کد خبر : 25277
تاریخ انتشار : شنبه 22 آبان 1395 - 19:00

نگاهی به مشکلات باغداران

باغداران بر ضرورت توجه بیشتر و همه جانبه مسئولان برای رفع مشکلات تولید مرکبات تاکید دارند و خواستار کمک های بانکی با بهره های کم هستند.

امید باغداران مرکبات شرق گیلان به دریافت تسهیلات کم بهره بانکی

باغداران مرکبات شرق گیلان نبود تسهیلات با بهره کم ، بالا بودن قیمت نهاده های کشاورزی ،خرید محصولات با قیمت کم از سوی دلال ها و واسطه ها و بالابودن هزینه برداشت محصول را از عمده مشکلات باغهای مرکبات گیلان عنوان می کنند.
این باغداران بر ضرورت توجه بیشتر و همه جانبه مسئولان برای رفع مشکلات تولید مرکبات تاکید دارند و خواستار کمک های بانکی با بهره های کم هستند.
یک باغدار مرکبات در روستای سیاهکلرود چابکسر شهرستان رودسر که مالک یک هکتار باغ مرکبات و عضو شرکت تعاونی کشاورزی باغداران مرکبات منطقه است به خبرنگار ایرنا گفت: بهای نهاده های کشاورزی و هزینه های جانبی مرکبات بسیار بالاست ولی تسهیلات بانکی در حمایت از این تولید بسیار اندک است.
سید مصطفی حسینی ضمن اشاره به نبود حمایت های دولتی در این زمینه خاطرنشان کرد: هر سال ۴۰۰ کیلوگرم کود شیمیایی به قیمت تعاونی دریافت می کند که قیمت آن با بازار آزاد تفاوتی چندانی ندارد.
وی افزود : یکصدمیلیون ریال تسهیلات برای خرید ملزومات مرکبات نظیر جعبه و سبد با سود ۱۸درصد دریافت کرده است که دریافت اینگونه تسهیلات برای کشاورزان مقرون به صرفه نیست .
یک باغدار دیگر مرکبات خواستار قیمت تضمینی این محصول از سوی دولت شد و گفت : دلالان از نبود قیمت مشخص و متغیر بودن قیمت مرکبات سوء استفاده می کنند و متاسفانه سودی که باید نصیب تولید کنندگان شود به جیب دلالان می رود.
بهروز حسن قلی پور افزود: برای مقابله با این موارد ، تعیین قیمت تضمینی این محصول از سوی دولت می تواند دست دلالان و واسطه ها را کوتاه کند.
وی یکی دیگر از مشکلات در حوزه مرکبات را عدم توزیع به موقع کود و سموم مورد نیاز ذکر کرد.
رضا صفری یک باغدار دیگر ، سنتی و مکانیزه نبودن برداشت محصول را یکی دیگر از مشکلات باغداران می داند و می افزاید:از آنجایی که هزینه کارگر و دیگر ملزومات گران است از دولت می خواهیم هم در تامین ملزومات و نهاده های کشاورزی و هم اعطای تسهیلات ارزان قیمت به کشاورزان کمک کند تا وضعیت باغداران سر و سامان بیشتری بگیرد.
وی می گوید: از مسوولان انتظارداریم که کود و سم ارزان قیمت در اختیار باغداران قرار دهند زیرا برخی از باغداران به واسطه این مشکلات باغ های خود را رها کرده و باغ های آنان به صورت مخروبه و جنگلی در آمده اند .
یکی دیگر از باغداران مرکبات شهرستان رودسر بر نظارت بیشتر در کار توزیع کود و سم تاکید کرد و گفت :برخی سمومی که در اختیار کشاورزان باغدار قرار می گیرد تاریخ مصرف آن گذشته و دیگر کارآیی ندارد همین موضوع برای کود هم صدق می کند .
وی یادآورشد:مشاهده شده کودهای تقلبی نیز در اختیار کشاورزان قرار گرفته که نه تنها کارآیی لازم را ندارد بلکه موجب ضرر و زیان کشاورزان می شود.
کبری مقدم کارشناس باغبانی جهادکشاورزی لاهیجان نیز در این باره گفت: سطح کشت باغات مرکبات لاهیجانی ۱۴۳هکتار است که مرکبات این شهرستان بیشتر در روستاها و در باغات چای پراکنده هستند.
وی افزود: باغات مرکبات در این شهرستان به دلیل کشت توامان مرکبات و چای روندی افزایشی دارد و سالیانه از باغات لاهیجان بین ۲ هزار و ۵۰۰ تا چهار هزار کیلوگرم مرکبات برداشت می شود.
