کد خبر : 7954
تاریخ انتشار : چهارشنبه 8 اردیبهشت 1395 - 9:21

ایده جالب یک پزشک کشاورز برای مهار سیل + عکس

دهقان نیوز / بخش کشاورزی مهمترین حوزه تحقق اقتصاد مقاومتی است. از مسوولان تقاضا داریم تا با بهره گیری از تحقیقات، زمینه را برای تحقق اقتصاد مقاومتی و رشد و خودکفایی فراهم کنند.

دهقان نیوز / بخش کشاورزی مهمترین حوزه های تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور است و از مسوولان تقاضا داریم تا با بهره گیری از تحقیقات و پژوهش ها، زمینه را برای تحقق اقتصاد مقاومتی و رشد و خودکفایی کشور فراهم کنند.

 

به گزارش دهقان نیوز از شهرکرد، نصرالله سورانی با اشاره به تحقیقات علمی و عملی خود در بخش کشاورزی، به نتایج تحقیقات خود در خصوص مهار سیلاب پرداخت.
این محقق با شناسایی گونه های گیاهی خاص هر منطقه جغرافیایی کشور، کشت این گونه ها را عامل مهمی در کاهش آلاینده های زیست محیطی، مهار سیلاب ها و ذخیره آب در زیر زمین عنوان کرد.
سورانی ادامه داد: با توجه به محدودیت منابع آبی در کشور و وقوع خشکسالی های پیاپی تلاش کرده ام تا برای هر نقطه از کشور یک گونه گیاهی متناسب با شرایط آب و هوایی آن منطقه شناسایی و عرضه کنم.
وی با اشاره به ماده ۲۹ قانون توزیع عادلانه آب وزارت نیرو، تصریح کرد: طبق این ماده وزارت نیرو مکلف است برای تامین آب، سیلاب ها و آب رودخانه را یا در روی زمین و یا زیر زمین ذخیره کند که تاکنون از سوی این نهاد در این خصوص اقدام مناسبی صورت نگرفته است.
این محقق تصریح کرد: این در حالی است که طرحی ارائه داده ام که می تواند این ماده قانونی را اجرا و دستاوردهای خوبی برای کشاورزان کشور به همراه داشته باشد.
سورانی از نتایج اجرای تحقیقات خود در ۱۰۰ هکتار زمین خبر داد و گفت: با ذخیره سازی روان آب ها و آب رودخانه در زمین های کشاورزی خود در فصل تابستان با کمبود آب مواجه نیستم و ضمن اینکه گیاهانی که در دیم ها و شیب ها کاشته ام خرمی و سرسبزی ویژه ای به مزارع بخشیده و جلوی سیلاب ها را نیز گرفته است.
وی خاطرنشان کرد: با اجرای این طرح ضمن ذخیره آب در زمین برای مواقع خشکسالی، می توان سیلاب ها را مهار، رطوبت زمین را حفظ و با حداقل هزینه بیشترین محصول را برداشت کرد و شاهد آثار مثبت زیست محیطی این طرح بود.
سورانی، بخش کشاورزی را از مهمترین حوزه های تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور دانست و از مسوولان تقاضا کرد تا با بهره گیری از این تحقیقات و پژوهش ها زمینه را برای تحقق اقتصاد مقاومتی و رشد و خودکفایی کشور فراهم کنند.
دکتر نصرالله سورانی متخصص بیهوشی علاوه بر فعالیت های پزشکی، در حوزه کشاورزی تحقیقات میدانی نیز دارد و تاکنون طرح ها و تحقیقات کشاورزی خود را در مناطقی از استان چهارمحال و بختیاری و اصفهان اجرایی کرده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.