کد خبر : 3414
تاریخ انتشار : دوشنبه 5 بهمن 1394 - 20:13

با تکیه بر توانمندی فعالان بخش کشاورزی بر مشکلات فائق خواهیم آمد

دهقان نیوز / امروزه با توجه به پیشرفت های علوم و فنون، باور داریم که با تکیه بر توانمندی فعالان بخش بر مشکلات فائق خواهیم آمد.

دهقان نیوز:
[ad_1]

دهقان نیوز / امروزه با توجه به پیشرفت های علوم و فنون، باور داریم که با تکیه بر توانمندی فعالان بخش بر مشکلات فائق خواهیم آمد.

 

محمود حجتی در این پیام که توسط عبدالمهدی بخشنده معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی قرائت شد، با بیان رئوس کلی راهبردهای اساسی زیر بخش باغبانی در برنامه های اقتصاد مقاومتی و توسعه ای پیش رو ، نوشته است: به دلیل استقرار کشورمان در یکی از ایستگاه های خشک و کم باران جهان، موضوع آب و آبیاری، همواره چالش جدی بوده و خواهد بود و پیشنیان ما اندیشمندانه توانسته اند در چنین شرایط زیستگاهی، پایه گذار و بنیان گذار بزرگترین تمدن مشرق زمین شوند که یکی از وجوه بارز آن بنای تمدن کاریزی در نظام و سامانه آب و آبیاری است.
در این پیام آمده است: امروزه با توجه به پیشرفت های علوم و فنون، باور داریم که با تکیه بر توانمندی فعالان بخش بر مشکلات فائق خواهیم آمد.
وزیر جهاد کشاورزی در این پیام افزوده است: بدون شک علاوه بر تاسیسات و تجهیزات زیربنایی که بخش سخت افزاری در زمینه آب و آبیاری هستند، سایر فعالیت ها مانند شیوه های مناسب مدیریتی، بکارگیری صحیح و اصولی نهاده ها، دستیابی تولید کنندگان به بذور، ارقام و پایه های مناسب، تامین هوشمندانه نیاز آبی گیاهان بر اساس تعیین نیاز آبی در زمان و فصول مختلف رشد و بسیاری از موضوعات که جنبه های مدیریتی و نرم افزاری داشته بیشترین تاثیر را در ارتقای کارایی آب دارند.
وی با اشاره بر گسترش بکارگیری آنها در قالب برنامه های توسعه ای، اقتصادی مقاومتی و برنامه ششم پیش رو ، آورده است: از جمله راهبردها توجه به تولید و تامین بذور هیبرید و استاندارد با رویکرد ورود بخش خصوصی به فعالیت های تحقیقاتی و گسترش روابط با نهادها و مراکز علمی بین المللی، دستیابی بر منابع ژرم پلاسم گیاهی جدید با تاکید بر بهره برداری بهینه از ذخایر عظیم ژنتیکی گیاهی کشور و دستاوردهای جهانی است.
وزیر جهاد کشاورزی افزوده است: گسترش کشت و افزایش تولید گیاهان دارویی با رویکرد بهره گیری از ظرفیت های سرزمین به ویژه اراضی شیبدار و دیم زارهای کم بازده برای تامین نیازهای جامعه و بازار صادرات با تاکید بر حفظ محیط زیست و جلوگیری از فرسایش خاک، و ماندگاری جمعیت در کانون های تولید و روستاها و گسترش مراکز تولید و تکثیر نشا با رویکرد جایگزینی کشت نشاء به جای کشت مستقیم بذر در مزرعه و تدارک تامین و عرضه ناوگان ماشینی مورد نیاز نیز از دیگر راهبردها است.
این پیام افزوده است: توسعه کشت های گلخانه ای با رویکرد بهره برداری و افزایش کارایی ماده حیاتی آب از طریق انتقال کشت سبزی و صیفی از فضای باز به محیط های کنترل شده، افزایش کمی و کیفی محصولات تولیدی، تولید محصول سالم، تامین بخشی از نیازهای همسایگان و کشورهای متقاضی سبزی و صیفی و ورود به بازاهای جهانی، اصلاح و نوسازی باغ های قدیمی، با بهره گیری از ارقام و پایه های سازگار با شرایط اقلیمی و ایجاد اشتغال پایدار و تولید مستمر و پایدار با توجه به اینکه حدود یک میلیون هکتار از باغ های کشور با وجود دارا بودن آب و خاک و بهره بردار جزو باغ های سمن و قدیمی اند که به تدریج در برنامه نوسازی قرار دارند.
حجتی نوشته است: هم اکنون فصل نوی در پیش روی اقتصاد کشور گشوده است مجال اندک است، عرصه های فعالیت بی شمار و رسیدن به رشد قابل قبول میسور نیست مگر با کار جمعی و گروهی و فعال و بازیگر اصلی این صحنه نیز بایستی بخش خصوصی باشد.
وزیر جهاد کشاورزی در این ادامه داده است: برای تحقق راهبردهای اصلی در زیر بخش باغبانی، تامین امنیت غذایی کشور، تولید غذای سالم و مستمر و همچنین مثبت نمودن تراز تجاری بخش کشاورزی که در قالب برنامه های متعدد تهیه و تدوین شده است، دست های شما را به گرمی می فشاریم و امیدواریم برنامه های آموزشی و پژوهشی در راستای نیازهای واقعی بخش کشاورزی ساماندهی شود و از مزیت های بی شمار سرزمینمان مان به ویژه محصولات باغبانی بتوانیم در حد شایسته بهره برداری کنیم.
نهمین کنگره علوم باغبانی پنجم تا هشتم بهمن با همکاری انجمن علوم باغبانی ایران، دانشگاه شهید چمران اهواز و وزارت جهاد کشاورزی در دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه دارد.
در این کنگره ۱۴۰ مقاله به صورت سخنرانی و تعدادی نیز به صورت پوستر ارائه می شود و برگزاری چهار کارگاه آموزشی نیز از جمله برنامه های جنبی است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.