وی اظهارداشت: با توجه به وضعیت فعلی ، سیاست سازمان جهادکشاورزی در این شهرستان ترغیب به کشت توام درختان مرکبات در باغات چای است.
وی خاطرنشان کرد: مهمترین مشکلات و دغدغه باغداران مرکبات این است که تسهیلات بانکی با بهره کم از سوی بانک ها پرداخت نمی شود و تسهیلات فعلی با بهره ۱۸درصد برای کشاورزان و باغداران صرف ندارد .
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی گیلان گفت: گیلان با ۱۱ هزار و ۱۱۸هکتار باغ های مرکبات در شرق استان ، جایگاه ویژه ای در تولید مرکبات دارد که شهرستان رودسر با پنج هزار و ۲۸۰ هکتار باغ ۵۰ درصد تولید مرکبات ، املش ۳۰ درصد و لنگرود نیز ۱۲درصد مرکبات این استان را تولید می کنند.
حبیب جهانساز افزود: ۴۰ درصد محصول باغات مرکبات گیلان از ارقام اصلاح شده و تامسون و حدود پنج درصد سطح باغ های مرکبات استان گیلان نارنگی است که این گونه ها مصرف و بازارپسندی خوبی دارند که علاوه بر تامین نیاز استان به دیگر استان ها هم ارسال می شوند.
وی در باره محصولات مرکبات گیلان نیز اظهارداشت: از نظر صادراتی نیز دولت مشوق هایی برای صادرات در نظر گرفته است که هر صادرکننده به ازای سه کیلوگرم صادرات مرکبات می تواند یک کیلوگرم موز وارد کنند.
وی در خصوص مگس مدیترانه ای که درصدی از باغات مرکبات را در سال های اخیر آلوده کرده است نیز اظهارداشت: این آفت چندان رایج نیست و سطح آن حدود پنج درصد باغات مرکبات را دربر می گیرد و برای مقابله با آن تله های نوری در شهرستان های لنگرود، رودسر و املش در اختیار باغداران قرار گرفته است و چهارتن پروتین که موجب جذب و مرگ حشره می شوند در این مناطق توزیع شده است .
جهانساز گفت: مگس مدیترانه ای درحال حاضر بصورت لکه ای در باغ ها وجود دارد و با اقداماتی که در حال انجام است قابل کنترل خواهدشد.
وی سال گذشته را در گیلان با تولید ۱۵۰هزارتن مرکبات سال استثنایی در تولید مرکبات دانست و افزود:امسال تولید مرکبات در وضعیت متعادلی قرار دارد برای استان برداشت ۱۲۰ هزار تن تولید انواع مرکبات پیش بینی شده است.
جهانساز تصریح کرد: استان گیلان با حدود چهار درصد سطح باغ های مرکبات کشور رتبه پنجم تولید مرکبات را در کشور دارد و ۲۶هزار بهره بردار در این بخش فعالیت دارند.
وی یادآورشد:۶۰درصد باغ های استان گیلان از ارقام غیراصلاح شده و از نوع بومی و محلی هستند که عمر مفید این درختان به بیش از ۳۰سال می رسد.
وی یکی از برنامه های سازمان جهادکشاوری استان گیلان را اصلاح باغ های قدیمی و انجام عملیات بهزراعی و افزایش نهال های پاکوتاه ذکر کرد و افزود: با توجه به اینکه امکان توسعه باغات مرکبات وجود ندارد از این طریق می توان تولیدات محصول مرکبات را در واحد سطح افزایش داد.
معاون بهبود تولیدات سازمان جهادکشاورزی گیلان ادامه داد:۲۰ تا ۳۰ هزار اصله نهال مرکبات اصلاح شده از طریق بخش خصوصی و با پرداخت یارانه های دولتی تولید و آماده توزیع در بین باغداران استان است.
وی گفت: پرداخت تسهیلات یارانه ای نیز در قالب توسعه سامانه های آبیاری تحت فشار بدون محدودیت به باغداران پرداخت می شود که تا ۸۵ درصد پرداخت آن از سوی دولت تامین می شود.
هر ساله برداشت مرکبات از پانزدهم آبان با برداشت نارنگی از باغ های مرکبات شمال آغاز می شود که این برداشت تا اواخر بهمن ماه ادامه می یابد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.