کد خبر : 21339
تاریخ انتشار : سه شنبه 6 مهر 1395 - 22:19

اعطای وام بلاعوض به روستاییان / سقف وام ۱٨ میلیون تومان + جزییات

برای حل مشکلات مسکن روستاییان کشور از یک تا ۱٨میلیون تومان کمک بلاعوض پرداخت می‌شود.

جهت نوسازی، بازسازی و تکمیل مسکن روستاییان، تا سقف ۱۸ میلیون تومان کمک بلاعوض به روستاییان پرداخت می شود.

معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اعلام کرد برای حل مشکلات مسکن روستاییان کشور از یک تا ۱٨میلیون تومان کمک بلاعوض پرداخت می‌شود. سقف این کمک‌های بلاعوض به خانواده‌های روستایی که ۲ معلول دارند اعطا می‌شود.

 یکی از اصلی ترین وظایف و ماموریت های بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، حل مشکلات روستاییان کشور است. در همین راستا معاون این بنیاد اعلام کرد جهت نوسازی، بازسازی و تکمیل مسکن روستاییان، تا سقف ۱۸ میلیون تومان کمک بلاعوض به روستاییان پرداخت می شود.

در گفتگوی خبرآنلاین با عزیزالله مهدیان معاون امور بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به برخی اقدامات این بنیاد و نحوه پرداخت وام های بلاعوض اشاره شده که می خوانید:

برخی از روستاییان در کامنتهایی که در سرویس مشکلات مردم می گذارند از مشکلات زیادی شکایت می کنند که بعضا با مسئولان در میان می گذاریم. بنیاد مسکن درباره حل مشکلات روستاییان چه اقداماتی کرده؟

بنیاد مسکن در رابطه با ساخت مسکن روستایی در روستاها و خانه های روستایی که در حوادث آسیب پذیر هستند و مصالح کم دوام ساخته شده اند، فعالیت زیادی کرده.در سال ۸۴ بنیاد مسکن با کمک دولت پرداخت تسهیلات را برای نوسازی خانه های روستایی شروع کرده و سالانه ۲۰۰ هزار واحد در روستاها ساخته شود. در طول ۲ برنامه چهارم و پنجم توسعه ساخت این تعداد مسکن محقق شده و از ابتدای سال ۸۴ تاکنون یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحد مسکن روستایی را نوسازی کردیم که از پایه به صورت مقاوم در مقابل حوادث ساخته شده اند. در همین راستا یک میلیون و ۵۵۰ هزار واحد از طریق تسهیلات اعطایی و ۳۵۰ هزار واحد در قالب بازسازی مناطق سانحه دیده از سیل و زلزله بازسازی شده.

چقدر مسکن روستایی غیر مقاوم در کشور وجود دارد؟

کل مجموع مسکن های روستایی ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد است. امسال هم اعتبارات لازم برای نوسازی و بهسازی مسکن روستایی تهیه شده و تا پایان سال ۱۴۰۵ بیش از ۷۰ درصد خانه های روستایی مقاوم سازی و نوسازی خواهند شد. این تسهیلات بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد هزینه های نوسازی را تامین می کند. روستاییان طبعا ۳۰ تا ۴۰ درصد هزینه های نوسازی را تامین می کنند.

برخی روستاییان می گویند پولی برای نوسازی خانه خود ندارند. مشکلات این بخش چطور حل و فصل می شود؟

بله، همینطور است. برخی روستاییان به دلیل مشکلات اقتصادی، این آورده را ندارند. متاسفانه این افراد، خانه ها را کامل نمی کنند یا اصلا شروع به بازسازی نمی کنند. در دولت یازدهم از ۲-۳ سال گذشته با کمک دولت و برخی نهادها مانند بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان امام، به مردمی که آورده ای ندارند، کمک می شود تا نوسازی را آغاز کنند. امیدواریم این مشارکتهاو همکاریها تداوم یابد.

