کد خبر : 704
تاریخ انتشار : سه شنبه 19 آبان 1394 - 9:21

استقبال کشاورزان از سامانه های نوین آبیاری

دهقان نیوز / با اجرای طرح مذکور از نظر زیست محیطی نیز میزان سم و کودشیمیایی ۲۵درصد کاهش یافت و میزان تولید محصول کشاورزی هم از نظر کمی و کیفی حدود ۳۰درصد افزایش پیدا کرد.

دهقان نیوز / با اجرای طرح مذکور از نظر زیست محیطی نیز میزان سم و کودشیمیایی ۲۵درصد کاهش یافت و میزان تولید محصول کشاورزی هم از نظر کمی و کیفی حدود ۳۰درصد افزایش پیدا کرد.

مجری طرح سامانه های نوین آبیاری گفت: در حال حاضر از هشت میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار اراضی که به صورت آبی کشت می شود باید چهار میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار آن ۱۰سال آینده به سیستم آبیاری نوین مجهز شود.

عباس زارع افزود: از مجموع اراضی آبی ۵٫۵ میلیون هکتار آن شامل اراضی پایاب کوچک است که آب مورد نیاز آن از طریق چشمه ها، قنات ها و چاه های کشاورزی تامین می شود که یک میلیون و ۴۵۰ هزار هکتار آن به سامانه نوین آبیاری مجهز شده است.

وی ادامه داد: از این رقم سه میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار اراضی پایاب و سدی است که بیشتر به شبکه های اصلی و فرعی تبدیل می شود.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: در حال حاضر در آب های زیرزمینی ۶۰۹ دشت کشور کمبود هایی هم از لحاظ کمی و هم از لحاظ کیفی دیده شده است.

وی به دیدار هیات دولت با مقام معظم رهبری در شهریور ماه سال ۹۳ اشاره کرد و گفت: در این دیدار رهبری تاکید زیادی بر مدیریت درست مصرف آب داشتند و بر اجرای سامانه های نوین آبیاری و توسعه آن در کشور تاکید فرمودند.

وی ادامه داد: بیشترین حجم آب کشور در حوزه کشاورزی به مصرف می رسد و بیش از ۹۰ درصد تولید محصول کشاورزی از طریق آبیاری تولید می شود.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح سامانه های نوین آبیاری اضافه کرد: در این دیدار با تاکید بر توسعه طرح های سامانه نوین آبیاری از لحاظ کمی و کیفی به نوعی دولت و مجلس مامور شدند بیانات مقام معظم رهبری را عملیاتی کنند.

زارع افزود: در ارتباط با سامانه های نوین آبیاری مجریانی تعیین شدند با توجه به ضرورتی که با هدف افزایش بهره وری و حفاظت کمی و کیفی از منابع آبی وجود دارد، وظایفی به مجریان محول شد.

وی اظهار کرد: سال گذشته ۱۳هزار میلیارد ریال برای اجرای طرح سامانه آبیاری نوین در کشور پیش بینی شد که ۲۰۰ هزار هکتار به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز شدند.

وی ادامه داد: سال قبل با توجه به کمبود نقدینگی و محدودیت هایی که دولت در ارتباط با بودجه و اعتبار رو به رو بود، به لحاظ فیزیکی ۷۲ درصد طرح های آبیاری تحت فشار در کشور اجرا شده است.

وی با اشاره به اجرای طرح آبیاری نوین در خراسان جنوبی گفت: طرح آبیاری نوین از سال ۶۹ در کشور اجرایی شد و در حال حاضر سه هزار و ۷۰۰ هکتار زمین های استان به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز است که تا سال ۹۳ این رقم یک هزار و ۷۰۰ هکتار بود و یک سال گذشته جهش بسیاری خوبی در اجرای طرح مذکور در استان صورت گرفت.

زارع با اشاره به استقبال خوب کشاورزان از اجرای طرح های سامانه نوین آبیاری بیان کرد: با اجرای این طرح یاد شده بطور متوسط در هر هکتار حدود چهار هزار و ۴۰۰ مترمکعب آب صرفه جویی شده است .

وی ادامه داد: با اجرای طرح مذکور از نظر زیست محیطی نیز میزان سم و کودشیمیایی ۲۵درصد کاهش یافت و میزان تولید محصول کشاورزی هم از نظر کمی و کیفی حدود ۳۰درصد افزایش پیدا کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.