کد خبر : 30254
تاریخ انتشار : پنجشنبه 19 اسفند 1395 - 21:02

انتقاد شدید دبیر نظام صنفی کشاورزی / کشاورزان عادت به گریه ندارند اما این دلیل بر عدم رسیدگی نیست / دولت به کشاورزان عیدی بدهد

نمی‌دانیم چرا این وعده رنگ عملی شدن به خود نمی‌گیرد.

نمی‌دانیم چرا این وعده رنگ عملی شدن به خود نمی‌گیرد.

‌دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی شهرستان حاجی‌آباد با بیان اینکه هر سکوتی نشان از رضایت نیست، گفت: کشاورزان هرمزگانی عادت به گریه ندارند اما این موضوع دلیل بر عدم رسیدگی نیست.

‌شاهپور معتضد کیوانی در گفتگو با ایسنا‌ افزود: کشاورزان شهرستان حاجی‌آباد با مشکلات عدیده‌ای در چندین سال گذشته دست‌وپنجه نرم می‌کنند که یکی از مهم‌ترین معضلات آن می‌تواند تسهیلات گرفته‌شده‌شان از بانک‌های عامل باشد.

وی بابیان اینکه سود و دیرکرد تسهیلات اخذشده کشاورزان هر روز بیشتر می‌شود، تصریح کرد: با وجود خکشسالی‌های ۱۷ سال اخیر هرمزگان و عدم سوددهی کافی در بخش کشاورزی، کشاورزان در پرداخت آن با مشکلات فراوانی روبه‌رو بودند.

کیوانی با اشاره به اینکه بخش زیادی از مردم شهرستان پارسیان ‌کشاورزی می‌کنند و حتی کارمندان در این شهرستان در این حرفه مشغول‌ هستند، اضافه کرد: خوشبختانه طی ماه گذشته خبری امیدوارکننده از سوی هیئت دولت مبنی بر بخشودگی جریمه و دیرکرد تسهیلات اخذشده کشاورزان تا مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان منتشر شد که بسیاری از کشاورزان را خوشحال کرد.

وی با بیان اینکه متأسفانه با وجود مراجعات فراوان بانک‌های عامل به دلیل عدم ارسال بخشنامه‌ای برای اجرای آن از بخشودگی دیرکرد و سود تسهیلات سرباز می‌زنند، خاطرنشان کرد: کشاورزانی که این روزها در مشکلات عدیده غوطه‌ور شده‌اند، حاضر شدند ماشین، خانه، طلا و هر دارایی که در زندگی‌شان وجود دارد را بفروشند تا تسهیلات خود را با این وعده دولت بپردازند اما نمی‌دانیم چرا این وعده رنگ عملی شدن به خود نمی‌گیرد.

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی شهرستان حاجی‌آباد در ادامه در خصوص زیان ناشی از بارندگی‌های هفته گذشته به مرکبات این منطقه، افزود: در بخش فارغان شهرستان حاجی‌آباد این بارندگی‌ها سبب خسارت به ۵۰۰ هکتار از باغات شد، به‌گونه‌ای که در بسیاری از باغ‌ها محصول نارنگی چیده نشد و آن مقدار اندک‌ باقی مانده(بین ۱۰ تا ۱۵ درصد) که موفق به چیدن شدند، محصول خود را  به قیمت ناچیز کیلویی ۲ هزار تومانبه فروش رساندند.

کیوانی با اشاره به اینکه محصولات نارنگی در سال جاری به دلیل بارندگی یا سیاه شده یا کپک زدند و قابل‌استفاده نبودند، تصریح کرد: در سالیان گذشته در هر هکتار ۸ تن نارنگی برداشت می‌شد و با قیمت کیلویی ۵ هزار تومان به فروش می‌رسید و درآمد هر هکتاری ۴۰ میلیون تومان برای کشاورز به همراه داشت که این امر در سال جاری در ۱۰ درصد هم محقق نشد.

وی با انتقاد از نحوه پرداخت خسارت ناشی از بارندگی توسط بیمه‌گذاران، اظهار کرد: در مورد بیمه‌ای که به این موضوع اختصاص می‌یابد با توجه به نوع و میزان خسارت، اگر میزان پرداخت ۱۰۰ درصدی خسارت توسط بیمه تأیید شود از یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان برای هر هکتار است که از این مقدار ۱۰ تا ۱۱ درصد آن به دلیل فرانشیز و ۲ درصد هم به‌واسطه سوء مدیریت کسر می‌شود و عملاً کشاورزان باید همچنان ضرر کنند و این مقدار پرداختی بیمه‌گذار نمی‌تواند گره‌ای از مشکلات برطرف کند.

این مقام صنفی با اشاره به روستاهای آسیب‌دیده بارندگی‌های اخیر در شهرستان حاجی‌آباد عنوان کرد: باغ‌های شهر فارغان، روستاهای تیدر، بخوان، پشته چنار، بندان، بسته، دهنه میمند و باغان به علت بسته شدن جاده همان ۱۰ درصد محصولش هم به فروش نرفت و در بارندگی‌های اخیر نتوانستند محصولات خود را به فروش برسانند.

وی با بیان اینکه از مسئولین عالی‌رتبه کشوری و استان می‌خواهیم که با توجه به اینکه باغداران این منطقه تک‌محصولی بوده و تا برداشت سال آینده درآمد دیگری ندارند، فکری برای برطرف شدن گوشه‌ای از مشکلات این قشر آسیب‌پذیر کنند، افزود: در بسیاری از استان‌ها دیگر از جمله استان‌های شمالی هم مشکلات کشاورزان به‌خوبی منعکس می‌شود و هم رسیدگی‌ها بالاتر از استان هرمزگان است و کشاورزان هرمزگانی انتظار دارند در این شرایط مسئولین از استاندار، نمایندگان مجلس گرفته تا مسئولان جهاد کشاورزی تلاش خود را برای رسیدگی به این مشکلات و پرداخت تسهیلات بلاعوض یا با بهره خیلی کم انجام دهند تا عیدی خوشحال‌کننده‌ای برای کشاورزان آسیب‌دیده باشد.

کیوانی با اشاره به اینکه هر سکوتی نشان از رضایت نیست، تصریح کرد: کشاورزان قشر شکننده‌ای هستند و هر آسیبی بیاید شامل این قشر می‌شود، زیرا تمامی این سال‌ها نگران پدیده خشکسالی بودند و امسال هم که ‌باران، سیل و تگرگ ‌خسارت زیادی به آنها وارد کرد و دیگر توان کشیدن این میزان سختی در وجود کشاورزان قرار ندارد و شاید بخشودگی دیرکرد و سود تسهیلات می‌تواند کمی از این مشکلات بکاهد.

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی شهرستان حاجی‌آباد در پایان با بیان اینکه کشاورزان هرمزگانی عادت به گریه ندارند اما این موضوع دلیل بر عدم رسیدگی نیست، خاطرنشان کرد: با اتفاقات پیش‌آمده ۱۵۰۰ شغل غیرمستقیم از واسطه گرفته تا مغازه‌دار به‌واسطه از بین رفتن محصول نارنگی شهرستان حاجی‌آباد شغل خود را ازدست‌ داده‌اند که امیدوارم با مساعدت دولت بتوانیم بخشی از این مشکلات و ضربه به بخش کشاورزی را جبران کنیم.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.