کد خبر : 26422
تاریخ انتشار : شنبه 6 آذر 1395 - 9:32

اختصاص تسهیلات کم بهره به باغداران خسارت دیده

باغدارانی که باغ آنها دچار خسارت شده است تسهیلات کم بهره دریافت خواهند کرد.

باغدارانی که باغ آنها دچار خسارت شده است تسهیلات کم بهره دریافت خواهند کرد.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت که باغدارانی که محصول مرکباتشان بر اثر بارش برف و سرمای چند روز گذشته خسارت دیده، تسهیلات کم بهره دریافت می کنند .

دلاور حیدرپور روز جمعه در حاشیه بازدید از باغ های مرکبات منطقه بابلکنار شهرستان بابل افزود : میزان خسارت وارده به باغ های مرکبات استان در حال جمع بندی است تا به دولت ارائه شده و تصمیمات مقتضی گرفته شود .

وی گفت : باغدارانی که باغ آنها دچار خسارت شده است تسهیلات کم بهره دریافت خواهند کرد و از سویی دیگر اگر وامی به بانک ها بدهکار باشند براساس مصوبه قانونی بازپرداخت این وام ها سه سال به تعویق می افتد.

او افزود : در این سه سال دولت سود خسارت دیدگان را به بانک پرداخت می کند.

حیدرپور گفت : قرارداد صادرات پنج هزار تن مرکبات به عراق منعقد شده است که بعد از عبور از این مرحله روند خرید و صادرات مرکبات به عراق آغاز خواهد شد.

رئیس جهاد کشاورزی مازندران افزود : امسال مقرر شد ۶۰ هزار تن مرکبات از باغداران مازندران خریداری شود که از این میزان ۴۰ هزار تن برای مصرف شب عید ذخیره و ۲۰ هزار تن دیگر برای تنظیم بازار توزیع می شود.

مازندران بیش از ۱۱۰ هزار هکتار باغ مرکبات دارد که امسال پیش بینی شده است بیش از ۲ و نیم میلیون تن محصول از آن برداشت شود .

موج سرما از یکشنبه شب با بارش برف در مناطق کوهستانی مازندران آغاز شد و از دوشنبه شب مناطق جلگه ای را تحت تاثیر قرار داد و روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هم به کاهش دما به ۱۵ درجه زیر صفر در بعضی مناطق به اوج رسید.

باغداران مازندران چند روز گذشته را با روشن کردن آتش و نصب بادگیر از باغ مرکبات حفاظت کردند و برخی از آنان نیز در ۲ روز گذشته تلاش کردند تا محصول رسیده را با وجود سرمای شدید برداشت کنند.

بر اساس اعلام کارشناسان ، دمای سه درجه زیر صفر مرکبات رسیده و ۶ درجه زیر صفر مرکبات نرسیده را از بین می برد. سرما در صورت تداوم سبب کاهش ماندگاری مرکبات و تلخ شدن آن می شود .

** باغداران برای برداشت محصول عجله نکنند

رئیس جهاد کشاورزی مازندران همچنین گفت : موج سرما از استان عبور کرده است و باغداران در برداشت محصول مرکبات عجله نکنند .

وی افزود : عجله در برداشت محصول مرکبات ، بازار را از تعادل خارج می کند و این به زیان باغداران است .

او ادامه داد : خوشبختانه موج سرما و یخ زدگی از استان مازندران خارج شده است و باغداران باید در این شرایط اجازه دهند که پرتقالی که هنوز کامل نرسیده است، برسد و به صورت نارس نچینند.

** پیش بینی تولید ۱۸۰ هزار تن کیوی

حیدرپور همچنین گفت : پیش بینی می شود در مجموع امسال ۱۸۰ هزار تن کیوی در مازندران برداشت تاکنون ۱۲۰ هزار تن برداشت شده و ۶۰ هزار تن آن هنوز روی درخت است .

وی افزود : احتمال خسارت دیدن این محصول زیاد است به دلیل اینکه کیوی تا زیر یک درجه سرما بیشتر دوام نمی آورد و سرمای شب گذشته که تا ۲ درجه زیر صفر بوده ، برای این محصول نگران کننده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.