کد خبر : 46643
تاریخ انتشار : دوشنبه 3 دی 1397 - 11:21

از گندمکاران حمایت نمی شود / پشیمانی برخی کشاورزان از کشت گندم / نرخ گندم باید ۲۰۰۰ تومان باشد

در ایران از گندمکاران حمایت نمی شود.

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز با اشاره به اینکه در بسیاری از کشورهای بزرگ از محصول استراتژیک گندم بعنوان یک سلاح برای تامین امنیت غذایی استفاده می کنند گفت: در ایران از گندمکاران حمایت های لازم نمی شود.

علی دیلمی در گفتگو با دهقان نیوز گفت: گندم در تامین امنیت غذایی نقش مهمی دارد و در شرایط سخت اقتصادی و تحریم ها باید تلاش شود تا کشاورزان تشویق شوند تا گندم بکارند.

وی با اشاره به نرخ اعلامی ۱۶۰۰ تومانی برای گندم و پایین بودن این نرخ گفت: کشاورزان وقتی می بینند که نرخ خرید تضمینی گندم پایین است رغبت کمتری برای کشت گندم پیدا می کنند چون برای آنها صرفه اقتصادی ندارد.

وی افزود: نرخ ۱۶۰۰ تومان که از سوی مسئولین و روی کاغذ محاسبه شده اصلا برای کشاورزان که کشاورزی معیشتی دارند قابل قبول و به صرفه نیست. ضمن اینکه این نرخ دیر هم اعلام شد و برخی ها که از روی بلاتکلیفی کشت کرده اند اکنون از کشت خود پشیمان هستند.

نماینده فارس در شورای مرکزی خانه کشاورز به دهقان نیوز گفت: پیشنهاد خانه کشاورز برای قیمت تضمینی گندم در سال زراعی جدید ۲۰۰۰ تومان است.

دیلمی در پایان گفت: پایین بودن نرخ خرید تضمینی گندم باعث شده تا برخی کشاورزان به کشت های جایگزین مانند هندوانه، یونجه، گلرنگ و صیفی جات روی بیاورند که محصولات پرآب بری هستند. برخی دیگر از کشاورزان هم وقتی می بینند کشت گندم برای آنها صرفه اقتصادی ندارد تصمیم می گیرند روستا را ترک کرده و به حاشیه شهرها مهاجرت کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.