کد خبر : 3376
تاریخ انتشار : یکشنبه 4 بهمن 1394 - 23:01

انتقال کشت سبزی و صیفی به گلخانه ها

دهقان نیوز / تا چند سال آینده کشت سبزی و صیفی باید به گلخانه ها منتقل شود، در غیراین صورت حمایتی از محصول صورت نمی گیرد.

دهقان نیوز:
[ad_1]

 

دهقان نیوز / تا چند سال آینده کشت سبزی و صیفی باید به گلخانه ها منتقل شود، در غیراین صورت حمایتی از محصول صورت نمی گیرد.

 

محمد علی طهماسبی  در گردهمایی مدیران باغبانی کشور که در سرسرای اجتماعات جهاد کشاورزی خوزستان در اهواز برگزار شد، با تشریح محورهای اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم توسعه، اظهار کرد: توسعه نهالستان های استاندارد از سیاست های وزارت جهاد کشاورزی است.
وی با انتقاد از توسعه بی رویه نهالستان های غیراستاندارد و غیرمجاز که موجب هدرروی منابع و سرمایه ملی می شود، افزود: یک هزار و ۵۰۰ نهالستان در کشور وجود دارد این در حالیست که کل اتحادیه اروپا ۷۰۰ نهالستان دارد.
طهماسبی میزان تولید نهالستان های کشور را بیش از ۶۰ میلیون اصله نهال عنوان کرد و گفت: نهالستان ها بی رویه احداث شده اند این در حالیست که نهالستان یک مجموعه ایزوله و کنترل شده شامل باغ مادری، کلکسیون، سامانه تکثیر و… است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی یکی دیگر از طرح های وزارت جهاد کشاورزی را توسعه گلخانه ها عنوان کرد و افزود: مکان یابی مناسب، انتخاب تکنولوژی و انتخاب محصول از مسائل حائز اهمیت در این طرح است.
وی اظهار کرد: تا چند سال آینده کشت سبزی و صیفی باید به گلخانه ها منتقل شود، در غیراین صورت حمایتی از محصول صورت نمی گیرد.
طهماسبی تاکید کرد: استان ها موظف هستند گزارش روند پیگیری احداث گلخانه ها را ماهی دوبار به وزارت جهاد کشاورزی ارائه دهند.
وی همچنین از ارائه پیشنهاد تشکیل ‘ستاد عالی گیاهان دارویی’ خبر داد و گفت: کشت گیاهان دارویی به ویژه در اراضی کوچک مدنظر وزارت جهاد کشاورزی است، زیرا بسیاری از گیاهان دارویی با آب کم قابل کشت هستند.
طهماسبی هدف از توسعه نهالستان و محصولات گلخانه ای را بهره وری بهینه از سرزمین و مثبت کردن تراز تجاری و صرفه جویی آب عنوان کرد.

* تولید ۱۷ میلیون تن محصولات باغی
معاون وزیرجهاد کشاورزی با بیان اینکه هم اکنون دو میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار باغ در کشور وجود دارد گفت: برآورد تولید محصولات باغی در سال زراعی جاری بیش از ۱۷ میلیون تن است.
وی توسعه آبیاری تحت فشار و مکانیزه کردن باغداری و تشویق به بیمه محصولات را از سیاست های این معاونت دانست.
طهماسبی با انتقاد از عقب ماندگی در پرداخت خسارت بیمه محصولات باغی گفت: از ۵۳۰ هزار هکتاری که زیر پوشش بیمه بوده فقط به ۲۸۰ هزار تا ۳۰۰ هزار هکتار خسارت پرداخت شده است.
به گفته وی، دریافت خسارت بیمه نیاز به پیگیری مدیران دارد و با توجه به کمبود اعتبارات، چانه زنی و رایزنی برای دریافت خسارت بیمه بسیار موثر است.
وی خواستار توجه استان ها به آفات و بیماری های گیاهی شد و اظهار کرد: اطلاع رسانی و آموزش در این زمینه می تواند بسیار مفید باشد.
طهماسبی افزود: آفات باید در همان ابتدای ظهور، شناسایی و با آنها مبارزه کند و باید به شدت با راه های انتشار این آفات مقابله شود.
وی با بیان اینکه آفات روی صادرات محصولات باغی تاثیر منفی گذاشته گفت: صادرات سیب به عراق به همین دلیل متوقف شده است.
طهماسبی تاکید کرد: طرح های جدید باید بدون تکیه با اعتبارات دولتی برنامه ریزی شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.