفته ایمانی، با وجود افزایش هزینه های تولید، کشاورزان مطلع باشند که نرخ خرید تضمینی ۷ هزار و ۵۰۰ تومانی هر کیلو گندم بر مبنای قیمت کود، سم و سایر هزینه های تولید لحاظ شده است از این رو کشاورزان نگران نباشند و همواره اقدام به مصرف کود پایه و سموم در مزارع کنند تا تولید دچار مخاطره نشود.

این مقام مسئول با بیان اینکه کشت قراردادی در بحث گندم دروم از ۲ سال قبل آغاز شده است، گفت: امسال برای سومین بار این اتفاق می افتد و از نتایج آن کشاورزان و صنعت رضایت داشتند و همواره امسال کارخانجات آرد هم به بحث کشت قراردادی ورود کردند.

وی در پایان تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی در شورای قیمت گذاری و سیاست های حمایتی اساسی محصولات اساسی تدابیری همچون تخفیف بیمه و تامین کود بصورت نسیه داشته باشیم تا بتوانیم مجدد به خودکفایی برسیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.