آخرین اقدام بنیاد مسکن در این رابطه چه بوده؟

در آبادان و خرمشهر و منطقه جنگ زده تعدادی از واحدهای روستایی نیمه کاره مانده بودند و برخی از روستاییان هم خانه ها را نوسازی نکرده بودند. از اواخر سال گذشته کار مشترکی بین بنیاد مسکن، منطقه آزاد اروند و ستاد اجرایی فرمان امام و حساب ۱۰۰ حضرت امام کار انجام شد تا در طول ۲ سال ۴۲۰۰ واحد جدید که صاحبان آن خانه های خود را نساخته بودند، احداث شود. در این طرح برای هر واحد ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان کمک بلاعوض داده می شود. به واحدهای نیمه کاره هم ۴ میلیون تومان بلاعوض داده می شود. علاوه بر این برای برخی از واحدها به صورت قرض الحسنه کمک هایی کرده ایم تا خانه ها تکمیل شود. از اواخر سال گذشته ۱۸۷۰ واحد آماده بهره برداری شده و فردا افتتاح می شود. از این تعداد ۹۶۰ واحد در آبادان و ۹۱۰ واحد در خرمشهر است. مابقی واحدها نیز تلاش می شود تا پایان امسال تکمیل شود. مردم هم در این منطقه بسیار خوب همکاری کردند.

در سایر مناطق کشور هم چنین طرحهایی اجرایی می شود؟

بله، از اواخر سال گذشته در کل کشور منابعی از طریق حساب ۱۰۰ امام تامین شده و در سال ۹۵ بالغ بر ۲۰ هزار واحد روستایی در قالب کمکهای مکمل برای تکمیل منازل روستایی اقدام کردیم. این مبالغ کمک بلاعوض از ۱ تا ۸ میلیون تومان بوده تا خانه ها تکمیل شود یا نوسازی انجام گیرد. در برخی استانها نیز تفاهم کردیم مثلا در کرمانشاه ۲ هزار واحد، خراسان جنوبی هزار واحد، کرمان هزار واحد، و در کل کشور ۱۲هزار واحد از طریق حساب ۱۰۰ امام تامین شود. همچنین برای خانواده های تحت پوشش بهزیستی که ۲ معلول در مناطق روستایی دارند با ۱۸ میلیون تومان کمک بلاعوض پوشش می دهیم که ۱۲ میلیون از طریق بنیاد مسکن و ۶ میلیون تومان از طریق بهزیستی تامین می شود. در این بخش حدود ۲۷۰۰ واحد احداثی برای معلولان روستایی داریم و ۲۳۰۰ واحد نیمه کاره را هم تکمیل کرده ایم. این واحدها قبلا تسهیلات گرفته بودند ولی نتوانسته بودند تکمیل کنند که ۱۲ میلیون تومان کمک بلاعوض می گیرند. به افراد تحت پوشش کمیته امداد هم کمکهایی در نظر گرفته شده است. تلاش می کنیم کمکهای اضافه به تسهیلات در روستاها در سالهای بعد هم ادامه یابد. دولت هم خوشبختانه به حساب ۱۰۰ کمک زیادی کرده و در سال جاری هم بودجه های این بخش پیش بینی شده.

برای حل مشکلات فاضلاب روستایی و زباله هایی که انباشت شده هم اقدام کرده اید؟

می توان گفت در بسیاری از روستاها، اجرای طرح هادی هم بر عهده بنیاد مسکن بوده، مثلا در آبان و خرمشهر حدود ۱۱۰ روستا وجود دارد که علاوه بر بخش مسکن، اجرای طرح هادی را با کمک مناطق آزاد اروند بر عهده گرفته ایم. برخی روستاها به صورت حاد مشکل فاضلاب داشتند و رهاشدگی فاضلاب آنها را داشتند، تصفیه فاضلاب خانگی یا احداث شبکه فاضلاب در نظر گرفته شده که در انتها، آب تصفیه شده برای کشاورزی استفاده می شود. در بحث فضاهای عمومی، مانند مساجد، خانه بهداشت، فضاهای ورزشی و پارک هم در حال فعالیت هستیم. در کنار این مسایل، طرح های هادی اجرا می شود و سطح معابر به صورت استاندارد بهسازی می شود، جمع آوری آبهای سطحی و مسایلی از این دست هم مورد توجه قرار می گیرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.