کد خبر : 6206
تاریخ انتشار : دوشنبه 16 فروردین 1395 - 10:03

بالا بودن سود تسهیلات بانکی ؛ دغدغه کشاورزان / یک کشاورز: با سود ۲۱ درصدی نمی توان کشاورزی کرد !

دهقان نیوز / با نرخ بهره ۲۱درصدی نمی توان کار تولیدی و کشاورزی کرد و دولت باید این نرخ را به ۱۰ درصد کاهش دهد تا برای کشاورز صرفه اقتصادی داشته باشد.

دهقان نیوز / با نرخ بهره ۲۱درصدی نمی توان کار تولیدی و کشاورزی کرد و دولت باید این نرخ را به ۱۰ درصد کاهش دهد تا برای کشاورز صرفه اقتصادی داشته باشد.

صالح محمدی کشاورز برتر قروه ایی ، بالا بودن نرخ سود تسهیلات بانکی را از جمله مهمترین دغدغه های کشاورزان دانست و گفت: با نرخ بهره ۲۱درصدی نمی توان کار تولیدی و کشاورزی کرد و دولت باید این نرخ را به ۱۰درصد کاهش دهد تا برای کشاورز صرفه اقتصادی داشته باشد.
صالح محمدی یادآور شد که به دلیل مشکلات اقتصادی کشور، کشاورزان سودی به دست نیاورده اند که بتوانند سود تسهلات ۲۱درصدی را بپردازند و از این روز درخواست کاهش نرخ سود را از دولت داریم.
او خواستار انتقال آب سدهای آزاد و ژاوه به دشت های قروه و دهگلان شد و گفت: کم آبی منجر به بی انگیزگی در میان کشاورزان این منطقه شده و اگر هرچه سریعتر آب این دو سد انتقال داده نشود دیگر آبی برای کشاورزی وجود ندارد.
رئیس اتحادیه مرغداران استان کردستان نیز در این نشست صنعت طیور را یکی از صنایع بزرگ استان کردستان دانست و خواستار حمایت دولت از این صنعت با اختصاص تسهیلات ارزان قیمت شد.
باقدم، اختصاص خط اعتباری ویژه برای تامین سرمایه در گردش واحدهای مرغداری و تامین اعتبار مورد نیاز برای صندوق حمایت از بخش کشاورزی استان را از دیگر خواسته های مرغداران کردستان دانست.
او تسهیل در صادرات گوشت مرغ به کشور عراق، اختصاص مشوق های صادراتی به صادرکنندگان و معافیت صنعت طیور از مالیات را نیز مورد تاکید قرار داد و خواستار پیگیری استاندار کردستان در جهت رفع مشکلات حوزه طیور استان شد.
مدیرعامل اتحادیه دامداران کردستان نیز خواستار اجرایی شدن قانون معافیت مالیاتی برای حوزه دامداری شد و گفت: براساس قانون تمام معاملات این حوزه از مالیات معاف است اما در کردستان سازمان مالیاتی از دامداران مالیات می گیرد و از این ناحیه فشار اقتصادی زیادی به دامداری ها وارد می شود.
سیدعدنان نقشبندی به مشکلات اقتصادی کشور در سال های اخیر اشاره کرد و افزود: این مشکلات منجر به تعطیلی بسیاری از واحدهای دامداری شده است و انتظار داریم دولت با اختصاص اعتبارات سرمایه در گردش به ما در جهت احیای این واحدها کمک کند.
او کمک به صادرات فرآورده های لبنی را نیز مورد تاکید قرار داد و گفت: کردستان آمادگی صادرات محصولات لبنی را به شرط فراهم کردن زمینه آن به خارج از کشور را دارد.
سیدحسن رحیمی نایب رئیس نظام صنفی کشاورزی کردستان نیز در این نشست خواستار پرداخت خسارات وارده شده به کشاورزان در سال گذشته شد و گفت: کشاورزان استان از بنیه مالی ضعیفی برخوردارند و از این رو نیاز است به موقع این خسارات پرداخت شود.
او همچنین به اختلاف نظر میان اداره کل منابع طبیعی با برخی از کشاورزان اشاره کرد و افزود: برخی از کشاورزان استان بیش از ۵۰ سال است بر روی یک زمین کشاورزی می کنند اما منابع طبیعی اکنون این زمین را جزو منابع ملی اعلام کرده و خواستار پس گرفتن آن از کشاورزان است.
او از استاندار کردستان خواست موضوع را از طریق مرکز پیگیری نماید تا کشاورزان بتوانند بر روی زمین ها فعالیت تولیدی داشته باشند.
مدیرعامل اتحادیه زنبورداران کردستان نیز در ادامه این نشست شرایط برای پرورش زنبور عسل در کردستان را مناسب دانست و گفت: این بخش با اندکی حمایت از سوی دولت می تواند شغل فراوانی ایجاد کند و از این رو می طلبد مسوولان نگاه ویژه تری به پرورش زنبور عسل در استان داشته باشند.
مهران محمدی خواه، به کیفیت بالای عسل کردستان اشاره کرد و با بیان اینکه سالانه هزار تن عسل در استان تولید می شود گفت: هدف گذاری اتحادیه زنبورداران صادرات این محصول است که انتظار حمایت از دولت را داریم.
مدیرعامل تعاونی شیلات پالنگان نیز در این نشست خواستار اختصاص خط اعتباری ویژه و تسهیلات ارزان قیمت برای اعضای تعاونی شیلات استان شد و گفت: نرخ کنونی تسهیلات بانکی بالا است و از این رو بهره برداران توان پرداخت سود تسهیلات را ندارند و از طرف دیگر به سرمایه در گردش نیز نیاز جدی دارند.
عبدالله میمی همچنین خواستار تفکیک موضوع گردشگری در مجتمع های پرورش ماهی در استان شد و افزود: بحث گردشگری بر فعالیت کاری پرورش دهندگان ماهی در پالنگان تاثیر گذاشته و ادامه این روند منجر به مختل شدن فعالیت پرورشی می شود.
عثمان کریمی از باغداران سراب قامیش سنندج نیز خواستار ایجاد واحدهای صنایع تبدیلی بخش باغداری در کردستان شد و گفت: نبود این واحدها منجر به بروز مشکلات فراوانی از جمله عدم فروش محصولات باغی تبدیل شده است.
او همچنین از دولت خواست حقآبه از باغداران نگیرد و با این اقدام از باغداران حمایت نماید چرا که به دلیل مشکلات سال های اخیر باغداران توان پرداخت مبالغ حقآبه را ندارند.
ضیائی از کشاورزان سریش آباد قروه نیز گفت: برخی از کشاورزان بخشی از سهمیه آب خود را سال گذشته مصرف نکرده اند که درخواست می کنیم این سهمیه برای امسال در نظر گرفته شود و در اختیار کشاورزان قرار گیرد.
او همچنین از بانک ها خواست نسق زراعی را به عنوان ضامن در بانک ها به منظور پرداخت تسهیلات به کشاورزان قبول کنند.
استاندار کردستان نیز در جمع بندی این نشست گفت: تمام موارد مطرح شده از سوی نمایندگان تشکل های کشاورزی استان را پیگیری خواهم کرد.
عبدالمحمد زاهدی کشاورزی را از مهمترین بخش های کشور دانست و افزود: برخی از مشکلات مطرح شده از سوی کشاورزان از جمله سود بانکی باید در مرکز تصمیم گیری شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.