کد خبر : 38629
تاریخ انتشار : شنبه 28 بهمن 1396 - 11:41

اعطای مشوق‌ بلاعوض برای خرید ماشین آلات کشاورزی

سود تسهیلات بانکی خرید ماشین‌آلات کشاورزی ۱۵ درصد است.

سود تسهیلات بانکی خرید ماشین‌آلات و ادوات بخش کشاورزی ۱۵ درصد است. مشوق‌های بلاعوضی در این ارتباط در نظر گرفته شده است.

رئیس مرکز مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی از افزایش ۲.۲ میلیون هکتاری سطح زیر کشت مکانیزه تولید گندم با تکیه بر ۹۵ درصد از تولیدات صنایع داخلی خبر داد.

کامبیز عباسی رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت  جهاد کشاورزی در نشست خبری اظهار کرد: در سالهای گذشته فرصت‌های ویژه‌ای برای توسعه مکانیزاسیون در بخش کشاورزی ایجاد شده است به طوری که در مجموع بیش از ۵۵۰۰ میلیارد تومان خط اعتباری برای تامین و تجهیز ماشین‌آلات بخش کشاورزی اختصاص یافته است.

وی افزود: در حوزه کشت مکانیزه گندم ۸٫۲ میلیارد گندم و جو در کشور تولید داریم که برای آن ۱۲ هزار دستگاه بذرپاش به کشور وارد شده است؛ که این رقم در گذشته ۳۵ هزار دستگاه بوده است.

رئیس مرکز مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: براین اساس ۲٫۲ میلیون هکتار به سطح زیر کشت مکانیزه گندم با تکیه بر ۹۵ درصد به تولیدات صنعتی داخلی افزوده شد.

وی تصریح کرد: ادوات تولید کشورمان حدود یک پنجم مشابه خارجی خود قیمت دارند به همین دلیل بر روی صنعت داخلی سرمایه‌”گذاری شد و موضوع مکانیزاسیون در بخش کشاورزی در راستای اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخل حرکت کرد و اکنون ۲۵۰ عرضه کننده ماشین‌آلات فعال در بخش کشاورزی داریم.

رئیس مرکز مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی ضریب مکانیزاسیون در بخش کشاورزی را ۱٫۶۲ اسب بخار بر هکتار اعلام کرد و گفت: براساس پیش بینی برنامه ششم باید به ۲٫۱ اسب بخار برسیم.

عباسی گفت: توسعه مکانیزاسیون بخش کشاورزی نقش بسیار مهمی در تامین امنیت غذایی کشور و کاهش واردات  در بخش کشاورزی دارد که به همین منظور با حوزه صنعت خودروسازی کشور متفاوت و نیازمند حمایت بیشتری است.

وی گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده ۱۰ هزار دستگاه تراکتور کمباین نو جایگزینی شده که برای این امر مشوق‌هایی نیز در نظر گرفته شده است.

رئیس مرکز مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به تعریف ماشین‌آلات فرسوده در بخش کشاورزی گفت: ادواتی که بالای ۱۳ سال از عمر آنها گذشته باشد فرسوده محسوب می‌شود اما در حال حاضر ملاک را ۲۵ سال قرار داده‌ایم؛ در برنامه ششم توسعه باید ۷۰ هزار دستگاه نوسازی شود.

عباسی سود تسهیلات بانکی خرید ماشین‌آلات و ادوات بخش کشاورزی را ۱۵ درصد اعلام کرد و گفت: مشوق‌های بلاعوضی در این ارتباط در نظر گرفته شده است.

وی افزود: در سال ۹۳ بسته جدیدی را تعریف کردیم که بر اساس آن طرح تسهیلات ۴، ۶ و ۱۰ درصدی است که این طرح برای فناوریهای نوین در نظر گرفته شده است و به حمایت جدی‌تری نیاز دارد تا در حوزه روستایی و عشایری عملیاتی شود.

رئیس مرکز مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی  یادآور شد:‌ برای سال آینده برآورد شده است ۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات به این بخش پرداخت شود که ۱۲۰۰ میلیارد آن از محل بانک کشاورزی و ۸۰۰ میلیارد آن از بسته اشتغال و کارآفرینی روستایی و عشایری (از منابع صندوق توسعه ملی) پرداخت می‌شود.

این مقام مسئول گفت: در حوزه غلات حدود ۷٫۵ درصد ضایعات داشتیم اما این رقم امسال کاهش و به ۵٫۵ درصد رسید و ما به دنبال آن هستیم که این رقم را با نوسازی تجهیزات به حدود ۲ درصد برسانیم.

عباسی نقش ماشین‌آلات بخش کشاورزی را در افزایش تولید در کشور بیش از ۳۵ درصد دانست و گفت: اشتغال‌های غیراقتصادی با توسعه مکانیزاسیون و استفاده از ماشین‌آلات کشاورزی از بین رفته است.

وی با بیان اینکه بیش از ۸۳ درصد اعتبارات اقتصادی به مکانیزاسیون را جذب کردیم، گفت: در دولت‌های یازده و دوازدهم از اهداف پیش گرفتیم و تاکنون بیش از ۸۵ هزار انواع ادوات  و تراکتور وارد عرصه‌های کشاورزی کرده‌ایم.

بنابراین گزارش عباسی همچنین به برگزاری دومین نمایشگاه بین‌المللی کشاورزی در اسفندماه در نمایشگاه بین‌المللی تهران اشاره کرد و گفت: در این نمایشگاه تا به امروز ۴۵ شرکت مستقل خارجی برای حضور ثبت نام کردند و همچنین پایون ترکیه با ۲۲ شرکت، چین با ۱۶ شرکت و هند و سوئیس و فرانسه و تایوان با شرکتهای خود ثبت نام کرده‌اند و در مجموع ۱۵۰ شرکت ایرانی و خارجی در آن حضور خواهند داشت.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.