کد خبر : 11270
تاریخ انتشار : جمعه 14 خرداد 1395 - 20:47

انتقاد صفایی از نگاه سنتی در تولید محصولات کشاورزی

دهقان نیوز / سالانه بیش از پنج میلیون تن سیب زمینی در کشور تولید می شود اما در جهت افزایش ارزش افزوده این محصول راهبردی موفق نبوده ایم.

 

 

دهقان نیوز / سالانه بیش از پنج میلیون تن سیب زمینی در کشور تولید می شود اما در جهت افزایش ارزش افزوده این محصول راهبردی موفق نبوده ایم.

 

حسین صفایی در آئین آغاز عملیات تجهیز و راه اندازی مجتمع تبدیلی تکمیلی سیب زمینی سراب گفت: سالانه بیش از پنج میلیون تن سیب زمینی در کشور تولید می شود اما در جهت افزایش ارزش افزوده این محصول راهبردی موفق نبوده ایم.
وی با انتقاد از نگاه سنتی و مبتنی بر خام فروشی در عرصه تولید محصولات کشاورزی و دامی در کشور اظهار کرد: با تغییر نگام می توان از هدر رفت سالانه یک میلیون تن سیب زمینی جلوگیری کرد.
مدیرعامل تعاون روستایی کشور نگاه به بازارهای مصرف کشورهای خارجی برای سیب زمینی را ضروری خواند و گفت: می توانیم سهم ۴۵۰ تا ۷۵۰ هزارتنی خود از بازار صادراتی این محصول را با افزایش کیفیت و بسته بندی مناسب افزایش دهیم.
وی با اشاره به ظرفیت های سازمان های تعاون روستایی در دورترین نقاط کشور اظهارکرد: امکانات و ابزارهای این سازمان در کل کشور می تواند در اختیار سرمایه گذاران بخش خصوصی و فعالان عرصه اقتصادی قرارگیرد تا با مشارکت فعال تعاونی ها و اتحادیه های تولیدی میزان فراوری محصولات خام کشاورزی افزایش یابد.
وی با بیان اینکه کمتر از ۱۰درصد انبارهای نگهداری سیب زمینی در کشور استاندارد ، هستند یاداورشد: تغییر و اصلاح بذر سیب زمینی برای ارتقای کمی و کیفی محصول سیب زمینی، استانداردسازی انبارها و تلاش برای ایجاد صنایع تبدیلی مهمترین اولویت برنامه ریزان برنامه توسعه ششم در بخش کشاورزی است.
صفایی میزان ارزش افزوده محصول خام تولیدی کشور را در مقایسه با دیگر کشورها ناچیز عنوان کرد و گفت: در حالی که درتعدادی از کشورها میزان بهره وری اقتصادی یک واحد محصول خام تولیدی به ۱۳ واحد ارزش افزوده در اقتصاد منجر شده این رقم در ایران در حدود ۲ تا ۲٫۵ واحد ارزش افزوده است.
وی با اشاره به اینکه وزرات جهاد کشاورزی مسئول تبدیل محصولات خام به صنایع تبدیلی و تکمیلی و تنظیم صادرات و واردات محصولات کشاورزی است ، افزود: اقتصاد مقاومتی در عمل باید اجرایی شود و از حالت شعارزدگی خارج شود.
مدیر سازمان تعاون روستایی استان آذربایجان شرقی هم احداث مجتمع تبدیلی سیب زمینی در شهرستان سراب را اقدامی عملی در راستای اقتصاد مقاومتی و گامی در جهت اهداف سند توسعه و تدبیر استان دانست.
حسین غفاری گفت: نخستین کارخانه فرآوری سیب زمینی در محل مجتمع انبار سرد سراب با سرمایه ای افزون بر ۱۶۰ میلیارد ریال با مشارکت بخش خصوصی و اتحادیه شرکتهای تعاونی روستائی این شهرستان در حال احداث است.
وی گفت: این واحد تولیدی در زمینی به مساحت ۲۵ هزار متر مربع دارای واحدهای تولید نشاسته، فرنج فرایز، چیپس، سورتینگ و بسته بندی است.
غفاری اعلام کرد: ظرفیت تولید این واحد سالیانه ۴۰ هزار تن است و برای ۱۲۰ نفر بصورت مستقیم فرصت شغلی فراهم خواهد آورد.
وی با اشاره به اینکه به اینکه شهرستان سراب با تولید سالانه ۱۲۶ هزار تن سیب زمینی یکی از قطب های تولید این محصول در کشور محسوب می شود، گفت: احداث این کارخانه علاوه بر حل مشکل فروش سیب زمینی در منطقه باعث تکمیل زنجیره تولید در استان خواهد شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.