کد خبر : 42281
تاریخ انتشار : دوشنبه 11 تیر 1397 - 10:22

ادعا می کنیم مشکل آب داریم ولی هندوانه و خربزه می کاریم! / کشاورزی ایران سنتی است

تولید بخش کشاورزی صرفه اقتصادی ندارد.

در حالی که ادعا می کنیم مشکل آب داریم، هنوز بسیاری از محصولات مانند هندوانه و خربزه به روش سنتی و آبیاری باغچه‌ای کشت می‌شوند.

ابوالقاسم عربیون ( استاد دانشگاه و کارشناس اقتصاد کشاورزی) در گفتگو با ایلنا در مورد عدم استفاده از علم روز در این بخش گفت: متاسفانه بخش کشاورزی ایران به روش سنتی اداره می‌شود و تا زمانی که از علم و تکنولوژی روز دنیا در این بخش بهره‌مند نشویم، تولید بخش کشاورزی صرفه اقتصادی ندارد یا فعالیت این بخش به صلاح نیست.

وی ادامه داد: هنوز در کشور ما استانداردهایی مانند الگوی کشت، تناوب زراعی، میزان برداشت و استحصال منابع و تراکم مزرعه رعایت نمی‌شود در حالی که در تمام دنیا از اقلام پر بازده یا اصلاح شده استفاده می‌شود، در کشور ما از اقلام سنتی در کشت محصولات استفاده می‌شود که فاجعه بار است.

استاد دانشگاه تهران در مورد ساختار بخش کشاورزی کشور گفت:  هر اندازه ساختار بخش کشاورزی به استانداردهای جهانی نزدیک باشد، ساختار ما مجاب به استفاده از تکنولوژی روز دنیا می‌شود  که می‌تواند بازده کشت و ارزش افزوده این بخش را افزایش دهد.

وی ادامه داد: اگر ارزش افزوده را افزایش ارزش‌های مشتریان و کاهش هزینه‌ها تعریف کنیم متوجه می‌شویم که افزایش آن در گرو استفاده از فناوری و علم روز دنیا است و این قابلیت را ایجاد می‌کند که ستانده را افزایش و هزینه‌ها را کاهش دهیم.

وی در مورد مشکل آب بخش کشاورزی و هدر رفت آن گفت: در حالی که چهل سال از عمر انقلاب اسلامی می‌گذرد، در همه این سال ها شاهد اعلام مشکل آب از سوی مسئولین هستیم در حالی که هیچ اقدام فوری در راستای برطرف کردن این مشکل مشاهده نمی شود.

عربیون یادآورشد: در حالی که ادعا می کنیم مشکل آب داریم، هنوز بسیاری از محصولات مانند هندوانه و خربزه به روش سنتی و آبیاری باغچه‌ای کشت می‌شوند، علاوه بر آن کارشناسان سال‌ها است که نسبت به کهولت سن افراد در این بخش هشدار می‌دهند اما هیچ اقدامی برای تربیت نیروی کار جدید صورت نمی‌گیرد.

وی با اشاره به بحث خودکفایی در برخی محصولات کشاورزی گفت: هیچ کس مخالف خودکفایی، خود بسندگی و استقلال در تولید نیست اما باید عقلانیت در تولید و کشاورزی را پیاده‌سازی کنیم.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 1
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

س پنجشنبه , ۱۴ تیر ۱۳۹۷ - ۸:۴۹

کشوری مثل اسرائیل هم هندوانه میکارد و هم کشوری کم اب است. اما سیستمهای آبیاری انها با ما متفاوت است. اینجا ما چیزی به نام مدیریت نداریم و مدیران ما فقط ریاست میکنند و با ریاست نمیتوان کار علمی کرد. وقتی مدیری با نشست چند ساعته عده ای خاص در یک ویلا انتخاب یا معزول میشوند چطور باید مدیریت انجام شود. وقتی ۸۰۰۰ کارشناس را تبدیل به ماشین داده سازی و داده بازی کردیم انتظار تحول نباید داشته باشیم!!!